Merkelige målinger før/etter koking

gle1

Norbrygg-medlem
Hadde noen rare målinger før og etter koking på dagens brygg. Ifølge målinger så hadde jeg 28 liter til koking, og med 22 liter i gjæringsbøtta så ble det kokt bort litt mer enn beregnet. Men OG var lik på begge målingene....Er det i det hele tatt mulig? Fikk ikke kalibrert hydrometeret denne gangen, men gjorde det på forrige brygg, og da viste den riktig.

One way or the other er det målefeil et sted. Har du kokt ned opp mot 6 liter (hvor mye trub ble igjen?) så vil gravity stige, enkelt og greit. Hvor feilen ligger kan være verre å finne ut av...

OG var 1062. Det var veldig lite/ingenting trub igjen. Klarer ikke helt se feilen selv.

hydrometeret trenger vel ikke kalibrering før hvert brygg, kan det være skadet på hydrometeret?

Har gitt opp å måle gravity før kok. Blir alltid feil pga at vørteren ikke er blandet godt nok. Hjelper lite å røre.

Neste innkjøp blir refraktometer! Tar altfor lang tid å kjøle ned prøver fra 60-80 grader for å så finne utav at de er feil...

Preboil gravity kan være notorisk vanskelig å måle nøyaktig, hadde jeg ikke hatt refractometer hadde jeg ikke giddet å prøve engang... selv med refracto tar jeg (flere) målinger både fra topp og bunn (med kontinuerlig sirkulering), og baserer meg på snittet av disse. Som oftest står det mer eller mindre i stil med OG, men før jeg fikk taket på det var disse målingene helt kokos til tider (en av bryggeloggene viser estimert preboil var helt lik OG, så been there - done that).

Neste innkjøp blir refraktometer! Tar altfor lang tid å kjøle ned prøver fra 60-80 grader for å så finne utav at de er feil...
Ta ut en liten prøve med ei øse og kjøl den raskt ned I et vannbad I vasken, gjort på få sekund....

Så da er det preboil OG målingen som mest sannsynlig er feil?
Høyst sannsynlig. Når kok har startet å rulle er det normalt mye tryggere å få en pålitelig måling (skjønt, da er det for sent mtp. å skylle til X eller Y), og målingen du tar ved endt kok (altså "OG") vil ikke ha samme utfordring, denne er mao. normalt sett "bankers" så lenge hydrometeret er kalibrert riktig (her vil også refracto vise "korrekt" i motsetning til når alkoholen dukker opp).

Ta ut en liten prøve med ei øse og kjøl den raskt ned I et vannbad I vasken, gjort på få sekund....
Da har du flytende nitrogen i vasken din i så fall ;)

[edit] altså whatever floats your boat på målinger, men personlig er refractometer noe av det jeg verdsetter høyest av utstyr jeg har kjøpt. Det brukes flittig i hele skylleprosessen, mens hydrometeret er "sjefen" for OG og FG, da brukes refracto kun som second opinion / verifisering.

Jeg trives med å ta stikkprøver med refractometer. Spesielt når jeg skyller, da kontrollerer jeg innholdet i vørteren som vannes ut og tappes over i kokekjelen.

Tilbake
Topp