Mesketid og FG

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Ett kjapt spørsmål. Har vanket litt på amerikanske hjemmebryggerforum, og lest mye forskjellig, men er det noen kloke sjeler her som har noen formening rundt hvor lenge mesken varer og hvor gjærbar vørteren blir?
Er det slik at om man mesker 60minutter på 65 grader får man f.eks 1.020 som FG, men om man hadde mesket i 90 minutter ville man fått 1.016? Eller har dette mer med temperatur å gjøre?
 
Hallstein skrev:
Hei !

Ett kjapt spørsmål. Har vanket litt på amerikanske hjemmebryggerforum, og lest mye forskjellig, men er det noen kloke sjeler her som har noen formening rundt hvor lenge mesken varer og hvor gjærbar vørteren blir?
Er det slik at om man mesker 60minutter på 65 grader får man f.eks 1.020 som FG, men om man hadde mesket i 90 minutter ville man fått 1.016? Eller har dette mer med temperatur å gjøre?

Kan vel ikke akkurat kalle meg en klok sjel, men tror jeg kanskje kan hjelpe deg litt her :)

1. Hvor lenge du mesker (60 eller 90) har lite (om noe i det hele tatt) å si for FG. Noe mer stivelse vil bli omdannet til forgjærbare sukkerkjeder men ikke mye.
2. Temperatur under mesking har en effekt på FG. Generelt kan en si at jo høyere mesketemperatur jo høyere FG. Dette fordi mindre deler av stivelsen i malten blir brutt ned til forgjærbare sukkerkjeder jo høyere temperatur, men her finnes det mye god info i artikkelen om mesking som ligger på http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,571.0.html. 3. Det er også mange andre elementer som også må tas med i betraktningen når du ser på hva FG blir. F.eks elementer som: Hvilken Gjær du bruker, hvilken temperatur du gjærer ved, OG (høyere OG, høyere FG), hvor mye gjær du bruker, oksygeninnhold i vørteren....

Håper dette hjelper deg litt  :)

PS! hva du mener med hvor lenge mesken varer er jeg litt usikker på :)
Edit! Modererte meg litt i punkt 1 :)
 
Spesielt på lavere temperature har det nok litt betydning da enzymaktiviteten er noe lavere på de laveste temperaturene. Jeg mesker alltid min 90 min.
 
Tilbake
Topp