Meskepose og induksjon?

Terje W skrev:
Kan posen ligge helt i bunn ved bruk av induksjon på kjelen uten at det brenner/svir seg fast?

Har ikke BIAB selv, men har gjort meg noen tanker om hvorfor de evt. svir.
Vann som koker ved atmosfæretrykk vil ikke bli varmere enn 100°C. Så det er nok ikke varmt nok til at en pose vil svi/brenne.
Men når posen forsegler rundt kanten inni gryta vil den lage en propp, og du har nå en trykkoker under posen. Nå kan temperaturen der nede bli mye høyere.
Skulle dampen i trykkoker-sonen presse seg ut og opp raskere enn vann renner ned til bunn gjennom sekken, vil det snart være tomt for flytende væske nede i bunn. Det må vel i mitt hode være det som skjer for å få så høye temperaturer at posene svir seg. Kjelebunnen vil nå få en temperatur som brenner trub og poser.

[EDIT: Glemte vel å svare på spørsmålet  :angel: Blir ingen forskjell på hvilken varmekilde som benyttes hvis teoriene mine holder vann/vørter]

Det er vel ikke nødvendigvis stor forskjell mellom indusksjon og vanlig kokeplate når det gjelder å svi BIAB-posen.

Tilfører du varme når du brygger BIAB må du være forsiktig uansett hvilken varmekilde du bruker. Jeg pleide å røre godt mens jeg tilførte varme, og løftet også litt i posen så den ikke skulle være i kontakt med bunnen hele tiden.

Jeg har svidd fast en pose i bunnen en gang, da jeg ikke var så nøye på det. Jeg tror det er lettest å svi posen hvis du bruker malttyper som kan gi stuck mash i et ordinært bryggeoppsett, som rug og hvete. Tror det skyldes at disse malttypene kan tette posen litt slik at varmen ikke får spredt seg..

Det tryggeste er vel å isolere kjelen godt, og heller tilsette litt kokende vann for å øke temperaturen underveis i meskingen.

Koker du med meskeposen i kjelen? Me fyller kjelen med varmt vatn frå springen (30 lliter kjele), som holder va 65*, og varmer så dette opp til strike før vi tar posen oppi kjelen. Me har aldri varme på plata når posen er oppi. I tillegg har eg et dørslag frå ikea i bunn, sånn i tilfelle.

Tilbake
Topp