Hei
Jeg har nå straks samlet inn alt av utstyr til all grain brygging, og har igjen lest meg blind på fremgangsmåter.
Jeg trenger å lage en "step by step" beskrivelse til eget bruk før det braker løs her, og har prøvd å sortere deler av det jeg har lest på forumet.
Ser følgende riktig ut, eller er det noe jeg ikke har forstått riktig?
Altså
Arbeidsbeskrivelse for meskeprossesen frem til 25 liter vørter med utgangspunkt i 6 kg malt:
Mesking:
Beregn 2,5 liter vann pr kilo malt . 6 kg malt gir da 15 liter vann.
Mesketemp 66°C i 1 time.
Tapp ut 1 liter (?) og hell tilbake i mesken slik at vørteren som kommer ut er klar.
Maltet vil absorbere ca 1 liter vann pr kg under mesking.
15 liter vann - 6kg malt = 9 liter vørter etter mesking
Skylling
Beregn ca 10% tap av væske under koketiden; legg dette til skyllevannet og del mengden på 2.
Ønsket vørtermengde på 25 liter x 10% = 27,5 liter til koking.
27,5 liter - 9 liter vørter etter mesking = 18.5 liter skyllevann :2 = 9,25l vann i 2 omganger (batch sparging)
De første 9,25 l varmes til 90-100c for å oppnå skylletemp i meskekaret på 78c
Hell i og rør godt - la stå 15-20min- tapp av 1 liter og hell tilbake - tapp ut vørteren.
De siste 9,25 varmes til 78C - hell i og rør godt, la stå 15-20min- tapp av 1 liter og hell tilbake - tapp ut vørteren.
Burde nå ha 27,5 liter klar til koking.
Hva tror dere? Blir det øl? ;D
Georg
Jeg har nå straks samlet inn alt av utstyr til all grain brygging, og har igjen lest meg blind på fremgangsmåter.
Jeg trenger å lage en "step by step" beskrivelse til eget bruk før det braker løs her, og har prøvd å sortere deler av det jeg har lest på forumet.
Ser følgende riktig ut, eller er det noe jeg ikke har forstått riktig?
Altså
Arbeidsbeskrivelse for meskeprossesen frem til 25 liter vørter med utgangspunkt i 6 kg malt:
Mesking:
Beregn 2,5 liter vann pr kilo malt . 6 kg malt gir da 15 liter vann.
Mesketemp 66°C i 1 time.
Tapp ut 1 liter (?) og hell tilbake i mesken slik at vørteren som kommer ut er klar.
Maltet vil absorbere ca 1 liter vann pr kg under mesking.
15 liter vann - 6kg malt = 9 liter vørter etter mesking
Skylling
Beregn ca 10% tap av væske under koketiden; legg dette til skyllevannet og del mengden på 2.
Ønsket vørtermengde på 25 liter x 10% = 27,5 liter til koking.
27,5 liter - 9 liter vørter etter mesking = 18.5 liter skyllevann :2 = 9,25l vann i 2 omganger (batch sparging)
De første 9,25 l varmes til 90-100c for å oppnå skylletemp i meskekaret på 78c
Hell i og rør godt - la stå 15-20min- tapp av 1 liter og hell tilbake - tapp ut vørteren.
De siste 9,25 varmes til 78C - hell i og rør godt, la stå 15-20min- tapp av 1 liter og hell tilbake - tapp ut vørteren.
Burde nå ha 27,5 liter klar til koking.
Hva tror dere? Blir det øl? ;D
Georg