Minibatch oppsett tips?

Eg er inne på tanken å bryggje rundt 10 liter (ferdig flaska) om gongen for å kunne test-bryggje.
Men det er eit par ting eg lure på:
Eg ser for meg ein kjele på 15-20 liter med tappekran på induksjonsplate(?).
Er det lurt å ha tappekran for sirkulering med pumpe eller vil det berre bli tull på så lite volum?
Korleis gjer andre da med bestilling av malt og humle til minibatch?

Eg har allereie eit 60 liters herms oppsett med ei pumpe og ein 2000w induksjonstopp som eg kan bruke, berre til info.

Hvis målet er klarest mulig vørter etter mesking så hadde jeg brukt kran og pumpe.
Tror ikke det har så mye med volum å gjøre.
Har du mulighet til eget humle og maltlager så hadde jeg kjøpt mølle og råvarer.
Gir stor frihet til å lage det du vil når du vil.

Jeg går og tenker på det samme[emoji1]skaffet meg 1x19 l -1x14l gryter som jeg kjører på kjøkken toppen.Er jo minimalt med ingredienser til små batcher.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Et av poengene med å testbrygge/brygge små batcher er etter min mening at det skal gå fort og være relativt enkelt. Med såpass små volum i sving blir det mindre "ventetid" på oppkok o.l. så det er begrenset hvor mye tid man bør/gidder å bruke på skylling. Jeg gjør det enkelt med BIAB og resirkulerer litt under skylling mens jeg venter på oppkok. Malt er billig og man har ganske dårlig timelønn for å bruke mye tid på å prøve å maksimere utbyttet.

Erfaringsmessig blir det også relativt sett en del mer svinn når man brygger smått, så det må tas høyde for. Jeg er ganske ofte lat og lar alt av turb bli med i gjæringskaret. Det strides om det er negativt, positivt eller om det i det hele er merkbart, så svært nøye er det neppe. Jeg finner dette særdeles tidsbesparende og gir også en del mer ferdig øl for den som måtte være opptatt av slikt.

Tappekran er uansett lurt for å forenkle tilværet synest jeg.

Det er mulig å få små mengder malt hos Bryggselv, men ikke hos olbrygging.no. Så sjekk ut med din nærmeste butikk hva de tilbyr.

Takkar for alle innspel. Då blir da 20 liters kjele med kuleventil og eit par resirkuleringa med hand og så ein kjapp flysparge eventuelt kjøyra nosparge, eg får testbryggje eit par testbrygg for å sjå kva som fungerar best. :)
Eg fekk tips frå min lokale bryggjebutikk (Maltbrygg) om at dei kunne vera behjelpeleg med små mengdar, så blir det å halde utkikk etter eit kombiskap eventuelt ein liten fryseboks til humlelager i framtida :)

Skal man kjøre testbatcher for å se hva man vil klemme ut på det større oppsettet sitt så bør jo teknikkene man bruker være ganske like. Ellers er det fort gjort å ende opp med to forskjellige øl.

F.eks hvis man no-sparger på testoppsettet og går for kontinuerlig skylling på det større oppsettet så vil man få et mer maltrikt øl på testoppsettet. FWH blir annerledes, stor forskjell i avdamping og kokeintensitet gir forskjellig karamellisering og så videre.

Skal man kjøre testbatcher for å se hva man vil klemme ut på det større oppsettet sitt så bør jo teknikkene man bruker være ganske like. Ellers er det fort gjort å ende opp med to forskjellige øl.

F.eks hvis man no-sparger på testoppsettet og går for kontinuerlig skylling på det større oppsettet så vil man få et mer maltrikt øl på testoppsettet. FWH blir annerledes, stor forskjell i avdamping og kokeintensitet gir forskjellig karamellisering og så videre.
Det blir vell ikkje det same uansett frå oppsett til oppsett men eg trur eg vil få ein god nokk peikepinne på korleis ølet smakar :)

Jeg synes det er stor forskjell på å brygge hel (25L) eller halv batch. De gangene jeg har brygget mindre, har jobben vært ganske lik som halv.
Mulig jeg har optimalisert såpass mye, at det er mindre å hente.
Mht mengde synes jeg det er irriterende å ha veldig lite av ting som blir bra. Blir det bare sånn passe / dårlig, helles det ut uansett mengde

Tilbake
Topp