Da fikk jeg endelig servert denne til folket på Klubbmesterskapet i går. Tilbakemeldingen de fleste kom med var at det var et stort og komplekst øl, men ingen tegn til fusel eller ødeleggende alkoholiske toner. Vi ble enige om at ølet er meget søtt og det fikk meg til å tenke over et par ting jeg vil endre på til neste gang.
Blant annet tenker jeg at FG på baseølet bør være lavere for å kunne treffe godt med FG etter frysedestillering. Gjæringstemperatur på baseølet var også helt perfekt. 11 grader med 2308 fungerte ypperlig og ga ingen usmaker i det ferdige ølet.
Karboneringen kunne vært bedre. Ølet hadde godt skum, men jeg synes selv det opplevdes bittelitt flatere enn jeg hadde ønsket. Kanskje en dæsj med noe malt som fremmer skumfasthet litt bedre?
Jeg var opprinnelig redd for oksidering på grunn av den primitive metoden jeg brukte for å fjerne isen, men ingen tilbakemeldinger pekte på at dette var problem i det ferdige ølet. Isåfall bærer ølet oksidasjon meget godt.
Alt i alt, veldig fornøyd. Neste eisbock er under planlegging og jeg gleder meg!
Hvor lenge kokte du? 60 min vil gjøre ølet lettere enn f.eks 120 min. Du sier det hadde godt skum men vil ha noe som fremmer det bedre?