Min hvite stout

Roy

 
Hei
Jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp til å finne en kategori til ølen min.

Bakgrunnen for ølen var at jeg har en bror som gjerne kan kose seg med en porter eller stout, men ofte sutrer over en "tjæresmak" i en del øl. Så vi endte opp med å prøve oss på denne:

50 liter

12 kilo Marris Otter
1.5 kilo Flaked oats
1.5 kilo Flaked barley
2.2 kilo Crystal 40

50 gram Magnum 60
(muligens noe Fuggle på 0 min )

i tillegg hadde jeg 1 kilo hele kaffebønner i 7 min når jeg startet nedkjøling

La oss si at den var ganske udrikkelig, alkoholen stakk i munnen og ikke nok kaffesmak. Men som så mange øl, trengte den bare tid. Rundt 6 mnd begynte kaffesmaken å bli fremtredende og nå når det er gått 8 mnd begynner vi å snakke om muligheten til å stille med den i en festival i juni.

Og her er jo problemet , det er jo ingen hvit stout, kanskje mer en blonde med kaffe. Jeg brygget i mange år men når man er en introvert kar på 47, har jeg aldri tenkt på kategori/ festivaler osv, så håpet noen her inne kunne hjelpe meg.
 
Hei
Jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp til å finne en kategori til ølen min.

Bakgrunnen for ølen var at jeg har en bror som gjerne kan kose seg med en porter eller stout, men ofte sutrer over en "tjæresmak" i en del øl. Så vi endte opp med å prøve oss på denne:

50 liter

12 kilo Marris Otter
1.5 kilo Flaked oats
1.5 kilo Flaked barley
2.2 kilo Crystal 40

50 gram Magnum 60
(muligens noe Fuggle på 0 min )

i tillegg hadde jeg 1 kilo hele kaffebønner i 7 min når jeg startet nedkjøling

La oss si at den var ganske udrikkelig, alkoholen stakk i munnen og ikke nok kaffesmak. Men som så mange øl, trengte den bare tid. Rundt 6 mnd begynte kaffesmaken å bli fremtredende og nå når det er gått 8 mnd begynner vi å snakke om muligheten til å stille med den i en festival i juni.

Og her er jo problemet , det er jo ingen hvit stout, kanskje mer en blonde med kaffe. Jeg brygget i mange år men når man er en introvert kar på 47, har jeg aldri tenkt på kategori/ festivaler osv, så håpet noen her inne kunne hjelpe meg.
Hei,
Nå er jeg på ingen måte en ekspert, men spørsmålet ditt interesserte meg. Ut fra det jeg ser i Norbrygg typedefinisjoner gir det mening for meg at denne kan passe i kategori 13.E - Andre tilsetninger. Det står der at "Den grunnleggende øl skal følge en klassisk øltype og i konkurranser skal både øltype og tilsetning angis.". Kan det forsvares å si at grunnstilen er 8.C - Oatmeal stout, men da med tilsetning av kaffe?
 
...begynner vi å snakke om muligheten til å stille med den i en festival i juni.

Er det en konkurranse i typeriktighet eller er det en publikumsfavoritt?

Dersom det er det siste er det ikke så viktig å finne "rett" kategori.
Da er kanskje "Hvit stout" en betegnelse på ølet som vil tiltrekke seg mange som vil smake (og dermed potensielt stemme på ølet) fordi det er noe spennende.
Hvit stout med et kult, fancy navn som fanger "stilen" kan være en vinner det.

Dersom det derimot er en konkurranse i typeriktighet trenger vi kanskje litt mer informasjon om ølet for å hjelpe. OG, FG, osv.
Det ender nok opp som et 13E øl, men hvilken grunnstil er vanskelig å si før vi vet mer.
 
Støtter Lars. På Norsk Ølfestival i januar smakte jeg to hvite Stout. Ingen av dem var Stout, men begge var gode.
 
Det sliter kanskje litt i 13E med bare litt C40 og med undertype Stout? Hvis det skal være typerigtighet som grunnstamme.
 
Jeg stilte med white stout både på sørlandsfestivalen og på norsk ølfestival. Den vil nok ikke passe i noen kategori, men er et "gøyøl" å ha på festival. Det får folk til å komme til din stand og det blir en liten snakkis. Sjekka opp i kategoriene når jeg laga den, og den havna utafor i alle.
 
Takk for svar. Er både publikum og dommerekonkuranse, og blir nok som dere sier, 13E er vel nærmest
 
Tilbake
Topp