Meskerør/pose til bb60

Panerai

Norbrygg-medlem
jeg lurte på om det var noen her som enten har laget seg et meskerør eller bruker meskepose til bb60. Er det noen ulemper med å bruke rør/pose? Får man mindre utbytte?

Jeg tenker at det vil senke bryggetiden en god del.
 
Ryktes at olbrygging.no selger meskerør til BB60.
Ulempen er vel at man ikke få plass til like mye malt, men samtidig vil det vel ta noe kortere tid å brygge
 
Jeg ser at bryggselv har en meskepose xxl som det står at passer til 50l kjele. Noen som har prøvd den til bb60?
 
I utgangspunktet vil det bli lavere utbytte siden det i praksis blir BIAB, men etter det jeg leser er det fullt mulig å få bra utbytte også med denne metoden. Jeg synes det går relativt kjapt å spa ut malten etter skyllingen og spyle ut av kjelen.
 
Jeg tenkte å prøve å bruke et 30 liters gjæringskar med perforert bunn som maltrør. Disse skal være næringsmiddelgodkjent med varm væske håper jeg.... Med silbunnen på plass ser høyden ut til å passe akkurat.

Noen motforestillinger?
 
Jeg tenkte å prøve å bruke et 30 liters gjæringskar med perforert bunn som maltrør. Disse skal være næringsmiddelgodkjent med varm væske håper jeg.... Med silbunnen på plass ser høyden ut til å passe akkurat.

Noen motforestillinger?

Du må i tilfelle sette på noe under som hever det fra bunnen. Hvis ikke blir det nok for varmt for plasten.
 
Ja jeg tenkte å beholde den originale silbunnen til å både ta vekten og holde plast dunken tilstrekkelig borte fra varmen
 
Xxl meskeposen til bryggselv.no passer i BB60. Litt tight å få over kanten første gangen, men blir videre etter ett brygg.
Bruker selv silbunnen under mesking for sikkerhets skyld, så ikke posen skal skli helt ned i bunnen nært varmeelementet.
 
Brukte Xxl posen i starten, men når jeg skulle brygge en Vestkyst og forsøkte å putte 16kg malt i posen ble det tørt på toppen. Endte i en snu operasjon med la og og funn av tørr malt da jeg spade ut etter mesk.
 
Har ikke hatt problemer med tørr malt etter mesking, passer på å fordele malten jevnt når jeg heller den i samtidig som jeg rører forsiktig. Har kun vært oppe i 12kg malt.
Du sier du brukte meskeposen i starten, hva bruker du nå?
 
Nå går malten rett i beer brew´n. Litt jobb med å spa ut og skylle før koking, men føler jeg har mer kontroll over hva som skjer i gryta.
I tillegg har jeg anskaffet magnetpumpe som (når jeg endelig fikk den til å funke) har bidratt til å gjøre bryggingen til en mye mer kontrollert prosess.
 
Fikk tak i en defekt BB60V1 som jeg satte i et 3kW varmeelement i. Fikk nettopp en spesialbestilt meskerør fra http://utahbiodieselsupply.com/. Skal testes med olbrygging.no sin IPA til helgen. Kvaliteten på rørn virker meget bra. Skal bli spennende å teste. Om noen her skulle være interessert i tilsvarende så er arbeidstegningene vedlagt.
 

Vedlegg

  • 20150408_213229.jpg
    20150408_213229.jpg
    123,5 KB · Sett: 178
  • 20150408_213359.jpg
    20150408_213359.jpg
    155,5 KB · Sett: 170
  • 20150408_213434.jpg
    20150408_213434.jpg
    179,6 KB · Sett: 166
  • BB MeshTun.PDF
    54,8 KB · Sett: 59
Men hvor lurt er det å ikke ha tette sider? Om du ikke sirkulerer betyr det vel ikke så mye men om du sirkulerer ønsker en vel gjennomstrømning i hele mesken? Mulig det ikke har noe å si..
 
Eg vil tru det vanlege ein gjer når ein har slik korg er at ein ikkje sirkulerar - ein rører slik f.eks. Camurri gjer i sitt bryggesystem.
 
Mulig terminologien ikke sitter helt her hos en nybegynner. Den er nok mer beregnet for BIAB i nåværende form. Har brukt en pose frem til nå. Tanken var å skaffe en tynn plate eller rør som kan tres nedi for å gjøre sidene tette. På denne måten har man større fleksibilitet. Spent på å se hvordan det fungerer.
 
Har laget en egen løsning for sirkulasjon med bruk av en slik "BIAB" kurv:
Ideen er lånt ifra http://www.brew-boss.com/ Avhengig av maltmengde så regulerer jeg hvor høyt skyllevannet kommer ut av "sprøyterøret" med å tre en kort silikonslange over hullene som kommer over maltsengen. Har mesket 4-8 kg uten problemer i 36 liters kjelen som jeg har montert et 3kw element i.
 
Vi får inn silkar til BB60 i begynnelsen av juni. Meskepose anbefaler vi ikke siden sirkuleringen da ikke nødvendigvis går igjennom hele mesken. Da blir utbyttet mye dårligere. I tillegg er meskepose noe søl....
Utfordringen er å løfte opp et såpass tungt kar opp for avsiling. I tillegg vil jo silbunn gi bedre utbytte. Men jeg er enig i at det sannsynligvis vil gå fortere å brygge med silkar.
 
Tilbake
Topp