Mesking "over natten"

Erlendso

Dommer
Jeg leste i Brew Yor Own om en brygger som mesket over natten for å forkorte bryggedagen.

Han begynte kl. 11 på kvelden. Han sørget for mesketemperatur på ca. 67 grader, satte på lokket på kjølebagen, la seg og sov, og begynte skyllingen kl. 9 påfølgende morgen. Funket visstnok veldig bra for sterke belgiske øl som krever god utgjæring.

Noen som har erfaringer med dette?
 
Den tråden Dalaker refererer til handler heller om ferdigmesket vørter som står over natten før man koker. Men det Erlend beskriver er at meskingen foregår over natten. Noe slikt har jeg også lest på en nettside av nederlandske hjemmebryggere. De gjorde det samme, og silte og kokte først dagen etter. De var fornøyde med metoden, men så må det sies at de ga inntrykk av å ikke ta det så nøye med bryggingen og ølets kvalitet.

En sånn lang mesk kan nok gjøre at enzymene i malten får tygt seg ordentlig ferdig på alle typer sukker, slik at man dermed får et godt utgjæret øl. Det er sikkert verdt et forsøk, spesielt dersom man vil dele opp bryggedagen i to.
 
Tror det nok kan gå greit uten å være optimalt. man har liten kontroll over hvor høy utgjæringen faktisk blir (den blir nok relativt høy), og en så lang mesk, med det resultat at temperaturen nok synker relativt langt, kan gi økt fare for at melkesyrebakterier får virke i mesken. Dette vil nok ikke direkte ødelegge ølet, vørteren blir tross alt kokt senere, men kan gjøre at pH-en i ølet synker og blir uønsket lav, noe som kan gi utslag på smaken og på forholdene for gjæren. Men, om noen er villige til å prøve, vil jeg gjerne ha en fyldig rapport om resultatene! ;D
 
Kom over denne tråden (mens jeg lette etter noe annet...), så her kommer en rapport  :biersmile:

Jeg brygget bokk/juleøl i oktober i fjor som ble mesket over natta (litt for sent for juleølkonkurransen).

Fra mine notater...

Start mesking kl 01:00, meske temperatur 66°C. Slutt mesking kl 09:30, meske temperatur 57°C.
"batch sparge" i to omganger, pH i mesk etter første runde med skyllevann var pH 5.7 (ca...), temp i mesk 70.4°C.
Gjær: 2 pk Saflager W-347/70 - Tror det ble gjæret ved 11-12°C. Ca 25 liter ferdig vørter.
OG 1.067
FG 1.008
Det ble 7.7% ABV, hadde planlagt med 6.5%  :eek:

Dette ble en bra øl, minst like god som de andre liknende jeg har brygget med "vanlig" mesking.
Gjorde en sammenlikning med ASS Bokk - de liknet veldig både på smak og farge - min var en anelse mere syrlig.

Fra Beersmith:

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
3.40 kg       Pilsner (2 Row) Bel (3.9 EBC)             Grain        48.57 %      
2.90 kg       Munich Malt (15.0 EBC)                    Grain        41.43 %      
0.20 kg       Biscuit Malt (50.0 EBC)                   Grain        2.86 %        
0.10 kg       Cara  Amber 35L 70 EBC (70.0 EBC)         Grain        1.43 %        
0.10 kg       Carared 20L 40EBC (40.0 EBC)              Grain        1.43 %        
0.10 kg       Chocolate Malt (900.0 EBC)                Grain        1.43 %        
0.10 kg       Crystal-Thoms fawcett, 76L, 150EBC (150.0 Grain        1.43 %        
0.10 kg       Special B Malt (300.0 EBC)                Grain        1.43 %        
20.00 gm      Magnum [12.90 %]  (60 min)                Hops         24.3 IBU      
2 Pkgs        Saflager W-34/70 (DCL Yeast #W-34/70)     Yeast-Lager                
 
Vi bruker metoden når vi lager tradisjonelt heimbrygg. Grunnen til det er "arven frå gamlekarane" og ønsket om å halde på tradisjonar. Setter mesken ca klokka 11 om kvelden og startar silinga i sjutida om morgonen. Temperaturfallet i mesken er relativt liten sidan vi bruker isolerte melketanker. Brygger vanligvis av 125 kg malt i slengen. Ved brygging av andre øltyper har eg ikkje testa med lang mesketid, men det kan være interresant å teste eit mindre brygg.

Ivar Johan
 
Vikste: Interessant rapport.

Syrligheten skyldes vel sikkert at melkesyrebakterier har virket i mesken, slik Gahr antydet (fre 17 jul 2009)? Og utgjæringen ble kjempehøy grunnet stor ensymaktivitet.

De samme resultatene kan vel komme fra en infeksjon, men det er vel utelukket?
 
Jeg satte min andre IPA på "overnight" nå.
Fikk skryt for den som snart er drukket opp i allefall.
Starter på 67grader og finner den igjen på 57 etter ca 8 timer.
Skyller da maltposen i ca 77 grader 10-15 minutter
neste morgen.
Om det er et "konkuranseøl" skal jeg ikke påstå.
Men mine jeg og mine øldrikkende venner er godt fornøyde i allefall.
Regner med at det framgår at dette er BIB og kjøleboks som brukes her.
 
Kan godt være dette går bra. Men jeg glemte å rense mesketønna til dagen etter så denne stod 17 timer. Fy søren for en ekkel lukt, jeg holdt på å brekke meg, skikkelig sur ekkel lukt.
 
Tilbake
Topp