Mister man nevneverdig co2 under flashing?

Miguel

Norbrygg-medlem
Skal flaske en London pride,  denne skal visstnok være ganske så daff.

Tenkte å legge meg på 1 co2 enhet.

Den føles nesten riktig ut fra karet, mangler kanskje en boble eller to til. En kalkulator jeg brukte sier at jeg skal bruke 8g på hele batchen, 19L, (0.42g/liter) da den visstnok skal ha igjen 0.9 enheter, noe som sikkert kan stemme greit.

Men mister man mye futt av å stikke om til sukkerkar og flasker? Bør jeg legge til litt mer sukker?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hvorvidt flashing gjør at man mister CO2 skal være usagt, men er man uheldig kan man i alle fall bli satt i fengsel...

Gahr skrev:
Hvorvidt flashing gjør at man mister CO₂ skal være usagt, men er man uheldig kan man i alle fall bli satt i fengsel...

Ingenting er som er god gammel flash! Synd jeg ikke får fikset det via tapatalk. 

Nå kom jeg til å tenke på gode, gamle Lyn Gordon. Lenge siden sist. Mon tro hva han driver med for tiden?

HenningPP skrev:
Nå kom jeg til å tenke på gode, gamle Lyn Gordon. Lenge siden sist. Mon tro hva han driver med for tiden?

Hæ, har du ikke hørt det? Han er på vei til planeten Mongo nok en gang. Om han skal flashe og slippe ut CO₂ der, det vet jeg ikke.

http://p3.no/filmpolitiet/2014/04/flash-gordon-kommer-tilbake/

Men hva ville flash gordon gjort med denne daffe ølen min?

Tenker at det er en mindre kant å balansere på med slike ales enn feks friske sommerøl. Skal være daff, men det er ikke langt ned til flat. Og det er ikke så langt opp til at man merker det er for mye heller.

Miguel skrev:

Tenkte å legge meg på 1 CO₂ enhet.

Den føles nesten riktig ut fra karet, mangler kanskje en boble eller to til. En kalkulator jeg brukte sier at jeg skal bruke 8g på hele batchen, 19L, (0.42g/liter) da den visstnok skal ha igjen 0.9 enheter, noe som sikkert kan stemme greit.

Men mister man mye futt av å stikke om til sukkerkar og flasker? Bør jeg legge til litt mer sukker?

Husk på at co2 mengden er beregnet for servering på 12 grader c. Serverer du ølet kaldere vil det framstå som enda flatere. Jeg ville ha beregnet en noe høyere co2 enn 0,9 1,4-1,5 og da ikke kompensert for co2 tapet under flasking. Kjøleskapskald vil du da få et øl med noe men ikke mye bobler.

mvh

bårdd

Bårdd skrev:
Miguel skrev:

Tenkte å legge meg på 1 CO₂ enhet.

Husk på at CO₂ mengden er beregnet for servering på 12 ºC. Serverer du ølet kaldere vil det framstå som enda flatere. Jeg ville ha beregnet en noe høyere CO₂ enn 0,9 1,4-1,5 og da ikke kompensert for CO₂ tapet under flasking. Kjøleskapskald vil du da få et øl med noe men ikke mye bobler.

mvh

bårdd

Takk. Lagringskapet mitt er innstilt til 3.5.

Kan du utdype om hvorfor det vil bli flatere ved kaldere temp? Er det fordi ølen holder mer på co2, og det vil bli mindre bobler, selv om ølen inneholder "riktig" mengde co2, men den blir ikke frigjort?

Du har utdypet det selv. :)

dvs den blir gradvis frigjort etterhvert som ølet varmes opp men samtidig minker metningen slik at det vil framstå som flatt.

mvh

Bårdd

Klapp på skulderen til meg. Takk for god hjelp, av deg.

Bårdd skrev:
Du har utdypet det selv. :)

dvs den blir gradvis frigjort etterhvert som ølet varmes opp men samtidig minker metningen slik at det vil framstå som flatt.

mvh

Bårdd

Okei nå ble jeg usikker igjen. Hvis jeg hadde servert det ved 12 grader ville jo metningen blitt mindre, raskere, etterhvert som tempen stiger?

Ølet inneholder jo like mye co2?

Ja sjølvsagt inneheld det like mykje co2. Varmast det opp aukar også trykket (om korken er på). Det blir ikkje flatare ved høgare temperatur, men det blir fortare flatt om det får stå i glasset litt.

Jeg misforstod nok. Tolket det slik at dette var tempersturavhengig,  det forrige bårdd skrev. Men det blir vel flatt uansett temperatur, men fortere ved høyere temperatur. Nå mener jeg øl tappet i glass.

Det jeg mente var at dersom du serverer ølet ved 3,5 grader og lar det stå i glasset til dette når 12 grader vil det likevel ikke hjelpe da metningen i ølet vil minke på den tiden det tar å varme det opp. Tar du en flaske ut av skapet og lar den varmes opp til 12 grader med korken på vil dette selvfølgelig ikke skje. Skulle nok uttrykt meg klarere. Men hvis du ikke skal konkurrere med ølet kan du jo karbonere det til det nivået du selv liker. 0,9 eller 2,0 spiller ingen rolle. Det anser jeg som en av fordelene med hjemmebrygging.

mvh

Bårdd

Bårdd skrev:
Men hvis du ikke skal konkurrere med ølet kan du jo karbonere det til det nivået du selv liker.

Helt enig, det kommer an på smak og behag. Jeg er veldig glad i kullsyre og legger meg ofte i øvre kant av hva som anbefales.

Bårdd skrev:
Det jeg mente var at dersom du serverer ølet ved 3,5 grader og lar det stå i glasset til dette når 12 grader vil det likevel ikke hjelpe da metningen i ølet vil minke på den tiden det tar å varme det opp. Tar du en flaske ut av skapet og lar den varmes opp til 12 grader med korken på vil dette selvfølgelig ikke skje. Skulle nok uttrykt meg klarere. Men hvis du ikke skal konkurrere med ølet kan du jo karbonere det til det nivået du selv liker. 0,9 eller 2,0 spiller ingen rolle. Det anser jeg som en av fordelene med hjemmebrygging.

mvh

Bårdd

Jeg tror jeg er med på det du sier. Når du kommer opp til 12C fra 3.5C så er det ikke særlig mer co2 ølet har igjen. Dermed flatt når det har nådd referansetemperaturen (12C)? Så derfor karbonere ekstra, for å gi ølet mer å gå på? At det i en heldig og perfekt verden har den co2 metningen kalkulatoren sa det skal ha når det har sluppet ut den Co2en det gjør på vei til 12c?

Tilbake
Topp