mesketid og temp

jank

 
Hei
Nå har jeg nettopp kvernet 13, 5 kg pale malt og 0,2 krystall malt, så det blir tidlig opp i morgen for å brygge. jeg tenkte å lage en klassisk engelsk pale ale da jeg har litt fuggles humle og engelsk ale gjær. Er det noen som har erfaringer med meskeprogramm? hvilken temperatur bør jeg velge for å få tørrest mulig øl og lavest mulig fg?
 
For det første spiller gjærvalget også inn, så det hadde vært interessant å visst hvilken du hadde valgt - WLP007 er f.eks betydelig tørrere enn WLP002. Dersom du er ute etter tørre ales, så bør du egentlig starte med gjærvalget.

Dernest er det vel viktig å få en FG som er typeriktig, og ikke bare en som er lavest mulig :)   
Men er ikke 66 °C en nokså vanlig anbefaling for engelsk ale, og så kan du trekke fra inntil et par grader for å gjøre den tørrere?
 
ser at innlegget mitt hadde passet bedre på nybegynnertråden ;D jeg skal bruke tørrgjær, safale s 04 det er en dry ale gjær. En lavere temp gjør det tørrere? Har jeg forstått mesketemperatur riktig når jeg forstår det sånn at ved høyere temperatur blir sukkeret i malten ikke "spiselig" av gjæren?
 
Ja  over 66 grader søtere øl og under tørrere. Ved veldig lave mesketemperaturer ca 63 grader kan man godt meske i 90 min. For å være sikker på at all stivelse er konvertert til sukker.
 
Tilbake
Topp