Meske og skylle - Forslag til arbeidsbeskrivelse fra en førstereisende.

Hei :)

Jeg har nå straks samlet inn alt av utstyr til all grain brygging, og har igjen lest meg blind på fremgangsmåter.
Jeg trenger å lage en "step by step" beskrivelse til eget bruk før det braker løs her, og har prøvd å sortere deler av det jeg har lest på forumet.

Ser følgende riktig ut, eller er det noe jeg ikke har forstått riktig?

Altså ;)
Arbeidsbeskrivelse for meskeprossesen frem til 25 liter vørter med utgangspunkt i 6 kg malt:

Mesking:
Beregn 2,5 liter vann pr kilo malt . 6 kg malt gir da 15 liter vann.
Mesketemp 66°C i 1 time.
Tapp ut 1 liter (?) og hell tilbake i mesken slik at vørteren som kommer ut er klar.
Maltet vil absorbere ca  1 liter vann pr kg under mesking.
15 liter vann - 6kg malt = 9 liter vørter etter mesking

Skylling
Beregn ca 10% tap av væske under koketiden; legg dette til skyllevannet og del mengden på 2.
Ønsket vørtermengde på 25 liter x 10% = 27,5 liter til koking.
27,5 liter - 9 liter vørter etter mesking = 18.5 liter skyllevann :2 = 9,25l vann i 2 omganger (batch sparging)
De første 9,25 l varmes til 90-100c for å oppnå skylletemp i meskekaret på 78c
Hell i og rør godt - la stå 15-20min- tapp av 1 liter og hell tilbake - tapp ut vørteren.
De siste 9,25 varmes til 78C - hell i og rør godt, la stå 15-20min- tapp av 1 liter og hell tilbake - tapp ut vørteren.

Burde nå ha 27,5 liter klar til koking.

Hva tror dere? Blir det øl? ;D

Georg

Eneste jeg ser mangler i farten, er temperaturen på vannet før malten tilsettes. For at mesken skal være på 66 grader, må vannet før tilsettingen være på ca 73-74 (viss måten holder ca 20 grader).

Hva mesken du i?

Takker for svar.

Da legger jeg til vann på 73-74 °C grader til mesking for å oppnå 66 °C

Meskekaret er en 34 liters kjøleboks med sil-manifold.

Tilbake
Topp