Min første batch....har dere kommentarer til det jeg skriver her...

Jeg står foran min - praktisk talt - første batch. Jeg har lest en god del om brygging nå...og nå skal det prøves ut......jeg liker hveteøl, men ikke for mye søtsmak...pils synes vanskelig som en første batch; så jeg prøver en slags hvetehybrid.

Jeg går rett på - all grain - og fat - jeg hadde tenkt: 6 kg malt - 50 % hvete- og 50 % bygg, noe risskall, S-05 og Magnum på 60 min koking...enstegs mesk 62 grader...skylling på 68 grader...alt jf en væskeratio lik utstyrsvolum med et resultat på drøye 20 ltr vørter. Hva mener dere ?

Utstyret mitt er "Brewcrafter 25", vannvarmer til skyllevann av rustfritt stål på 10 ltr på kokeplate, inkbird og 2 andre termostater, termometre, 5-6 stk 25 ltr dunker m/lokk, varmebelte (eBay), Co2 flaske på 3,15 kg, manometer, 3 x 19 ltr Cornelius, silikonslanger 10 mm (eBay "food-grade"), fittings er 304 fra eBay og CW 602 N fra Biltema, Vannkilde er en t-kobling på dusjarmaturet ...Star-Sun og PWB...blomsterkasse til slanger og lange ting, små halvliters plastkopper til små ting...dessuten div småting som slangeklemmer, ut/inn ventiler til Cornelius, til og med en ventil til G-fat samt akvarie luftpumpe og et par diffusjonstener av rustfritt..."injeksjons" sats for Co2 patroner, ventilsett til partykegs, en falske på 425 gram Co2...

Nå monterer jeg alt sammen praktisk opp på to bord på mitt store bad med ventiler, slager og pumpe..festet med patentbånd..sluk i gulvet ved siden av :) ...jeg prøver å lage en logisk "produksjonslinje" der desinfiseringen inngår ...jeg gleder meg...
 
Når du kjører på med første batch, husk å noter alt ned så du har det friskt i minne til neste. Du kommer til å kløne det til skikkelig, sikkert søle litt og bli engstelig her og der. Bruk den første batchen som en erfaring og ikke bry deg så veldig mye om tallene. ;)

Lykke til og knallbra at du går rett på all-grain. :D
 
...
Jeg går rett på - all grain - og fat - jeg hadde tenkt: 6 kg malt - 50 % hvete- og 50 % bygg, noe risskall, S-05 og Magnum på 60 min koking...enstegs mesk 62 grader...skylling på 68 grader...alt jf en væskeratio lik utstyrsvolum med et resultat på drøye 20 ltr vørter. Hva mener dere ?
...

Gå ned på maltmengden. Et sånt øl blir ikke godt om det blir for sterkt, og det er dessuten lettere å få til et litt svakere øl, også. Jeg bruker ca. 5 kg malt til 25 liter øl med butikkstyrke, så om du går ned til 4,5 kg?

62 grader er for lavt. Jeg ville kjørt 66/67 grader som ettstegs mesk, og så ville jeg skylt med vann på 78 grader.

Skjønner ikke hva du mener med "en væskeratio lik utstyrsvolum ", men om du skal ha 20 liter ferdig øl, ville jeg hatt ca 35 liter vann totalt på mitt system.

Lykke til:). Det der skulle bli et godt amerikansk hveteøl.
 
Høres egentlig ut som at du ikke har noen plan for hva du ønsker ut av ølet eller utstyret?
Kan nok stemme - delvis - jeg liker øl og jeg vil ha variert godt øl billigst mulig uten masse slit - derfor fat, Co2, og en logisk produksjonslinje - så får vi se etterhvert - litt forskjellig av utstyr her - G-koblings ventilen er vel egentlig det som fraviker mest - ellers er dette logisk sammensetning av maskin, skyllevannsvarmer - luft til vørter - fat og Co2 pluss noen alternativer ift Co2 tilgang...
 
Gå ned på maltmengden. Et sånt øl blir ikke godt om det blir for sterkt, og det er dessuten lettere å få til et litt svakere øl, også. Jeg bruker ca. 5 kg malt til 25 liter øl med butikkstyrke, så om du går ned til 4,5 kg?

62 grader er for lavt. Jeg ville kjørt 66/67 grader som ettstegs mesk, og så ville jeg skylt med vann på 78 grader.

