Mesketemperatur - John Palmer

Hei,

Hvis jeg ikke misforstår John Palmer i How To Brew (oppdatert versjon) så anbefaler han som en tommelfinger-regel at 67 grader mesketemperatur i 60 min er å foretrekke.
Har jo frem til nå likt å følge oppskriftene slavisk til enhver tid, men ifølge ham så kan man med fordel meske nær sagt det aller meste på 67 grader

Noen som følger hans råd på dette eller velger dere å følge meskeskjema som oppgis i oppskrift ?
 
Jeg lager mine egne oppskrifter, og mesker så godt som alt på 66-67 grader.
Funker for meg.
 
Om jeg brygger en IPA eller en pils ligger jeg kanskje på 66-67 grader..
Men om jeg brygger belgiske øl ligger jeg på 63 grader..
Dette kommer jeg til å fortsette med - uansett hva Palmer måtte mene.. :)
 
Om jeg brygger en IPA eller en pils ligger jeg kanskje på 66-67 grader..
Men om jeg brygger belgiske øl ligger jeg på 63 grader..
Dette kommer jeg til å fortsette med - uansett hva Palmer måtte mene.. :)
Jeg ville valgt 64 grader for en tysk pils og 67 grader for en tsjekkisk pils.
Mens John Palmer ville ifølge boka ha brukt 67 grader på begge.

Ser at en Amerikansk Pale Ale jeg har kjøpt som ølsett har oppgitt 65 grader i oppskriften.

Bør jeg vurdere å gjøre som Palmer anbefaler, å meske denne på 67 ?
 
Temperaturen man mesker har jo en stor innvirkning på hvilke enzymer som er aktive i mesken. Dette bestemmer hvor gjærbar vørteren din blir. Andre parametre som påvirker hvordan enzymene jobber er pH i mesken og tiden enzymene får virke.

Skal jeg ha et øl med mye restsødme er ett av virkemidlene for å oppnå det å meske på høy temperatur, typisk 66+.
Skal det bli et tørrere øl, meskes det på lavere temperaturer, 66-.
Valg av gjær, gjærmengde, gjæringstemperatur osv virker selvfølgelig også inn.

Å si at alle øl skal meskes på 67 grader mener jeg blir feil.
Men at 67 grader er et godt utgangspunkt, for så å justere inn hvilken temperatur du må benytte i ditt bryggerioppsett for å få ølet slik du vil ha det, kan nok være greit.
Når du kjenner oppsettet ditt og skal brygge en ny oppskrift velger du så en mesketemperatur som lager ølet slik du vil ha det, og så justerer du ut fra det.
 
Ut ifra de bildene fra boka til Palmer, ser han ikke ut til å være særlig kategorisk akkurat. Han sier jo bare at det er vanligst å meske de fleste stiler på 67 grader, og han sier også at det bare er å endre på det når man får litt mer erfaring...
 
Jeg ville fortsatt med å følge oppskriftene slavisk dersom det har gitt deg godt øl tidligere.

Sent via Tapatalk
 
Det er vel ofte slik at vi hjemmebryggere ikke har så god kontroll på mesketemperatur som vi liker å tro. Skulle jeg tippe vil jeg tro de fleste av oss har en lavere snitt-meksetemp enn det vi tror. Som @Gahr sa en gang: -Har du feil mesketemp, mål et annet sted. Dette er vel bare mer aktuelt jo større oppsett du har vil jeg tro. Jeg ville heller anbefalt folk å meske høyt enn lavt.
 
Hei,

Hvis jeg ikke misforstår John Palmer i How To Brew (oppdatert versjon) så anbefaler han som en tommelfinger-regel at 67 grader mesketemperatur i 60 min er å foretrekke.
Har jo frem til nå likt å følge oppskriftene slavisk til enhver tid, men ifølge ham så kan man med fordel meske nær sagt det aller meste på 67 grader

Noen som følger hans råd på dette eller velger dere å følge meskeskjema som oppgis i oppskrift ?

Har du en sidehenvisning? Jeg kikka fort gjennom sidene 262 til 265, der han skriver om ulike meskeregimer, og finner ikke noe sånt råd.

67 grader funker vel på veldig mye, men det ville jo være helt idiotisk å låse seg til å meske alt på den temperaturen.
 
Har du en sidehenvisning? Jeg kikka fort gjennom sidene 262 til 265, der han skriver om ulike meskeregimer, og finner ikke noe sånt råd.

67 grader funker vel på veldig mye, men det ville jo være helt idiotisk å låse seg til å meske alt på den temperaturen.
Skal komme med sidehenvisning når jeg kommer hjem fra jobb.
Som nybegynner så er det lett å ty til litteratur for å tilegne seg kunnskap, og må jo si at dette forvirrer mer enn det oppklarer. Iallefall med tanke på at How To Brew av John Palmer anses for å være "bibelen" innefor hjemmebrygging.
Hvis man ikke kan følge hans anbefalinger så kan man bli lettere forvirret.
 
Skal komme med sidehenvisning når jeg kommer hjem fra jobb.
Som nybegynner så er det lett å ty til litteratur for å tilegne seg kunnskap, og må jo si at dette forvirrer mer enn det oppklarer. Iallefall med tanke på at How To Brew av John Palmer anses for å være "bibelen" innefor hjemmebrygging.
Hvis man ikke kan følge hans anbefalinger så kan man bli lettere forvirret.

Begge utklippene du har lagt ut sier jo at dette er et greit utgangspunkt og kompromiss.
Og så kan/bør man justere inn når man får mer erfaring.

Når du følger en oppskrift der noen har angitt en mesketemperatur er det jo bedre å følge den enn et generelt råd om den beste middelvei fra Palmer.
 
Joda, men han skriver dette om 67 graders mesking :
"Good yield, good fermentability, and good body. the most common mash temperature for most styles",

Disse 3 parameterne som han nevner kan man vel oppnå på andre måter en med korrekt mesketemperatur ? Effektiviteten kan du justere med maltmengde og sammensetning, samt optimalisering av meskemetode.
God utgjæring og gode vekstforhold for gjæren oppnås med riktig mengde gjær, temperatur og tilstrekkelig mengde oksygen under gjæring.
Og kropp kan man oppnå med mengde tilsatt spesialmalt.

Kommer ikke da mesketemperaturen da litt i skyggen av dette ?
Og at han faktisk har et poeng
 
hehe.....møtte meg selv i døra der merket jeg.
Mest fordi oppskrifter på f.eks Beersmith og Brewersfriend gir retningslinjer om dette i oppskriftene,
Fordi man i en tsjekkisk pilsner gjerne bruker en andel med spesialmalt for kropp og munnfylde, mens man ved brygging av en tysk pils ikke etterstreber dette.

Og at man ved å justere mesketemperaturen sammen med justering av maltsammensetning oppnår det man ønsker.

Kanskje begge disse kan meskes på 67 grader, har aldri forsøkt å utfordre på dette tidligere.
Må kanskje bare erfares :)

Uansett så synes jeg at dette temaet var det rett å stille spørsmål ved.
 
67 grader funker vel på veldig mye, men det ville jo være helt idiotisk å låse seg til å meske alt på den temperaturen.[/QUOTE]

Jeg mesker sjelden så høyt som 67, men dette har selvsagt med at jeg brygger veldig mye belgiske øl, med typisk lavere mesketemperatur.
Men også på IPA osv synes jeg, personlig og subjektivt, at 67 grader høres ut som i øvre del av skalaen...?

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp