Min erfaring med eisbock

Da fikk jeg endelig servert denne til folket på Klubbmesterskapet i går. Tilbakemeldingen de fleste kom med var at det var et stort og komplekst øl, men ingen tegn til fusel eller ødeleggende alkoholiske toner. Vi ble enige om at ølet er meget søtt og det fikk meg til å tenke over et par ting jeg vil endre på til neste gang.

Blant annet tenker jeg at FG på baseølet bør være lavere for å kunne treffe godt med FG etter frysedestillering. Gjæringstemperatur på baseølet var også helt perfekt. 11 grader med 2308 fungerte ypperlig og ga ingen usmaker i det ferdige ølet.

Karboneringen kunne vært bedre. Ølet hadde godt skum, men jeg synes selv det opplevdes bittelitt flatere enn jeg hadde ønsket. Kanskje en dæsj med noe malt som fremmer skumfasthet litt bedre?

Jeg var opprinnelig redd for oksidering på grunn av den primitive metoden jeg brukte for å fjerne isen, men ingen tilbakemeldinger pekte på at dette var problem i det ferdige ølet. Isåfall bærer ølet oksidasjon meget godt.

Alt i alt, veldig fornøyd. Neste eisbock er under planlegging og jeg gleder meg! :)

Hvor lenge kokte du? 60 min vil gjøre ølet lettere enn f.eks 120 min. Du sier det hadde godt skum men vil ha noe som fremmer det bedre?
 
Hvor lenge kokte du? 60 min vil gjøre ølet lettere enn f.eks 120 min. Du sier det hadde godt skum men vil ha noe som fremmer det bedre?
90 minutters kok.

Det med skummet er litt vanskelig å forklare, men delvis synes jeg det er fint skum, men opplevdes litt tynt og står ikke i stil til resten av ølet(som er selve definisjonen på fylde).
 
90 minutters kok.

Det med skummet er litt vanskelig å forklare, men delvis synes jeg det er fint skum, men opplevdes litt tynt og står ikke i stil til resten av ølet(som er selve definisjonen på fylde).

Luftig liksom, det bare forsvinner i kjeften, og er ikke noe du kan "spise"?

Jeg ville forsåvid kokt 60 neste gang, med minst mulig varme, som en av faktorene for å gjøre ølet lettere. Men en eisbock er vel tja, tjukk, konsentrert dekstrin liksom? Og hold deg unna 72-ish grader.
 
Luftig liksom, det bare forsvinner i kjeften, og er ikke noe du kan "spise"?

Jeg ville forsåvid kokt 60 neste gang, med minst mulig varme, som en av faktorene for å gjøre ølet lettere. Men en eisbock er vel tja, tjukk, konsentrert dekstrin liksom? Og hold deg unna 72-ish grader.
Dobbelbocken jeg baserte den på har pilsner som basemalt.
 
Jeg ga også et par desiliter til @gustavf som skulle teste prosenten med utstyret sitt. Sannhetens time kommer snart! (jeg tagger deg her, Gustav. :) )
For å putte det inn i tråden her, @gustavf har målt ølet til 11,26% alkohol med OG på 1.1053 og FG på 1.0214.

Det betyr at jeg kanskje har tulla til noen målinger med selve bocken som ble brygget først.

Notat til neste gang: Ta målingene på alvor. Measure twice, cut once.
 
Jeg har en Weizenbock jeg ikke er helt fornøyd med
ingenting i veien for å gjøre dette på den..?
 
Nå er det ikke fusel jeg smaker da (jeg er ikke så sensitiv for det) men den ble litt tynn også er det blitt mer grønne epler (det er vel acetaldehyd) enn bananer
men jeg ser jo er det høyere alkohol eller fusel så vil jo ikke det forsvinne
 
Jeg synes du skal prøve uansett. Vitenskapens skyld og alt det der. Også sender du en flaske tll meg eller tar med ved neste mulighet. ;)
 
Nå er det ikke fusel jeg smaker da (jeg er ikke så sensitiv for det) men den ble litt tynn også er det blitt mer grønne epler (det er vel acetaldehyd) enn bananer
men jeg ser jo er det høyere alkohol eller fusel så vil jo ikke det forsvinne

Aha, hvis det var den jeg smakte av deg for lenge siden så mener jeg det var noe slikt som lusket rundt i gangene på det ølet, men husker ikke helt. Men alt som ikke fryser med vannet og tatt ut blir konsentrert iallefall. Men som Mats sier, prøv. Men.. Er ikke denne på flasker allerede? Hvordan skal du gjøre det?
 
Jeg må vel åpne flaskene da

Joda, jeg la sammen to og to og spurte en professor samtidig og kom frem til det samme :)

Men, oksidering?

Eller skal du fryse de delvis, jekke flaskene, og så la isen tyte ut av tuten? Kanskje det hadde fungert sånn delvis iallefall?
 
Tilbake
Topp