Mesking

Hei,
er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Jeg startet med stegemesking, og bedriver i dag en slags blandings konsept.  Jeg mesker en halv time på 65 grader og en time på 67 grader.  Men jeg har store problemer med å få vørteren tung nok.  Jeg heller tilbake vørter og lar det filterere to_tre ganger, så tapper jeg ut og etterfyllker vann og lar det stå ytterløigre en halv time, men mesken pleier å bli vel lett.  Hva gjør jeg feil?

Hei,
forskjellen på 65 og 67 grader er så liten at å meske i steg på disse to temperaturene har ikke noe for seg (iallefall ikke på hjemmebryggernivå). Det er vel også innenfor feilmarginen på mange termometere samt forskjellene forskjellige steder internt i meskekaret.

Skjønner heller ikke hva du mener med "tung nok" vørter og mesk? Hvis du mener tykk mesk så går jo dette på blandingsforholdet malt/vann, og dette er jo enkelt å justere (mer/mindre vann i forhold til malt). Om du mener å få høyere OG (sukkerinnhold i vørteren) så er det jo bare å tilsette mer malt og bruke mindre skyllevann ved utvaskingen (tappe ut mindre væske i forhold til malten som brukes).

Hva består problemet i relatert til det ferdige ølet, uønsket smak/for svakt øl, e.l.?

mvh
LB

Takk for klargjørende svar, jeg er blitt klokere!  Takk også for et utrolig nyttig verktøy, dette forumet er virkelig til stor hjelp!

La meg klemme til med to spørsmål til:

1:For et par år siden kjøpte jeg meg gassflaske for kullsyre.  Er det noen der ute som vet hvor jeg kan få fylt denne?

2:Er det noen som har tegninger for et RIMS anlegg, jeg har alle deler, men skulle så gjærne ha hatt en beskrivelse/anvisning.

Takk og ære

Svar på spm 1 blir er aktiv brannvern i stanseveien på kallbakken, det er danske som er behjelpelig der og tar 250 kroner for å fylle en 6 kg flaske..

Richard

Tilbake
Topp