Skjønner ikke hva du mener med "en væskeratio lik utstyrsvolum ", men om du skal ha 20 liter ferdig øl, ville jeg hatt ca 35 liter vann totalt på mitt system.

Lykke til:). Det der skulle bli et godt amerikansk hveteøl.
Tusen takk...hva gjør jeg for å få til 5 - 5,5% alkohol... ?
 
Tusen takk...hva gjør jeg for å få til 5 - 5,5% alkohol... ?

Den korte versjonen: Bruk 4,5 kg malt og sett i gang.

Den litt mer kompliserte versjonen kommer her. Du sier du har lest deg opp en god del, så du bør ha forutsetninger for å forstå dette:

Det er vanskelig å beregne godt før du er blitt kjent med utstyret ditt. Du trenger å vite tre ting for å gjøre gode beregninger:
  • meskeffektiviteten, som sier i prosent hvor stor del av av det sukkeret det er mulig å få ut av maltet, som du faktisk får med deg til koking (Kalkulator)
  • fordampingen i løpet av kokingen (3 liter pr time? Jeg kjenner ikke den kjelen du bruker.)
  • hvor høy utgjæringsprosent du kan regne med å få. Det avhenger av både oppskrift, mesketemperatur og gjærtype. For det brygget du planlegger nå, vil den antakelig ligge på et par og åtti prosent.
Disse verdiene må du legge inn i en kalkulator, som denne: All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend

Du skal ha 20 liter øl. Regn med at det blir liggende igjen 1 liter i gjæringsbøtta. Du trenger altså å sette 21 liter til gjæring. Du bør ikke ta med en masse avfall fra kokingen, så når du har kjølt ned etter koking, lar du det det stå en stund, så avfallet får bunnfelt seg. Regn med at det blir 3-4 liter avfall (noen som kjenner kjelen du bruker kan gi deg et bedre tall). Du må altså beregne at det skal være 24-25 liter i kjelen etter nedkjøling. Du vil miste tre liter (?) i løpet av kokingen, så du må ha 27-28 liter til kok. Regn at det blir borte ca. 1 liter pr. kilo malt, så du må ha i alt 32-33 liter vann. (Forutsatt at de tallene jeg gjetter på her, stemmer med hva som faktisk skjer i ditt bryggeri - men det er sånt du må lære på den tøffe måten:).)

For å få et øl på 5,2% når utgjæringen blir 82%, må du sikte deg inn på en OG på 1.047. Da skal du få en FG på 1.007, som altså gir den ønskede alkoholprosenten.

Hvordan få en OG på 1.047? Bruk denne kalkulatoren, som forteller deg at om du sper ut 24 liter med en OG på 1.047 med tre liter (de tre literne du koker bort), så får du en SG på 1.042. Du skal altså starte kokingen med 27 liter som har en SG på 1.042.

Her kan du justere hvis du bommer. (Jeg ville ikke brydd meg om det om du bommer med bare et poeng eller to.) Er du for lavt, kan du tilsette litt tørrmalt. (Bruk oppskriftkalkulatoren.) Eller om du ligger for høyt, kan du tynne ut (Bruk Dilution and boil off-kalkulatoren jeg lenket til ovenfor.)

Lykke til:).
 
Sist redigert:
Den korte versjonen: Bruk 4,5 kg malt og sett i gang.

Den litt mer kompliserte versjonen kommer her. Du sier du har lest deg opp en god del, så du før ha forutsetninger for å forstå dette:

Det er vanskelig å beregne godt før du er blitt kjent med utstyret ditt. Du trenger å vite tre ting for å gjøre gode beregninger:
  • meskeffektiviteten, som sier i prosent hvor stor del av av det sukkeret det er mulig å få ut av maltet, som du faktisk får med deg til koking (Kalkulator)
  • fordampingen i løpet av kokingen (3 liter pr time? Jeg kjenner ikke den kjelen du bruker.)
  • hvor høy utgjæringsprosent du kan regne med å få. Det avhenger av både oppskrift, mesketemperatur og gjærtype. For det brygget du planlegger nå, vil den antakelig ligge på et par og åtti prosent.
Disse verdiene må du legge inn i en kalkulator, som denne: All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend

