Mesking - Må man bruke sil i bunnen?

Skal en skylle til det ikke er mer farge i det?

Bestilte Moderne hjemmebrygging i dag + diverse annet fra Vin & Bar. Får vel en del svar der, så slipper jeg plage folket her med for mye rare spørsmål  :ilike:
 
Jeg skyller til jeg har 23-25 liter vørter å koke. Så ved å bruke gjæringsspannet til Europris kan en enkelt se vøretermengde på liter målet på siden av spannet. Når jeg har helt første del av malten over i dørslaget og all vesken som er i kjøleboksen. Ser jeg hvor mye med veske som må til for å oppnå mengden som skal kokes. Deler dette på 3 da dørslaget rommer ca 2 kg. malt om gangen. Og når jeg da skyller med den siste literen for hver av de 3 gangene jeg måtte gjøre dette er vannet som renner gjennom helt klart. For meg indikerer det at malten er skyllet ren for alle "godsakene"

PS. Jeg er nybegynner, men det fungerte for meg.
 
Når du får ModerneHjemmeBrygging vil du se at det ikke skal skylles mer når vørten kommer under 1010.
Vil ikke uttale meg om hvor viktig det er men når jeg har skjekkey har jeg ligget i det området.
 
Frodejo skrev:
Skal en skylle til det ikke er mer farge i det?

Bestilte Moderne hjemmebrygging i dag + diverse annet fra Vin & Bar. Får vel en del svar der, så slipper jeg plage folket her med for mye rare spørsmål  :ilike:

Plager du folk og får svar øker det informasjonsflyten  :)

hmmm, for mye øl nå ?
 
Tilbake
Topp