Finn Berger
Moderator
Det blir nok feil å si at det ikke er kontakt mellom maltet og væsken under falskbunnen i et vanlig system, slik som det jeg bruker. Men det volumet er uansett så lite at det ikke spiller noen som helst rolle. Kontinuerlig gjennomskylling gir ingen gevinst i forhold til et vanlig system. Det måtte være at gelatiniseringa av stivelsen kan gå noe fortere (?). Men det er ikke noe problem å få full konvertering av stivelsen, og mer enn full konvertering kan du vanskelig få.Ikke?
Med forbehold om at ting muligens kan se litt annerledes ut for " sirkulere ovenfra-ned"- bryggemaskiner enn for mine Speidel-maskiner, er vel den kontinuerlige sirkuleringa det som skiller bryggemaskiner fra tradisjonell mashtun-tenkning.
I den tradisjonelle tenkninga der meskevannet over en evt falskbunn er det vannet som er i kontakt med maltet ser jeg at deadspace-vannet er en faktor men når vannet kontinuerlig pumpes gjennom maltet er jo alt meskevann i kontakt med maltet og deadspacevolumet blir i seg selv lite relevant for en sirkulerende bryggemaskin.
På mine Speidler sirkuleres det automatisk nedenfra og opp kontinuerlig, bortsett fra noen korte pumpepauser for at malt ikke skal kompakteres for mye. Jeg kan altså ikke påvirke sirkuleringa, selv om jeg på min BM50 med to pumper har moddet med brytere for å kunne redusere flow ved brygging av lavoktan-øl...
Sånn sett kan jeg si at med sirkulering gjør deadspace-volum til en ikke-faktor ved beregning av meskevann for meg...
Men om en er opptatt av jevn temperatur, er sirkuleringa sikkert effektiv, og du får helt klar vørter. Det siste kan jeg også få, om jeg legger ned litt ekstra arbeid i den manuelle sirkuleringa. Jeg trur ikke det egentlig har noen som helst betydning, men det gir en god følelse.