Du skal ha 20 liter øl. Regn med at det blir liggende igjen 1 liter i gjæringsbøtta. Du trenger altså å sette 21 liter til gjæring. Du bør ikke ta med en masse avfall fra kokingen, så når du har kjølt ned etter koking, lar det det stå en stund, så avfallet får bunnfelt seg. Regn med at det blir 3-4 liter avfall (noen som kjenner kjelen du bruker kan gi deg et bedre tall). Du må altså beregne at det skal være 24-25 liter i kjelen etter nedkjøling. Du vil miste tre liter (?) i løpet av kokingen, så du må ha 27-28 liter til kok. Regn at det blir borte ca. 1 liter pr. kilo malt, så du må i alt 32-33 liter vann i alt. (Forutsatt at de tallene jeg gjetter på her, stemmer med hva som faktisk skjer i ditt bryggeri - men det er sånt du må lære på den tøffe måten:).)

For å få et øl på 5,2% når utgjæringen blir 82%, må du sikte deg inn på en OG på 1.047. Da skal du få en FG på 1.007, som altså gir den ønskede alkoholprosenten.

Hvordan få en OG på 1.047? Bruk denne kalkulatoren, som forteller deg at om du sper ut 24 liter med en OG på 1.047 med tre liter (de tre literne du koker bort), så får du en SG på 1.042. Du skal altså starte kokingen med 27 liter som har en SG på 1.042.

Her kan du justere hvis du bommer. (Jeg ville ikke brydd meg om det om du bommer med bare et poeng eller to.) Er du for lavt, kan du tilsette litt tørrmalt. (Bruk oppskriftkalkulatoren.) Eller om du ligger for høyt, kan du tynne ut (Bruk Dilution and boil off-kalkulatoren jeg lenket til ovenfor.)

Lykke til:).
Jepp, denne kunne jeg forstå ved å referere til litteratur - din forklaring var til stor hjelp - jeg følger opp...
 
Med så mye som 50% hvete er det en risk at du får ganske treg eller til og med tett mask. Alt renner jo av og gjennom til slutt, men greit at du vet om det så du beregner ekstra tid til det. Forrige gang jeg brygga med stor andel hvete gikk det over halvannen time før skylling var ferdig. Hvete har også en tendens til å gi noe lavere utbytte enn bygg. Kanskje er det en idé å gjøre oppskriften så enkel som mulig så man får konsentrert seg om prosess og læringskurve på bryggeriet de første gangene.
 
Jepp, denne kunne jeg forstå ved å referere til litteratur - din forklaring var til stor hjelp - jeg følger opp...

Jeg la inn 27 liter pre-boil og 24 liter batch-size (after boil), og 4,5 kg med half-and-half hvete og pils i kalkulatoren, og en effektivitet på 80%, som er litt i underkant av hva jeg ville få med batch sparge, og da treffer jeg faktisk 1.047 i OG. Så det er ikke helt på jordet. Hva slags effektivitet du får, aner jeg ikke, men pass på at du ikke skyller for fort, at du hele tiden lar det være vann over maltet mens du skyller, og at du ikke heller vannet i en stråle rett ned i mesken slik at du forstyrrer maltsenga og lager kanaler som vannet kan renne mer eller mindre rett gjennom. Dette er det viktigste du kan gjøre for å få en grei effektivitet - og den kan fort bli over 80%.
 
Jeg tror det vil være lurt å gå til en av kalkulatorene BeerCalc (den liker jeg best) eller brewersfriend. Finn en enkel oppskrift på hveteøl og følg den første gangen. Du har så mange andre faktorer å tenke på første gangen at å gå for egen oppskrift gir deg en unødvendig risk. Alle oppskriftene på de stedene er stort sett enten gode eller kjempegode.
Etter et par batcher kan begynne å lage egne oppskrifter. Det er kanskje det morsomste med hele byggingen. Men lær å krabbe litt før du prøver å gå.
 
Jeg tror det vil være lurt å gå til en av kalkulatorene BeerCalc (den liker jeg best) eller brewersfriend. Finn en enkel oppskrift på hveteøl og følg den første gangen. Du har så mange andre faktorer å tenke på første gangen at å gå for egen oppskrift gir deg en unødvendig risk. Alle oppskriftene på de stedene er stort sett enten gode eller kjempegode.
Etter et par batcher kan begynne å lage egne oppskrifter. Det er kanskje det morsomste med hele byggingen. Men lær å krabbe litt før du prøver å gå.

