Merkelig målinger fra tilt

bardevjen

Norbrygg-medlem
Har vanligvis brukt humleposer ved bryggingen, men denne gang heiv jeg de rett i speidelen. Glemte helt at jeg hadde et humlefilter jeg kunne benyttet. Ved overføring til gjæringskar ble det nok med endel humlerester. Det er forøvrig første gang jeg tester verdant ipa tørrgjær (2 stk poser på 23 liter med rehydrering).

Får merkelige a lesninger i brewfather fra tilt der OG går opp og ned. Faktisk gikk den opp etter at jeg økte temp fra 19 til 20 grader. Hva skjer? Blir målingen feil pga humlerester eller hva kan det være?
 

Vedlegg

  • 90C0E6C9-1825-4432-8C8D-02538429C5DC.jpeg
    90C0E6C9-1825-4432-8C8D-02538429C5DC.jpeg
    271,2 KB · Sett: 17
Stormgjæring gjør at tilten beveger seg, aldri prøvd verdant, men hører den kan storme godt og da blir det fort litt feil fra tilten. Med andre ord, helt normalt :)
 
Ok, satser på det. Var mye aktivitet i gjærlåsen de første dagene, men nå er det stille.
 
Joda, den har roet seg,men har bare ikke vært borti at OG har gått opp så sent. Se bildet hva jeg mener.
 
Joda, den har roet seg,men har bare ikke vært borti at OG har gått opp så sent. Se bildet hva jeg mener.
Det kan være flere grunner til det, enten leste den for lavt mens det enda var storm og nå er mer riktig, det kan være at det har lagt seg gjær på tilten. Det kan ha lagt seg CO2 på tilten når du skrudde opp, eller den kan ha klistret seg i krausen kanten.

Hva gjærer du i? Om du er komfortabel med å bevege litt på karet så vil den kanskje endre seg til hva som enn er mest riktig.
 
Det høres ut som sannsynlige forklaringer. Gjærer i kjøleskap med tempkontroll i 30-liter plastkar. Kan teste det. Takker.
 
Tilbake
Topp