Min FG er litt høy...

Da har du en OG på ca. 1,074. 1020 er litt høyt, men ølet blir sikkert bra. Tilsett for all del ikke oksygen/luft nå, da ødelegger du ølet. Jeg holder en knapp på at manglende lufting er grunnen til litt høy.
Takk for hjelpen Gahr. Du får komme uti Sandviken og smake når det er ferdig :) Hva er en god måte å sikkre at det kommer nok luft i før man setter til gjæring?
 
Kunne vel evt tilsatt litt mer sukker
Det hadde vel gjæret helt ut og FG ville blitt uforandret mens forholdet til OG ville blitt bedre


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva. Hvis man tilsetter mer sukker så blir jo FG lavere, siden alkohol har lavere tetthet enn vann?
 
Jojo, det er sant, men minimalt vel?
Og sukker er vel ikke 100% gjærbart, men 97%, kanskje?
Så hvis du legger de to faktorene sammen så går det vel omtrent opp i opp
Og uansett så er det vel vanskelig å forrutse utgjæring
 
Nja. Det går nok ikke opp i opp, det er relativt og i mine øyne en vesentlig forskjell.

La oss si du mesker på 68. Da lager du en god del mer langkjedete sukkerarter som ikke ville gjære ut kontra det å tilsette sukker. Hvis du bommer på OG med et slikt meskeregime, og tilsetter sukker for å nå OG, så vil FG være lavere enn det du vil ha. Det spørs jo hvor mye sukker du tilsetter, men FG kan ende opp med å avvike stort i forhold til hva som var målet hvis du kompenserer med sukker for å nå OG.

Poenget er at hvis du ser på oppskriften som en helhet, OG FG, så får man ikke kompensert med sukker, da sukker bringer FG lavere enn antatt. Skal man kompensere så bør det gjøres med DME, som har en mer nærliggende utgjæringsgrad IRL når man mesker, enn det sukker har. Med mindre man mesker for å oppnå tett til 100% utgjæring da. som egentlig er vanskelig med malt.
 
OG måler jo tetthet, med feilavvik fra rester med masse, som humlechunks etc. Eller SG, som det egentlig heter. Det er betegnelsen for tetthet ifht vann.
 
Miguel, ref #45.
Vet ikke om jeg helt får tak i hva du skriver. Slik jeg har forstått det så er det lite å gjøre når gjæren allerede har spist alt den kan fordøye. Er det fortsatt for høy FG så må man ha oppi ny gjærtype som fortsetter måltidet.
Har man vanlig sukker oppi så vil vel først og fremst OG bli høyere og som du skriver FG lavere pga høyere %.
TIPPER at hvis man tilsetter en slump sukker som gir f eks 10 poeng høyere OG så vil ikke FG bli 10 poeng lavere enn uten tilsatt sukker? Men mengden "uspiselig" sukker blir den samme og smaken endres med bidraget høyere ABV gir.
Og høyere ABV vil smake søtere mener jeg å ha lest.
Er det noe hold i disse fantasiene så hjelper det da heller ikke å kompensere med DME.

Forresten, hva betyr IRL? Ikke en ny terroristorganisasjon får jeg håpe?:)

Mvh
 
Ah. Jeg mente tilsette ved kok. Under gjæring hjelper det ingenting med dme nei for å få ned sg.
 
Kinn Tomasmesse

22,5 liter
OG: 1.088
FG: 1.016
IBU: 32

6,5 kg Weyermann pilsner malt, 3 EBC
315 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
110 g Weyermann Carafa Special 2, 1175 EBC
630 g Invert sugar, flytende
440 g Dark Candi Sugar, flytende
60 g Fuggles, pellets, 4,95 % aa, 75 min.
Wyeast 3787, gjærstarter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesk:
64 ̊C i 90 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
Start på 20 ̊C og la stige fritt til 28 ̊C. Hold stabil temperatur til 72 timer ut i gjæringsforløpet, deretter kan temperaturen senkes gradvis.
Hei. Hva med utmesk og skylling her?
 
Grunnen til at jeg spør, er at mener det står f.eks 76 i 5min i de fleste oppskriftene i boken. Høres det fornuftig ut med en preboil på ca 1.062-63 og lande på ca 1.073? Regner med denne sukkermengden høyner med ca .015.
 
Da har jeg brygget Tomasmesse. Fulgte oppskriften, men justerte malt etter effektivitet. Fikk en preboil SG på 1.064 og endte på 1.089 etter kok.
Noen som har tips hvordan gjeringstempen bør økes fra 20-27/28? Justere opp stc (med probe på gjæringskar)jevnt og trutt? Eller skru opp tempen i gjæringsskap til 24 grader og la gjæren presse opp tempen? Tips mottas med takk
 
Tilbake
Topp