Mindre kullsyre pga omstikking?

Hei
Har for første gang stikki om øllet for og slippe gjærkake i tappekrana under tapping på flasker, men har fått for lite kullsyre etter to uker på flaske. Får følelsen av at det blir for lite gjær med på flaskene, kan det være så?

(Har da tappa 4 dager etter omstikking)

Har aldri hatt problemer med for lite kullsyre før jeg begynte med omstikking til sekundær-kar

Trenger hjælp.....takk
 
Jeg stikker alltid om før flasketapping og har kun hatt dårlig kullsyreutvikling på en av ca 70 brygg. Det var en belgisk quadruppel på 9% og gjæren hadde sannsynligvis vært fullstendig utmattet.
Hva var OG på din øl?
 
veggaman skrev:
Hei
Har for første gang stikki om øllet for og slippe gjærkake i tappekrana under tapping på flasker, men har fått for lite kullsyre etter to uker på flaske. Får følelsen av at det blir for lite gjær med på flaskene, kan det være så?

(Har da tappa 4 dager etter omstikking)

Har aldri hatt problemer med for lite kullsyre før jeg begynte med omstikking til sekundær-kar

Trenger hjælp.....takk

Har du hatt sukker i omstikkningskaret?
 
Ja. Jeg koker opp 7 g per liter øl i 15 minutter, kjøler ned og tilsetter ølet. Rører så forsiktig for å blande sukkeret med ølet. deretter stikker jeg om på flaskene.
 
Hvilken gjær? Er det en høyflokkuøerende gjær kan det hjelpe å snu flaskene på hue i ny og ne. Gjelder iallefall 007.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Går utifra at du brukte sukker rett før du flasketSnu flaskene en til to ganger og øk tempraturen til 22-23 grader i en uke...test...
 
Miguel skrev:
Hvilken gjær? Er det en høyflokkuøerende gjær kan det hjelpe å snu flaskene på hue i ny og ne. Gjelder iallefall 007.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Akkurat det der var løsningen for en ipa med 007 hos meg, utålmodig som jeg er måtte jeg teste litt tidlig (er jo i vitenskapens navn, for å vite hvordan utviklingen egentlig er...) etter ca en uke var det fremdeles helt dafft med masse søtsmak fra karboneringssukkeret, så snudde jeg litt på flaskene, og bare 2-3 dager etter "snurren" var det masse futt :)
 
Omstikking flere dager før tapping skal ikke bety noe, men det er unødvendig. La ølet stå på primærdunken i 10-14 dager, stikk det så om til en "bottling bucket" med priming (eller tilsett primingen rett i hver flaske) og tapp på flasker umiddelbart. Det er sim regel alltid nok aktiv gjær igjen til at du får futt i flaskene, men det tar gjerne litt tid. Svært sterke øl har noen ganger godt av litt fersk gjær før flasking, men stort sett vil man få med nok
 
Takk for hjelpa.

Min OG var 1.056
Coopers Drops (1 pr. 0,33)
US-05

Trur jeg stikker om rett før tapping, snur litt på flaskene under karboneringa

TUSEN TAKK, uten det forumet her hadde jeg vært håpløs
 
Søkte meg frem til denne tråden og ser at den er litt på siden av det jeg lurer på, men jeg lurer nå alikevel..
Jeg tapper mitt øl rett på Corneliuser. Der tilsetter jeg CO2  og lar de stå på 4 grader til jeg har lyst til å "åpne" ballet.
Men ... en gang tok jeg med fatet med klart og fint øl til en kompis for prøvesmaking. Når jeg kom frem var det ikke klart og fint lengre enda jeg var veeeeldig forsiktig med transporten.
Spørsmålet er:
Etter at jeg har karbonert fatet. Vil det da miste sin futt om jeg stikker det om til ett nytt og rent fat. Evt. "skade" ølet på noen måte...
Har noen erfaringer her ?
Bør jeg kanskje bare kjøle ned fatet. Ikke karbonere, vente en uke (på 3-4grader) og så trykke det over til neste fat. Og deretter karbonere.. ??

/John
 
Tilbake
Topp