Han har vel en helt grei oppskrift nå? (Mengden Magnum på 60 mangler riktignok.)

Men ellers er jeg helt enig i at det er best å finne gode oppskrifter heller enn å lage egne i starten. Men kanskje ikke tilfeldige oppskrifter som ligger i arkivene til nettsteder. Min standardanbefaling er Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer, som har gode, kommenterte mønsteroppskrifter på de fleste øltyper. Jeg mener at den boka er helt uvurderlig. Gordon Strongs Modern Homebrew Recipes er heller ikke dum - men kanskje ikke den jeg ville anbefalt med en gang. (Strong har noen diskutable teorier, men han lager gode oppskrifter.)

Ølsett er jo også et alternativ - men du lærer ikke nødvendigvis noe av å bruke dem. (Du kan selvfølgelig lære noe, hvis du går inn for det. Men da er betingelsen i alle fall at du bruker sett der oppskriften er tilgjengelig.) Og du kan ikke tilpasse dem til ditt system, du må ta de mengdene du får.
 
Han har vel en helt grei oppskrift nå? (Mengden Magnum på 60 mangler riktignok.)

Men ellers er jeg helt enig i at det er best å finne gode oppskrifter heller enn å lage egne i starten. Men kanskje ikke tilfeldige oppskrifter som ligger i arkivene til nettsteder. Min standardanbefaling er Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer, som har gode, kommenterte mønsteroppskrifter på de fleste øltyper. Jeg mener at den boka er helt uvurderlig. Gordon Strongs Modern Homebrew Recipes er heller ikke dum - men kanskje ikke den jeg ville anbefalt med en gang. (Strong har noen diskutable teorier, men han lager gode oppskrifter.)

Ølsett er jo også et alternativ - men du lærer ikke nødvendigvis noe av å bruke dem. (Du kan selvfølgelig lære noe, hvis du går inn for det. Men da er betingelsen i alle fall at du bruker sett der oppskriften er tilgjengelig.) Og du kan ikke tilpasse dem til ditt system, du må ta de mengdene du får.
Jeg er ute etter pils` bitterhet jf Ringnes, men med hvetes del-smaker og fylde/ og (mye grums om du vil, kalle det det). Hvor mye Magnum bør jeg bruke, tror du ? Jeg drakk en slik øl i Moldova for noen år siden, et minibryggeri med restaurant i Chisinau, jeg tror det var hveteøl, det var meget uklart, nesten tygge det kunne du, herlig...ikke søtt,,,,hvor bittert, husker jeg ikke, naturlig nok...det beste jeg har smakt....
 
Jeg er ute etter pils` bitterhet jf Ringnes, men med hvetes del-smaker og fylde/ og (mye grums om du vil, kalle det det). Hvor mye Magnum bør jeg bruke, tror du ? Jeg drakk en slik øl i Moldova for noen år siden, et minibryggeri med restaurant i Chisinau, jeg tror det var hveteøl, det var meget uklart, nesten tygge det kunne du, herlig...ikke søtt,,,,hvor bittert, husker jeg ikke, naturlig nok...det beste jeg har smakt....

En vanlig norsk industripils (ikke negativt ment begrep) er ikke veldig bitter. Norbryggs definisjon (Definisjon av øltyper - Norbrygg) sier 25-35 IBU, men jeg tror den normalt ligger i den nedre delen der, eller litt lavere, også. Men om du legger deg på 25 IBU, skulle du treffe greit.

Bruk denne kalkulatoren når du beregner bitterhet: IBU Calculator Beer Bitterness - Brewer's Friend (batch size = volum i kjelen etter kok og nedkjøling, ikke volum i gjæringskaret. Vær forresten oppmerksom på at når det oppgis volum, er det alltid volum ved 20 grader.) På humlepakningen er det oppgitt en alfasyreprosent, det er den du skal legge inn i kalkulatoren. Den varierer fra år til år, og mellom produsenter, så du kan altså ikke gå ut fra at en humletype alltid har det samme alfasyreinnholdet. Dette innholdet taper seg over tid, sterkt påvirket av lagringsforhold, så det er helt umulig å vite hva det egentlige innholdet er. IBU-beregninger er av flere grunner en rimelig ueksakt vitenskap, men det er til å leve med. Vi er ikke følsomme for mindre variasjoner i bitterhet.

