meske i 0 grader i tre timer?

Sitter her og funderer litt. Er det mulig fylle opp speidelen med vann, legge i kornet, og meske i tre timer på 0 grader?  grunnen til at jeg spør er at det kunne vært praktisk å sette på speidelen på morgenen før jeg drar på jobb. og sette første steg på tre timer og 0 grader slik at det ikke begynner og varme før på steg 2. så når jeg da kommer hjem 5 timer etterpå sansynligvis er hjemme i grei tid til og begynne med skylling. vil det ha en negativ effekt og la kornet trekke i kaldt vann. og samme med og begynne temperaturøkningen fra så lav temp. :idea:  :attevar:
 
Testa i dag kun med vann. Og da jeg kom hjem var den 10 grader under skylletemp:) er jo helt perfekt. Men det hjelper jo selvfølgelig kute hvis kornet tar skade av denne prosessen. Ingen som har noen tips her?
 
takker! her er det vel egentlig snak om å meske på høyere temp over natten, men som wizard skriver lenger ned så er det vist mye ulumskheter som kan dukke opp i temperaturer under 49 grader. er hvertfall slik jeg leste det. så dermed er vel ideen ikke så bra. men er fortsatt ikke helt overbevist ;) hadde håpt at noen i forumet hadde noe erfaringer omkring dette?
 
Jogeir skrev:
Har spurt litt om noe lignende her:
http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=18009.0 Å legge malt i vann natta over er noe som enkelte tradisjonsbryggere gjør.

Problemet er som sagt temperaturen. Har du et kaldt rom burde det ikke være noe problem??

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

hvor kaldt bør det være? vannet holder jo gjerne 10-15 grader i utgangspunktet og tempen i kjelleren kryper nok aldri over 20. og det er her bare snakk om 3 timer før mesken begynner og øke i temperatur
 
Det er jo enkelt og greit, bare prøv. I verste fall blir det dårlig effektivitet eller dårlig smak. I beste fall blir det god effektivitet og god smak. Det koster jo ikke så mye å sette opp en batch for å prøve.
 
Rune Alm skrev:
Det er jo enkelt og greit, bare prøv. I verste fall blir det dårlig effektivitet eller dårlig smak. I beste fall blir det god effektivitet og god smak. Det koster jo ikke så mye å sette opp en batch for å prøve.

ender nok om med det ja ;)
 
Jeg lurer litt på hvordan malten oppfører seg når det pumpes vann i kald malt i tre timer. Jeg hadde i alle fall vært hjemme første gangen for å sjekke at spruten ikke står i taket. (stuck mash kombinert med kanal i malten). Jeg hadde vel heller ikke brukt mye malt i røret.

Når malten ligger i røret fra 10 grader og oppover tas den gjennom mesketrinnene sakte. Jeg hadde ikke valgt meg et øl som skal meskes på 67-68 grader. Fra Speidelen når forsukringsgrensen på ca 60 grader til 67 grader går det 8-10 minutter og da har mye av konverteringen allerede skjedd. Men for et øl som skal meskes på 63-65 grader burde ikke dette være noe problem.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp