Mesking kontra skylling

Jeg hadde en samtale med en kyndig i dag. Jeg spurte om hvor mye vann jeg skal meske med i en BB30. Jeg fikk en anbefaling på ca 15 liter til mesk og skylling med ca 12-15 liter, dette er selvsagt avhengig av endel faktorer (maltmengde og sikkert mye annet). Selv mesker jeg oftest med ca 25 liter og skyller med desto mindre vann. Jeg sirkulerer endel (manuelt) ca 5 liter pr 5 minutter. Finnes det noen klar anbefaling om hva som gir best utbytte: mye vann i mesken og lite til skylling eller motsatt. Husk at dette er et nybegynnerspørsmål, jeg har holdt på i ca 8 måneder og brygget kanskje 10 batcher, så det er ingen vits å snakke så mye om stegmesking og andre mer avanserte greier. Just the basics, please :) På forhånd takk for alle kloke svar!
 
Eg gjør nesten de samme. Bruker rundt 22 liter til å meske med og har ca 6 kg malt. Skyller med kanskje 12 liter etterpå. Får nesten full BB30 og ca 1043-1050 i OG. Kan Ikkje så mykje om utnyttelse grad å sånt men Eg er fornøyd så langt. Normalt har eg 26-27 liter ferdig vørter. Veit Ikkje om dette er riktig. Men de blir no et godt øl.
 
Om ein har mykje vatn i mesken må ein auka mesketida for å få same utbytte. Eg vil tru at ein ved sirkulasjonsmesking med tynn mesk ikkje vinn så veldig mykje på å skylla - det var iallefall det eg gjekk ut frå då eg bryggja med meskekjele og sirkulerte. Men eg har ikkje noko vitskapleg tal på det.

Strengt tatt er det vel mogleg å ta ein prøve av meskevatnet før du skyller - la det kjøla til 20 grader og mål så OG på dette og omreknar OG til den vannmengda du har etter skylling. Så måler du OG på vanleg måte etter skylling (og kjøling til 20 grader) og samanliknar dei to tala - så finn du dette ut.
 
Med kompaktbryggere som BB30 og Bratberg må man bruke mer vann I mesken, typisk med 22-25 liter væske så har man rundt 15-18l I meskekaret, som gir ca 2.5- 3l/kg I mesketønna. Antar at det mest korrekte er å måle vannmengden som er I tønna, og da blir ikke mesken spesielt tynn, eller???
 
men er det ikke slik at skylling, som foregår på høyere temperatur enn mesking, henter ut mer av de riktig søte sukkerartene, og at man risikerer å få veldig søtt øl hvis man har tungt fokus på skylling?
 
Slik jeg har forstått det så skal skyllingen bidra med å få ut det sukkeret som allerede er konvertert under meskingen. Jeg bruker ca 18l vann på 5 kg malt og skyller med ca 16 liter og får utbytte omtrent på 75%(meskeutbytte). Jeg har dog trekjelersoppsett.
 
Jeg brygger med en BB30 og jeg mesker med 23 liter og skyller med mellom 8 - 12 liter. Jeg bruker som regel mellom 6 - 7 Kg malt. Dersom man skyller mye faller FG betraktelig så når jeg vil brygge øl med høy OG så skyller jeg bare mindre. Dette gir jo mindre øl til gjæring, men kvalitet over kvantitet. Jeg har som regel ca 20 liter vørter til gjæring.
 
Jeg har inntil forrige brygg gjort omtrent som TS har gjort på min bb30 (meskevann 24L og skylt med 11L). Har da ligget nokså stabilt rundt 72% effektivitet.

Etter å ha hørt fra i overkant mange erfarne, samt innsett at ølet mitt hadde forbedringspotensiale når det gjelder astringens og trolig også noen andre smaker prøvde jeg ved forrige brygg meskevann 17L og skylle m/15 L. Effektivitetsmessig endte jeg omtrent som tidligere. Har ikke målt PH i mesken tidligere, men var nå med ny vannberegning på rundt PH 5,4. Spent på smaker ellers når ølet blir ferdig, men jeg kommer til å fortsette med denne vannberegninga som er mer i tråd med det de erfarne anbefaler enn så lenge. Og det er altså fullt mulig få til dette på kompaktbryggere som bb30.
 
Jeg aner ikke hvor mange liter jeg skyller med, jeg skyller over ca 1 time til kokekaret har ønsket mengde vørter
 
Jeg har inntil forrige brygg gjort omtrent som TS har gjort på min bb30 (meskevann 24L og skylt med 11L). Har da ligget nokså stabilt rundt 72% effektivitet.

Etter å ha hørt fra i overkant mange erfarne, samt innsett at ølet mitt hadde forbedringspotensiale når det gjelder astringens og trolig også noen andre smaker prøvde jeg ved forrige brygg meskevann 17L og skylle m/15 L. Effektivitetsmessig endte jeg omtrent som tidligere. Har ikke målt PH i mesken tidligere, men var nå med ny vannberegning på rundt PH 5,4. Spent på smaker ellers når ølet blir ferdig, men jeg kommer til å fortsette med denne vannberegninga som er mer i tråd med det de erfarne anbefaler enn så lenge. Og det er altså fullt mulig få til dette på kompaktbryggere som bb30.
Antar at du da sirkulerer hele tiden, eller blir mesken veldig tykk. Selv så bruker jeg litt mer vann (21-23l) og lar mesken stå iro ca 20min for konvertering etter at jeg har fått jevn temperature I tønna. Effektiviteten ligger på rundt 70-75%. Astringens kan komme av for mye skyllevann, eller at skall flyter over fra mesketønna til kokeren og blir med I kokeprosessen, for fint knust malt kan medføre at skall går igjennom bunnrista.
Mange veier til rom altså :)
 
På "vanlig" styrke øl. Starter jeg med 20l. Sirkulerer kontinuerlig og spyler til maksmerket. Gir 73% effektivitet nokså nøyaktig hos meg.
 
men er det ikke slik at skylling, som foregår på høyere temperatur enn mesking, henter ut mer av de riktig søte sukkerartene, og at man risikerer å få veldig søtt øl hvis man har tungt fokus på skylling?
Selv om man skyller med varmt vann (80 grader), så vil jo ikke totaltemperaturen på hele mesken stige så mye.
 