Forutsatt 10,5% alfasyre, som er hva den Magnum'en jeg har liggende påstår den inneholder, trenger du 20 gram Magnum som kokes i 60 minutter for å få 23 IBU, som jeg mener jeg en gang så var hva Ringnespils hadde. Men så holder nok ikke humla helt hva den lover på pakningen, så du kan sikkert slenge på et par gram ekstra, i alle fall.

Lurer du på hvor bittert et øl "bør" være, kan du jo kikke på denne: Beer Styles – IBU Chart (Bitterness Ranges) – 2017 Update - Brewer's Friend
 
Mange gode råd her. Vil legge til at du bør senke pH i mesken. Ubehandlet vil den ligge på ca 5,8– den bør ned til 5,2-5,4. Det enkleste er å bare tilsette 4-5 % syremalt. Den kan erstatte tilsvare mengde basemalt. Man kan også tilsette melke- eller fosfor-syre. Det er flere grunner til at det er fordelaktig med surere mesk, men det kan du lett google selv. Om basemaltet er pilsner bør du koke minst 90 minutter for å koke bort en usmak som kalles DMS. (Den har en halveringstid på ca 40 minutter ved god kok.) Like viktig er det å kjøle raskt ned. Lykke til :)
 
Mange gode råd her. Vil legge til at du bør senke pH i mesken. Ubehandlet vil den ligge på ca 5,8– den bør ned til 5,2-5,4. Det enkleste er å bare tilsette 4-5 % syremalt. Den kan erstatte tilsvare mengde basemalt. Man kan også tilsette melke- eller fosfor-syre. Det er flere grunner til at det er fordelaktig med surere mesk, men det kan du lett google selv. Om basemaltet er pilsner bør du koke minst 90 minutter for å koke bort en usmak som kalles DMS. (Den har en halveringstid på ca 40 minutter ved god kok.) Like viktig er det å kjøle raskt ned. Lykke til :)

Det var godt du bragte det på bane. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan man greier seg uten et pH-meter:p - men folk gjør jo det.

@Christian Rokkestad Har du noen ide om hva slags vann du har? De aller fleste i Norge har et bløtt overflatevann, men om du bor i et kalkrikt område, eller om du har vann fra en kilde nede i berggrunnen (borevann/brønnvann), kan det være hardt. Sjekk med vannverket ditt om de har en vannrapport. Er den detaljert nok, kan du bruke en kalkulator som Bru'nwater (En innføring, med lenke: Bru’n Water Spreadsheet Tutorial 1.17: Free Edition) til å beregne tilsetninger av salter og eventuell syre. Ellers er denne grei å bruke til vanlig bløtt norsk vann. Og denne er veldig god, om du vil sette deg litt inn i temaet. Og denne, fra artikkeldelen for medlemmer her på forumet, skrevet av Gahr Smith-Gahrsen.

Det er nok litt overkill å gå til anskaffelse av pH-meter nå, men det er ikke så dumt å kjøpe en liten pose med pH-strips. (Du må ha de som har en skala som findeler 5-tallet.) De er ikke veldig nøyaktige, men de forteller deg i alle fall om du er i riktig sone. (Pass på at du måler en prøve som er kjølt ned til værelsestemperatur. Du skal ikke måle rett i mesken, eller i koket.)

Som @Holmentoppen sier, så er syremalt (acidulated malt) en enkel måte å justere ned pH'en i lyse øl på. (Mørke øl vil du antakelig ikke ha behov for å justere ned. Der er problemet heller det motsatte, i alle fall i helt mørke øl.) Du kan også bruke de syrene han nevner. Salter - stort sett gips (kalsiumsulfat) eller veisalt (kalsiumklorid) - er også greit å bruke. Men de brukes først og fremst som "krydder", dvs. til å justere smaken på en skala mellom vekting av bitterhet/tørrhet (sulfat drar i denne retningen) og vekting av maltfylde (klorid understreker den). Bryggeforretningene har alt dette.

pH i kok er også viktig. Er den høy - oppe rundt 5,5 - vil bitterheten bli sterkere framhevet, og gjerne få et litt skarpere preg, mens en lavere pH gir en mer avrundet bitterhet (og litt lavere utnyttelse av alfasyra, altså også noe mindre bitterhet).
 
Tilbake
Topp