Min første mesk

Prøvde på all-grain for første gang i går. Kjøpte et maltsett fra Vinogbar. For å gjøre alt litt ekstra vanskelig så skulle det meskes i tre trinn. Brukte beersmith og kom fram til noe sånt som 6,5 liter vann på 65 grader, videre 6 liter vann på 98 grader, også 4 liter vann på 98 grader. Alt vel så langt. Problemer var at 6,5 liter vann og 4,7 kg knust malt ikke fungerte så bra, spesielt med tanke på at meskebøtta har et skult volum under rista. Endte opp med at det ble veldig tørt. Skal det være sånn?

Etter å ha stått med heverten i 1,5 time og skylt så ble det til slutt. Etter koking hadde vørteren OG på 55.

Bruker platekjøler, og den var effektiv gitt. På full rulle kjølte den vørteret ned til 14 grader. Er det et problem, bør jeg justere opp tempen?

Tok også en liten prøvesmak fra gjæringskaret som ble satt i gang forrige helg. Der sto den en veldig vellykket IPA. Skikkelig humlefest. Den hadde på 7 dager gjæret fra OG 62 ned til 20. Er det for tidlig å flaske denne etter 9 dager?

Det var nok litt vell lite vann til å begynne med ja. Du burde brukt rundt 13-15 liter.
Videre så sier du at du brukte 6.5 liter vann ved 65°c. Da fikk du veeeldig lav temp på mesken. rundt 55°c

Men men. øl blir det sikkert.

neste gang, bruk ca 2.5 liter vann pr kilo korn

Torga

Det var stegmesking, og første steg skulle være 55 grader i 15 min. Tror jeg må bruke mer vann neste gang ja. Er det egentlig noe problem å bruke mye vann?

perottol skrev:
Det var stegmesking, og første steg skulle være 55 grader i 15 min. Tror jeg må bruke mer vann neste gang ja. Er det egentlig noe problem å bruke mye vann?

Hva mener du med mye??

Tja, i meskebøtta er det plass til 30 liter. Er det en ulempe med å bruke masse vann så lenge tempen er bra? Kanskje det blir mindre skyllevann...

Vil anbefale å gjøre meskingen enklere:
- 3 liter vann per kg malt,
- 1 meskesteg, 60-90 min mesketemperatur på 65-68 grader (jeg mesket porteren min på 66 grader, 60min) før skylling på ca 78 grader

Da er det lettere å kontrollere, og det er egentlig liten eller ingen grunn til å kjøre flere meskesteg på de fleste øltyper. Hveteøl kan trenge et lavere steg først.

Jeg har brukt stegmesking på flere av mine brygg til nå, og planlegger et juleølbrygg også med stegmesk; 1. trinn 52 grader, 2.trinn 64 grader og 3. trinn 72 grader før skylling. Jeg har litt dårlig plass i meskekaret mitt, så jeg kjører en litt tykkere mesk enn normalt. Jeg beregner derfor 1,3 l. vann pr. kg. malt til første trinn (varmer altså 9,5 l. på temperatur 64 grader for oppskriften min på 7,2 kg. malt), 4,1 liter kokende vann til trinn 2, og 4,7 liter kokende vann til trinn 3. Skyllevann tilnærmet kokende, totalt 18 liter skyllevann. Forhåpentligvis blir skylletemperatur tett oppunder 78 grader. Total vannmengde blir da 36,3 liter, hvorav det forsvinner nok vann i mesken til at jeg klarer å koke på 30 l. gryte.

Dette fungerer greit for meg, i hvert fall :klovn:

Takk for alle innspill, skal gjøre meskingen litt enklere neste gang. Porteren ser ut til å gjære fint.

Har designet etiketter og photoshoppet disse på flasker:
labels.jpg

ilaipa.gif

Har en idè om at alle ølnavnene skal være relatert til en plass i Trondheim.

Utrolig tøffe etiketter  :) Spesielt for oss som er fra bartebyen..
Er selv vokst opp på Pappenheim.. dvs opp brubakken og til høyre  :skitbra:

Tilbake
Topp