Meske temperaturer

Beersmith jeg styrer med ja. Ja ser at beersmith gir høyere gjæring på 65 enn på 64, og relativt storforskjell på hvis jeg setter det til 63 som orginal oppskriften tilsier... men da ser det ut til at det blir litt for søtt til å være en IPA.

Dette er en bug i BeerSmith. Prøv å sett mesketemp til 63,9 og sammenlign med 64,0 :)

Prøv å ta 10 prøver forskjellige steder i mesken, rundt omkring og fra bunn til topp.
Hvis alle viser noe imellom 63,9 og 64,0 sier jeg gratulerer. Husk kalibrert og verifisert termometer også.

nei, at utgjæringen var høyere ved 64 vs. 72 kom kanskje ikke som noen bombe,
men hva med f.eks 62 vs. 66?
Forutsatt enstegsmesk så skal en mesketemperatur på 65 grader gi vørter med best utgjæring.
Mesker du på 62 grader så vil du sannsynligvis ende med mye stivelse som ikke ble konvertert.

Hvordan hadde det gått hvis man hadde startet høyt og avsluttet kaldt? Kan jo løses enten ved kjøling, eller tilsette kaldt vann i mesken.
Det kalles vel dekoksjons mesk ;) Men du kan ikke koke hele mesken, da tar du knekken på alle enzymene og har ingen til å konvertere dekstriner og stivelse som dekoksjonen gjorde tilgjengelig.

Det kalles vel dekoksjons mesk ;) Men du kan ikke koke hele mesken, da tar du knekken på alle enzymene og har ingen til å konvertere dekstriner og stivelse som dekoksjonen gjorde tilgjengelig.
Nei dekoksjonsmesk er jo at du tar ut ca en tredel av mesken og koker denne og deretter har den tilbake i mesken. På denne måten øker temperaturen. Gjentar man dette så øker temperaturen for hver gang.

Da har du ikke helt forstått hele prosessen med dekoksjons mesk

jo, når dekoksjonen tilsettes hovedmesken synker temperaturen på dekoksjonen og β-amylase kan jobbe på dekstriner og stivelse som dekoksjonens α-amylase steg gjorde tilgjengelig

Sist redigert:
@TorfinnS mener vel at du bruker den varme dekoksjonen til å heve temperaturen på mesken til neste steg - på samme måten som du ellers kan tilsette kokende vann? Du kan jo ikke få senket temperaturen ved å tilsette væske som er på kokepunktet. Det blir vel å snu saken på hodet å snakke om at (resten av) mesken kjøler ned dekoksjonen - sjøl om det forsåvidt også skjer:). Du tilsetter jo dekoksjonen til (resten av) mesken, og ikke omvendt.

Nå har ikke jeg kommet lenger enn tl å overveie å bruke dekoksjon, så jeg skal ikke leke ekspert. I teorien kan en jo kjøle ned dekoksjonen og bruke den til å senke temperaturen i hovedmesken, men forekommer det?

Jeg bare hintet innpå om at dekoksjons mesk kan benyttes til å øke gjærbarheten til vørteren, det er jo det som diskuteres i denne tråd'n. Altså konvertere stivelse til sukker i et temperatursteg på 72 grader, og deretter senke tempen til f.eks 64 grader og tilsette β-amylase enzymer.

Det som det egentlig startet med, var en uforventet FG på et stegmesk-oppsett i BeerSmith. Hvis du leser første posten på nytt, ga et 63 graders steg en altfor høy FG. Den burde være noenlunde lik et steg på 64 grader.

Årsaken til dette er altså en bug i BeerSmith. Hvis du setter mesketemp på 63,9 grader og deretter 64,0 i BeerSmith (burde gi ganske likt svar), vil du se den store forskjellen. Under 64 grader gir altså ikke BeerSmith et korrekt svar.

Ja, de som bruker kalkulator for å finregne FG må regne med overraskelser;)
Også de som forventer gode svar når de ikke poster alle detaljene i spørsmålet, står ingen ting om beersmith i post #1

Da skal ikke jeg poste noe mer idag, gått lei allerede....

Edit: og det er ikke sikkert at dette er en bug, kan være det at beersmith ikke regner med desimaler, det er jo ganske latterlig i utgangspunktet

Sist redigert:
En ting er å ha kontroll på utstyret, den andre å faktisk ha kunnskap om de forskjellige stegene. Det var bakgrunnen for å starte tråden, at jeg faktisk trodde et steg på 63 ville gi mer utgjæring enn ett på 64, eller 65 for den saks skyld.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Tilbake
Topp