Min første flaskebombe - kaste resten?

Jørn Hammerud

Norbrygg-medlem
En flaske fra mitt noe mislykkede forsøk på Beer Geek Breakfast har sprengt. Dvs. bunnen løsrev seg fra resten av kroppen. Ganske rent kutt, egentlig.
Jeg er ikke overrasket, da jeg flasket på FG = 28. OG = 68, så den var ikke kommet helt i mål. Men jeg målte SG flere dager, og den endret seg ikke. Vanligvis ville jeg primet med 6 gr/l, men ettersom FG var så høy, valgte jeg 5 gr sukker pr liter.
Vel, enden på visa er at jeg får ca 1 dl øl ut av hver flaske, da resten ender opp som skum. Den smaker egentlig ganske digg, selv om den har altfor høy IBU.
Nå vurderer jeg å forsiktig åpne hver flaske og helle ut i en bøtte og videre ned til undergrunnen. Dels fordi jeg nesten ikke tør å ta i flaskene, og dels fordi det er så lite glede i hver flaske.

WWUD? (What Would You Do?)

Du kan kjøle ned flaskene, så forsiktigt åpne korken. Så korker du de på nytt når skummet stiger opp. Hvis det trengs, så gjentar du prosessen.

Jeg har gjort dette med stort hell på et av mine første brygg som fikk alt for mye sukker ved flasking..

Ja, det skummer jo mindre når de er kalde, men jeg tror ikke tør å korke på nytt. Jeg tror rett og slett ikke jeg rekker å sette på ny kork.
Eller mener du med den samme korken? At den kun åpnes litt for å slippe ut trykk og så korke uten at korken er av?

kjøl det ned til nesten frysepunktet så tømmer du det i glasset og drikker :skitbra: isøl er godt

Hehehe.. ja, det er kanskje det. Har satt 5-6 flasker på balkongen, og det er vel et par minus i Oslo nå, skulle jeg mene. Det blir jo for gæli å hive ølet down the drain, også :)

ingen grunn til å kaste noe som er godt :yes: men har du mulighet til å lagre flaskene kaldt(fra 0 til 2 grader) vil det bli bedre etter et par uker

Tru dat.
Men min største bekymring er at bombene skal gå av i hånda mi...
Flaskene har stått siden slutten av oktober, i kjellerboden på rundt 16 grader. Har ikke fått meg øleskap ennå, men jobber med saken :)

Tor Gilje skrev:
Det kan være svakheter i flaska også.

Ja, det er jo litt det jeg håper på. Men at det er overkarbonert, det er det ingen tvil om. Jeg vet ikke hvor mye flaske skal tåle, og det er kun 1 flaske av nærmere 40 som har gått fløyten.

Jørn Hammerud skrev:
Eller mener du med den samme korken? At den kun åpnes litt for å slippe ut trykk og så korke uten at korken er av?

Jeg har gjort dette med bra resultat. Åpner korken nok til at gassen slipper ut, ser skummet går mot tuten, presser på korken igjen når skummet har nådd toppen. Gjorde det 5-6 ganger til jeg ikke så noe mye bevegelse i skummet lengre.

Tilbake
Topp