Misfarging

Sett bort fra den svidde halvmånen etter varmeelementet, og mørbankingen fra føttene til maltrøret, hva er denne gulaktige misfargingen, og hvordan (hvis jeg trenger) blir jeg kvitt det? Sliter med metallsmak i brygg.
 
Og så bildet da....
vyjyhaze.jpg
 
Er jeg ingen ekspert på metaller så jeg bare syneser og gjengir hva jeg mener å ha lest (her inne og andre fora).
Hvis du har skrubbet for hardt i streven etter å fjerne missfargingen kan du ha fjernet belegget med oksideringen fra stålet, og det kan visst nok gi metallsmak. Dette belegget kommer visst nok tilbake hvis du koker med rent vann en stund før du tapper og fyller på med nytt vann til mesking,

Har du prøvd med PWB? Jeg vasker min BB30 samme dag som jeg er ferdig med bryggingen, jeg trenger ikke mer enn en skrubb fra first price for å få den ren.
Har av og til brukt et par dråper zalo for å skrubbe den litt ekstra hvis jeg føler det er mye rester etter olje fra humlen. Jeg har hatt et brygg der det satt litt mer fastbrente rester i bunn, men etter 30 min med pwb løsnet dette like lett som det grå belegget som vanligvis henger igjen.
Min koker har også en svak tone av missfarging i den innerste ringen, og jeg har ikke merket noe til usmaker på mitt øl enda.
 
Selvsagt er det benene på maltrøret! Jeg forlenget dem med skruer som ikke var rustfrie. Tatt av nå igjen da. Da er de gule flekkene "ordnet opp". Men det ligger generelt et gulaktig trekk. Jeg vasker med oppvaskkost og Zalo på overflatisk. For å få bort det fastbrente i bunn setter jeg den i sterkrens over natten eller to, og da kan man plukke det fastbrente av med flat tommel om man vil. Jeg har kokt opp rent vann, og satser på at belegget er på plass. Men jeg liker allikevel ikke den generelle misfargingen.

Har byttet alt (av ny krane, gjennomgang, t-ledd til pid-sensor osv) fra messing til syrefast, også på jakt etter smaken. Er spent på hvordan neste brygg blir.
 
Hvilket materiale var skruene laget av? Vanlig stål? forkrommede eller forniklede skruer? Messing?
Belegget kan være alt fra jernoksid til blyoksid avhengig av skruematerialet.
Uansett, jeg vil anbefale stålull da dette vil fjerne det meste av slike belegg. Jeg vet mange fraråder stålull, men jeg har god erfaring med dette i min BB30.
 
Tilbake
Topp