Meske uten sil?

Er det mulig å meske i kjøleboks uten bazooka? Kjøpte en på ebay for flere uker siden, men posten er treg (billigste sendemåte uten tracking). Har alt annet utstyr og har satt gjærstarter og har lyst til å komme igang. Funker det eller blir det katastrofe?
 
Såfremt du ikke lager deg en kobbermanifold ellernoe, så blir det vel at du bare må øse det opp, og sile etterpå?, blir vel bare klin av det?
 
flere som bruker hevert til meskebagen sin.
det lar seg godt gjøre det, med en slags sil i enden av heverten.
men utbyttet er litt usikkert da....
 
Jeg bare fester lokket på kjøleboksen (Lokket er ikke 100% tett), så tipper jeg boksen og heller. Til slutt setter jeg kjøleboksen diagonalt opp-ned og lar alt dryppe ut.

Får klart og fint øl..
 
Bård skrev:
Jeg bare fester lokket på kjøleboksen (Lokket er ikke 100% tett), så tipper jeg boksen og heller. Til slutt setter jeg kjøleboksen diagonalt opp-ned og lar alt dryppe ut.

Får klart og fint øl..

Hmm..spørs om jeg ikke må teste dette hvis ikke posten får opp farten og levert den før denne helgen.
 
Var ikke helt supersuksess dette her. Endte opp med å måtte øse ut vørteren fra meskekaret. Ble fryktelig mye grums og søl. Klarte å knuse hygrometeret under bryggingen også, så OG blir skudd i løse luften, men basert på måling jeg tok underveis og det lave sluttvolumet (siktet på 20, ble nærmere 15), så tror jeg ikke jeg satt noen rekorder i effektivitet siden jeg slengte oppi mer vann for å få litt mer enn 15l øl ut av alt stresset. Slengte nå oppi gjæren, så får se hva det blir til
 
Tilbake
Topp