Hoi Riis og andre tangtroll!
Har lagd et par forskjellige tangstouts, da vi driver og eksperimenterer med det i forhold til Klostergården Håndbryggeri.
Det blir brukt noe tang i blant annet suppe og brød i Klostergården, og det er en av verdens største forekomster av det langs norgeskysten som tradisjonelt har vært brukt både til menneskemat, dyrefór, gjødsling og diverse utvinning, så jeg syntes det var naturlig å prøve også med tang i ølet.
Leste et sted (finner det ikke nå) at det blir høstet ca 200 000 tonn grise- og blærtang i året langs vest- og midtnorge!
Tang inneholder masse sukker og mineraler (fikk dessverre ikke målt pH i mesken, men det hadde nok vært lurt), men foreløpig har jeg ikke fått noe stort utslag i OG, selv med lengre meskesteg enn normalt. Kan hende som du sier Riis, at det hjelper å koke den en stund først.
Har fått noe materiale fra noen forskere som jeg skal prøve å tråle meg igjennom for å finne ut mer av dette, tror det er ganske lange sukkermolekyler, og at tangen krever noe særbehandling for å få utnyttet seg av det i bryggesammenheng.
Jeg har prøvd med 1kg grisetang (skyllet og foredlet) på 50-liters brygg, da jeg ønsket å ta hardt i.
Har både prøvd å koke det med de siste 15 minuttene, og å meske det sammen med resten av malten.
Opplevde ikke de store forskjellene, bortsett fra betydelig mindre trub ved å meske tangen.
Smaken er også nokså forsiktig, men gir et lite hint av sjø, noe som jeg synes kan være godt i stouten. Mulig den er med på å gi noe fylde også.
Har også lagd en Blue Oyster Stout tidligere (kokte med levende østers på slutten), og opplevde det samme.
Ellers blir mask med tang i kanongodt i brødbaking, og sannsynligvis veldig næringsrik.
Hvis noen vet eller finner ut mer om bruk av tang i øl, er jeg veldig interessert i å få høre om det!