Antar at du da sirkulerer hele tiden, eller blir mesken veldig tykk. Selv så bruker jeg litt mer vann (21-23l) og lar mesken stå iro ca 20min for konvertering etter at jeg har fått jevn temperature I tønna. Effektiviteten ligger på rundt 70-75%. Astringens kan komme av for mye skyllevann, eller at skall flyter over fra mesketønna til kokeren og blir med I kokeprosessen, for fint knust malt kan medføre at skall går igjennom bunnrista.
Mange veier til rom altså :)

Mange veier til Rom ja, og før jeg hadde prøvd hadde jeg samme bekymring som du nevner. Og ja, messen ble tykk,
men når effektiviteten viste seg å være like god som før og det potensielt har andre fordeler ettersom PH'en er lavere og what not ser jeg ikke problemet. Sirkulerte kanskje halvparten av tida, men aldri mer enn at det er tilnærmet samme nivå som utenfor tønna for å unngå sammenklemt og stuck mash. Og selv med
såppass mye skylling var SG ikke under 20 selv ved absolutt siste avrenning.
 
Jeg brygger med en BB30 og jeg mesker med 23 liter og skyller med mellom 8 - 12 liter. Jeg bruker som regel mellom 6 - 7 Kg malt. Dersom man skyller mye faller FG betraktelig så når jeg vil brygge øl med høy OG så skyller jeg bare mindre. Dette gir jo mindre øl til gjæring, men kvalitet over kvantitet. Jeg har som regel ca 20 liter vørter til gjæring.
Liker best dette svaret jeg.. Kvalitet over kvantitet. Hva betyr det egentlig om det går en kilo malt ekstra? 15 Kr? Hva koster en kopp kaffe?
Brygger ikke med BB, men noe hjemmelaga som ligner litt. Litt små lite gjennomtenkte løsninger i konstruksjonen som gjør at jeg vanligvis ikke kan skyle med mer enn ca like mange antall liter som kilo malt. Ikke ideelt, veit det, men ølet blir godt!
 
Jeg har inntil forrige brygg gjort omtrent som TS har gjort på min bb30 (meskevann 24L og skylt med 11L). Har da ligget nokså stabilt rundt 72% effektivitet.

Etter å ha hørt fra i overkant mange erfarne, samt innsett at ølet mitt hadde forbedringspotensiale når det gjelder astringens og trolig også noen andre smaker prøvde jeg ved forrige brygg meskevann 17L og skylle m/15 L. Effektivitetsmessig endte jeg omtrent som tidligere. Har ikke målt PH i mesken tidligere, men var nå med ny vannberegning på rundt PH 5,4. Spent på smaker ellers når ølet blir ferdig, men jeg kommer til å fortsette med denne vannberegninga som er mer i tråd med det de erfarne anbefaler enn så lenge. Og det er altså fullt mulig få til dette på kompaktbryggere som bb30.

Eg må berre sei takk for tipset. Eg er nettopp ferdig med ein mesk, prøvde meg på 17 liter i melken og skylte med ca 20-22 liter. Sitter igjen med ca 26 liter vørter no og men har faktisk høgre OG en før. 1010 meir. Er kjempe glad eg vart med på denne tråden. Vart så inspirert i går kveld da eg fikk meg ny mølle og måtte prøve den ut og med 17 liter meskevann. Heilt topp. Ha ein god dag.
 
Jeg hadde en samtale med en kyndig i dag. Jeg spurte om hvor mye vann jeg skal meske med i en BB30. Jeg fikk en anbefaling på ca 15 liter til mesk og skylling med ca 12-15 liter, dette er selvsagt avhengig av endel faktorer (maltmengde og sikkert mye annet). Selv mesker jeg oftest med ca 25 liter og skyller med desto mindre vann. Jeg sirkulerer endel (manuelt) ca 5 liter pr 5 minutter. Finnes det noen klar anbefaling om hva som gir best utbytte: mye vann i mesken og lite til skylling eller motsatt. Husk at dette er et nybegynnerspørsmål, jeg har holdt på i ca 8 måneder og brygget kanskje 10 batcher, så det er ingen vits å snakke så mye om stegmesking og andre mer avanserte greier. Just the basics, please :) På forhånd takk for alle kloke svar!

Må takke deg og Rolfgolf for tiden.
 
Nå liker jo jeg å få mest mulig ut av bryggedagen, så kjører generelt med 25liter til mesking og 7,2kg malt. Skyller med 12liter, så jeg sitter igjen med 31-32 liter før kok, og 27-28 liter etter kok. Dette holder da gjerne 1.066 hvilket jeg fortynner ned til 1.060 med tre liter vann (kokt og avkjølt) så det blir flasket 27 liter til slutt. Sikkert opplegg! ;)
 
Tilbake
Topp