Min nye Bleeder valve til filtrering og fatfylling

Min versjon av Bleeder valve etter mal fra Mr.Humle på bryggeri.net

Vedlegg

• bleeder.jpg
    bleeder.jpg
    3,3 MB · Sett: 885
Hva er egentlig funksjonen til denne herlige duppeditten, og delene fram til manometeret forstår jeg, men hva har du helt til høyre på Trøret? en justerbar sikkerhetsventil?
Hvor fant du den?

Bård skrev:
Hva er egentlig funksjonen til denne herlige duppeditten, og delene fram til manometeret forstår jeg, men hva har du helt til høyre på Trøret? en justerbar sikkerhetsventil?
Hvor fant du den?

Det er er en dreneringsventil.

17-228_m.jpg

kjøpes her.

Forklaring 1 Filtrering av øl.

Du tar et fat med uklart øl
et stk filter
et stk tomt fat.

Disse kobles så sammen. Du filtrerer finfint i starten, men etterhvert så bygger det seg opp trykk i det fatet du fyller over til. Dra da  litt i overtrykkventilen nå og da som medfører at trykket i mottakerfatet faller. Dette gjør at du ikke har veldig god kontroll med strømningen av øl gjennom filteret, alt skjer i litt rykk og napp.

Versjon 2.. la overtrykkventilen på fatet stå i åpen stilling, som ofte medfører en veldig høy strømming av øl gjennom filtret, og ofte mye skum.

Versjon 3. Bruk en Bleeder Valve (justerbar overtrykksventil)

Denne setter du på det trykket du ønsker å holde i mottakerfatet, la oss si 0.5Bar. Ettersom du fyller mottakerfatet med øl fra filteret. så vil trykket i fatet nå holdes stabilt på 0.5Bar fra start til slutt :yes:

Samme funksjon for de av oss som bruker 50Liters bryggerifat til lagring av øllet, og så skal fylle over på Cornelius fat. Bleeder valve er da en finfin ting å bruke. Se versjon 3 over :)

Innkjøpsliste Biltema

Vare nr
17228            DRENERINGSVENTIL 1/4
25680            T-RÖR 1/4"
17256            SLANGENIPPEL 1/4"- 6MM (kjøp den dimmen som passer til din slange og innventil
1749231         MANOMETER

I tillegg gjengtape, en stk inn ventil gass, samt litt slange og evt slangeklemmer

Kjempegreier.  Filtrerer ikke, men fylle av og til over fra ett fat til et annet, kun å å få vekk gjærrester før jeg skal ut på tur.  Og problemet du beskriver kjenner jeg godt til - men nå beskriver du løsningen også.... Takker og bukker!

Kan og kjøpes hos MoreBeer for 40$
http://morebeer.com/view_product/16772//Ball_Lock_QD_Adjustable_Pressure_Valve_W_Gauge

Tilbake
Topp