Min første American Amber Ale - Noen justeringer?

Lager

 
Hei,

Jeg tenkte å brygge en American Amber Ale etter oppskrift som ligger på Bryggselv (http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-amber-ale-50l)

Jeg har noe Chinook, Tettnanger og Cascade liggende og tenkte å bytte ut humle slik at jeg får brukt opp dette, men hva tror dere om følgende oppskrift:

American Amber Ale #.041 Changed hops
an American Amber Ale by Lager (6)

A variant of American Amber Ale #0.4 by Lager
Type: All Grain
Efficiency: 75.0%
Batch size: 25.0 L
Boil time: 60 min

Fermentables
NAME AMOUNT USE PPG
Maris Otter 5.0 kg 76 % Mash 35
Amber Malt 1.0 kg 15 % Mash 34
2-Row Caramel Malt 120L 0.25 kg 3 % Mash 32
2-Row Caramel Malt 80L 0.25 kg 3 % Mash 34

Hops
NAME AMOUNT TIME USE FORM AA
Chinook United States 35.0 g 60 min Boil Pellet 13.0%
Tettnanger Germany 10.0 g 5 min Boil Pellet 4.5%
Cascade United States 39.0 g 0 min Boil Pellet 5.8%

Yeasts
NAME LAB ATTENUATION TEMP
Safale US-05 US-05 Fermentis 70.0% 60°F – 60°F

Mash steps
67 degC 60 min
 
Hvilken amber malt bruker du? Er det Thomas Fawcett sin? I så fall bille jeg egentlig ha kuttet den ut i en amerikansk amber. Regner med det er amber fra Castle eller liknende som brukes i oppskriften til Bryggselv. Thomas Fawcetts er langt mørkere og har et mildt kaffepreg som kanskje ikke egner seg i så store mengder i en amerikansk amber.
 
Gahr skrev:
Hvilken amber malt bruker du? Er det Thomas Fawcett sin? I så fall bille jeg egentlig ha kuttet den ut i en amerikansk amber. Regner med det er amber fra Castle eller liknende som brukes i oppskriften til Bryggselv. Thomas Fawcetts er langt mørkere og har et mildt kaffepreg som kanskje ikke egner seg i så store mengder i en amerikansk amber.

Hehe, takk for tipset, men det ble handlet hos Bryggselv tidligere i dag før jeg så tipset fra deg og det er desverre Thomas Fawcett sin...

Nå skal jeg ringe askepott for litt bistand.

Et spørsmål til (kanskje egentlig en ny tråd), i oppskriften er det
90 g Columbus (Tomahawk) [14 %] - Boil 60 min 40 IBUs
100 g Amarillo [9,2 %] - Aroma Steep 0,0 min 0,0 IBUs

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan erstatte denne humlen med annen humle. Hadde noe Chinook og Cascade liggende og fikk hjelp fra Bryggselv til hvordan jeg kunne tilpasse/endre humlesammensetningen... Ny humlesammensettning ble

NAME AMOUNT TIME USE FORM AA
Chinook United States 60.0 g 60 min Boil Pellet 11.6%
Chinook United States 30.0 g 0 min Boil Pellet 11.6%
Cascade United States 39.0 g 0 min Boil Pellet 5.8%

Men er det noen som har en link til en side der jeg kan lese om hvordan jeg selv kan regne/gjette meg fram til dette?
 
Hvordan ble denne Amber ølen?

Jeg lurer på å bruke samme oppskrift, men er begrenset til malt fra Tomas Fawcett, Best Maltz, Wayermann og Brewferm - da jeg vil bruke vestbrygg.
 
Tilbake
Topp