Minimesk med hvete og crystal + kommentarer til oppskrift?

mojo

 
Hei!

Jeg har planer om en delmesk i nær fremtid, en Strong bitter/EPA på 50 L. Hvis den blir god får den lov å bli servert i brors bryllup.  :brygging:

Lurer på hvordan minimesken bør foregå, når det egentlig kun er hveten som skal meskes, og de andre kun skal "vaskes".

600g hvetemalt 6 EBC (6,9%)
600g Carared 40 EBC  (6,9%)
500g Crystal 150 EBC  (5,7%)
50g  Carafa I sjokolademalt  (0,6%)

Resten av prosentene er 6 kg lys ekstrakt på boks og 1 kg ekstra lys spraymalt.

Bør jeg meske hveten alene i bare 2 liter vann, og så tilsette resten av malten for å trekke dem etterpå? Tenker at hvetens enzymer koker helt bort i kålen, hvis jeg blander alt i en BH-pose til 10 L vann.

BeerSmith foreslår å meske på 70 grader i bare 45 minutter. Er dette litt i varmeste laget?

Håper at alen blir god til mat. Den er tenkt humlet med:
55g Northern Brewer 11,20%, 60 min
30g Hallertauer Tradition 4,5%, 20 min
50g Styrian Goldings 3,6%, 5 min

Til samlet IBU på 35. Jeg har også Saaz og Crystal i fryseren... Ser humleskjemaet greit ut? Viktigste er å få en god øl..

Gjær blir enten S-04 eller US-05, heller mot S-04, men da må jeg lage en starter for å få nok. Eventuelt sykle til Lillestrøm en tur...

Takker for alle kommentarer
 
Du bør/må meske hvetemalt sammen med annen malt, siden den mangler skall, men 1/3 av den totale mengden blir kanskje litt lite når resten av malten mangler enzymer. Om du har et halvt kg pale malt, vil det kunne hjelpe til. Jeg ville ha mesket krystallmalten også, helst i en litt tynn mesk (6-7 liter vann på litt over 2 kg malt), og gjerne på ganske lav temperatur, siden maltekstrakt vanligvis gir dårlig utgjæring.
 
Jeg hørte at gjennomsnittlig diastic power bør være over 50, og da må du isåfall meske hveten alene som du foreslår. Jeg har brukt denne metoden på minimesk, det gikk veldig smertefritt. Jeg tror ikke det blir noe stort problem at hvetemalten ikke har skall, siden du skal bruke en BH-pose (om jeg forstår deg rett) og da ikke trenger filteregenskapene fra kornskallene.

Jeg ville ha brukt denne metoden på hvetemalten i ca 60 minutter inne i ovnen, og så imens varmet opp vann og trukket resten av spesialmalten din i den store bryggekjelen.

Jeg har ikke så mye peiling akkurat på mesk (enda), men jeg synes 70 °C hørtes høyt ut. Mulig at dette er foreslått pga forventet høyt varmetap under meskeprosessen?

Jeg er uansett veldig interesert i å høre hva du velger, og hva slags resultat du får. Lykke til!
 
Dalaker skrev:
Jeg hørte at gjennomsnittlig diastic power bør være over 50, og da må du isåfall meske hveten alene som du foreslår. Jeg har brukt denne metoden på minimesk, det gikk veldig smertefritt. Jeg tror ikke det blir noe stort problem at hvetemalten ikke har skall, siden du skal bruke en BH-pose (om jeg forstår deg rett) og da ikke trenger filteregenskapene fra kornskallene.

Jeg ville ha brukt denne metoden på hvetemalten i ca 60 minutter inne i ovnen, og så imens varmet opp vann og trukket resten av spesialmalten din i den store bryggekjelen.

Jeg har ikke så mye peiling akkurat på mesk (enda), men jeg synes 70 °C hørtes høyt ut. Mulig at dette er foreslått pga forventet høyt varmetap under meskeprosessen?

Jeg er uansett veldig interesert i å høre hva du velger, og hva slags resultat du får. Lykke til!

Ja, som jeg så i en tabell her på forumet så har hvetemalt en diastatisk evne på bortimot 100.

BeerSmith hadde allerede tatt høyde for varmetapet ved tilsetting av malt, så selve mesketemperaturen var satt til 70 grader - vannet skulle være 73 grader.  Jeg er nok enig i at den bør senkes ned mot 60. Kanskje jeg ikke helt har skjønt meskeoppsettet i BeerSmith..

Har akkurat fått ny komfyr, så jeg håper den har litt mere reell temp-innstilling enn den forrige! Da måtte jeg tape fast termostat-knotten mellom OFF og laveste punkt for å få nogenlunde greit temp, samt å ha på varmluft-funksjonen, ellers ble mesken overopphetet. 

Nå skal jeg sykle bort på Clas Ohslon og kjøpe inn siste loddedelen til kjøleren, og kjøpe et glass Moss-ekstrakt til en gjærstarter! Moro med nattevakt på jobben, så har man hele dagen til å gjøre litt nyttig.
 
Siden du har så lite hvetemalt som skal meskes, kan du bare meske den uten at du måp benytte annen malt for filteregenskapenes skyld. Om du skal delmeske mye hvete, ville jeg ha brukt annen malt i tillegg for å få god siling. Mesk den i ca. 1,5 liter vann på ønsket temperatur (65-70 °C) i halv til en time. Jeg hadde lagt med et sted rundt 65-67 °C. Sil av og skyll kornene litt. Det burde funke greit. Resten av malten kan du trekke slik man pleier med spesialmalt.

I en engelsk øl hadde jeg kuttet ut Hallertauer og brukt Styrian i stedet, men det fungerer helt sikkert slik du har satt det opp også. Ti 50 liter ville jeg dog ha økt smaks- og aromemengdene litt.
 
Greit, da prøver jeg den mesken. Trenger ikke sil-egenskapene, da det blir BH-pose. Enig med andre nybegynnere i at det er veldig fristende å presse ut Litt av den feite brune vørteren fra BH-posen... men det er visst ikke lov!?!

Angående humlen så er lagerstatus den begrensende faktor der, men jeg skal gi den mere aroma! Angående stilart, er det ikke SÅ viktig - blir uansett ikke noe NM-brygg dette her (tror jeg).

Takk for kommantarene
 
Når man presser vørter ut av mesken, så har man sjanse for å få en del garvestoffer fra maltkornhinnene med i ølet, som kan gi en ubehagelig bitter smak. Men, hvete har jo ikke disse maltkornhinnene, så forsåvidt jeg ser det er det fritt frem.
 
Tilbake
Topp