Min porter og beskrivelse av smaken- innspill ønskes

Oppskrift: 22 liter

3400 gram ekstrakt base malt
500 gram muscavado sukker
300 gram sjokolade malt
100 gram black patent
100 gram special roast
100 gram cara amber

40 gram williamette @ 60 min
24 gram williamette @ 30 min

Gjær: Slurry US 05

OG: 1,06
FG: 1,011
IBU: 39
Apparent att: 81%

+ gjærnæring og whirfloc@ 15 min.


Min beskrivelse:

Lukt:hint av kaffe og sjokolade, anelse brent.

Smak:Tørr ettersmak, sånn jeg ønsker. Lett kropp i starten, ikke spesielt fyldig. Lett syrlig smak det første som møter, mørkere/brent kaffe/sjokolade ettersmak.

Bitterhet til humle og smaken til humlen er maskert og føles ikke tilstede. Brentheten balanserer og kompenserer for bitterheten. Relativt sterk, 6,5%.

Savner noe, vanskelig å sette ord på det. Muligens fylde fra caramell-malt, kjenner lite eller ingenting til de.

Har mer brenthet enn den forrige, som jeg savnet, om det er 100% balansert er jeg litt i tvil om. Minner meg litt om en øl for kalde kvelder.

Fin øl til fest, kjenner den fort, sterk uten å trenge seg på.

_____________________

Finnes det en mulighet for å få denne vurdert og få tips til forbedring? Er usikker på om det å bytte cara-malt (opprinnelig oppskrift) med special roast. EBC var lik men kan ha slått litt feil ut.
 
Bytte gjær kan ofte gi markant endring i smak. US-05 er ganske så nøytral, og dersom du neste gang bruker en engelsk gjær så kan kanskje det gi deg mer kompleksitet.
 
Hvor lenge har den stått på flaske? Min erfaring med stout er at de tidlig i modningen virker som å nettopp "mangle noe". 2 måneder senere er fylden og kompleksiteten en helt annet. Rundere i smakene, mer nyansert bilde. Du bruker jo relativt lite caramalt, så kanskje ikke så rart at du ikke merker mye til det? Også verdt å tenke over temperaturen på ølet. Drikker du den kjøleskapskald smaker den helt annerledes enn om den får stå ute i 30-45 min først.
 
Hvor lenge har den stått på flaske? Min erfaring med stout er at de tidlig i modningen virker som å nettopp "mangle noe". 2 måneder senere er fylden og kompleksiteten en helt annet. Rundere i smakene, mer nyansert bilde. Du bruker jo relativt lite caramalt, så kanskje ikke så rart at du ikke merker mye til det? Også verdt å tenke over temperaturen på ølet. Drikker du den kjøleskapskald smaker den helt annerledes enn om den får stå ute i 30-45 min først.

+ 1

Ølet er bare 3 uker og 2 dager gammelt og smaken nærmer seg noe som er nydelig allerede. Jeg hadde helt glemt når satt dette, så når jeg smakte på det trodde jeg det var fire uker+
 
Endelig dom ble at det mangler litt fyldig og var litt for brent i smaken . En annen gjær kunne også vært spennende men dropper det foreløpig . Litt i tvil om hvor nmye jeg skal endre men får tenke litt på det
 
Tilbake
Topp