mine øl begynner å "bruse"

hei, jeg vet at der er andre tråder med dette emne, men jeg har ikk rigtig de samme "symptomer". Mine øl ka pludselig, i en periode, begynne å bruse. Smakte på nogen Guinness, de var helt top, ingen brus, og 3-4 uker etter bruser de fleste av de. I sommer hadde jeg det samme med nogen Hoegarden, så tenkte at det var de som ikke var blevet vasket ordentligt unner flaskingen, men nu er det pludselig de mørke øl, og det er på nye flasker, som selvf er vasket osv. Og det er ikke alle der bruser.. begynner å bli lidt trist å se alt den fine øl gå ret ut :-(
 
"i en periode", skriver du - det betyr ikke at det går tilbake igjen, regner jeg med, men at det kommer etter hvert.

Hvis det bare er noen flasker i et parti, må det vel nesten være forurensning i flaskene? Bruker du Starsan før du flasker?
 
jeg skyller altid flaskerne etter jeg har tømt dem, så vasker jeg de i PBW, så 20 min inn i dampovnen på 155 g og så sprayer jeg med starsan ret før flaskingen. Men jeg vet jo ikk om det bare er i en periode, eller om det bare er tilfældigt at jeg "rammer" de dårlige. Jeg lurte på om det ka være pga jeg evt rammer en "dårlig periode" i flaske gjæringen ?? men dette er jo både 4-6 uker etter flaskingen. må vel nesten være forurenset flasker hva ??
 
Hvordan blander du inn sukkerlaken ved flasking? Har selv opplevd ujevn karbonering som følge av ujevn fordeling av sukkerlake.
 
Hvordan blander du inn sukkerlaken ved flasking? Har selv opplevd ujevn karbonering som følge av ujevn fordeling av sukkerlake.

Det er en mulighet, ja - fikk skikkelige bomber på den måten, jeg:(. (Så alltid laken over flasker som står til karbonering!) Men ville ikke det kommet tidligere? Skjønt med de flaskebehnadlingsrutinene, skjønner jeg ikke at enkeltflasker skal kunne være forurenset.

Det vil du jo eventuelt kjenne på smaken. Er det en infeksjon, vil det etter hvert innvirke på smaken, selv om det ikke trenger å være dramatisk vondt.
 
jeg er kanske ikk flink nok på å blande sukkeret godt nok rundt, hmm, det kunne kanske være det. Tror ikk at det er en infektion, for Guinnessen smaker stadigvek veldig bra etter den har roet seg ned :) det er desuten værst når de har blit rystet lidt unner kjørerturen opp på hytta, så da er det endda illere når man da gjerne skulle ha seg en øl, og så står den ret opp i loftet..selvom jeg da prøvet at kjøle den ned til den nesten fryser. tror det må være det sukkerfordeling..takker..
 
Hva er så den beste måten å blande inn sukkerlaken?

Jeg gjør det slik: Begynner å tappe fra gjæringskar til flaskekar. Etter at det har rent noen liter heller jeg i sukkerlaken. Denne har jeg ikke tatt meg bryet med å kjøle ned etter koking, da dette etter min mening er totalt unødvendig. Etter at jeg har tappet over alt ølet bruker jeg en desinfisert bryggeskje til å røre FORSIKTIG slik at jeg er sikker på at sukkerlaken blander seg skikkelig.
Det er et poeng at sukkerlaken ikke er for tjukk/seig, samtidig som jeg heller ikke vil 'vanne' ut ølet for mye.

Har merka at karboneringen har blitt jevnere etter at jeg begynte å røre forsiktig etter å ha stukket om til flaskekar.
 
Jeg har aldri hatt ujevn karbonering mellom flaskene med den metoden som er nevnt over. Jeg bruker ganske mye vann (5 dl kokende vann til rundt 80-100 gram sukker i mine små batcher). Jeg bruker enden av heverten til å røre litt med når ølet er ferdig stukket om for sikkerhets skyld, og også for å fordele evt gjærceller (som det virker som det kommer flest av på slutten av omstikkingen).
 
Tilbake
Topp