Da er det meste av utstyr i boks og det er på tide å kjøpe råvarer. Var innom Vinspesialisten på Nøstet, men der var utvalget begrenset (for å si det mildt). Jeg har ikke maltknuser så er avhengig av å kjøpe ferdig knust malt. Jeg tenker å lage en Pale Ale til å begynne med, da dette visstnok skal være kurant å få til.
Skal koke vørter i en 19 liter panne, så brygget blir vel maks 14-15 liter med mindre jeg etterfyller med kokt vann. Dersom jeg nedskalerer oppskriften fra "Moderne hjemmebrygging" (15l / 25l) blir det som følger (alle ingredienser fra brygging.no, vil holde meg til én nettbutikk)
2.9 kg Pale Ale malt Knust
120 g Mørk karamellmalt Knust - er dette det samme som krystallmalt?
Frysetørret overgjær Safale 04
Irish Moss
66-67 °C i 60 min.
Når det gjelder humle er jeg litt i det blå, i boka står det 60 g Fuggles, 5% alfasyre, 60 min (30 IBU), deretter 30 g i 5 min. Kan jeg benytte Saaz humlepellets, alfasyreinnh. ca 4,5 % selv om det står at denne er "i utgangspunktet en smaks og aromahumle, men den kan også brukes som bitterhumle"?
Innspill? Blir dette et godt øl?
Noen som forresten vet om basemalten på Vin og Bar er knust?
Skal koke vørter i en 19 liter panne, så brygget blir vel maks 14-15 liter med mindre jeg etterfyller med kokt vann. Dersom jeg nedskalerer oppskriften fra "Moderne hjemmebrygging" (15l / 25l) blir det som følger (alle ingredienser fra brygging.no, vil holde meg til én nettbutikk)
2.9 kg Pale Ale malt Knust
120 g Mørk karamellmalt Knust - er dette det samme som krystallmalt?
Frysetørret overgjær Safale 04
Irish Moss
66-67 °C i 60 min.
Når det gjelder humle er jeg litt i det blå, i boka står det 60 g Fuggles, 5% alfasyre, 60 min (30 IBU), deretter 30 g i 5 min. Kan jeg benytte Saaz humlepellets, alfasyreinnh. ca 4,5 % selv om det står at denne er "i utgangspunktet en smaks og aromahumle, men den kan også brukes som bitterhumle"?
Innspill? Blir dette et godt øl?
Noen som forresten vet om basemalten på Vin og Bar er knust?