Mitt første brygg - Pale Ale?

Da er det meste av utstyr i boks og det er på tide å kjøpe råvarer. Var innom Vinspesialisten på Nøstet, men der var utvalget begrenset (for å si det mildt). Jeg har ikke maltknuser så er avhengig av å kjøpe ferdig knust malt. Jeg tenker å lage en Pale Ale til å begynne med, da dette visstnok skal være kurant å få til.

Skal koke vørter i en 19 liter panne, så brygget blir vel maks 14-15 liter med mindre jeg etterfyller med kokt vann. Dersom jeg nedskalerer oppskriften fra "Moderne hjemmebrygging" (15l / 25l) blir det som følger (alle ingredienser fra brygging.no, vil holde meg til én nettbutikk)

2.9 kg Pale Ale malt Knust
120 g Mørk karamellmalt Knust - er dette det samme som krystallmalt?
Frysetørret overgjær Safale 04
Irish Moss

66-67 °C i 60 min.

Når det gjelder humle er jeg litt i det blå, i boka står det 60 g Fuggles, 5% alfasyre, 60 min (30 IBU), deretter 30 g i 5 min. Kan jeg benytte Saaz humlepellets, alfasyreinnh. ca 4,5 % selv om det står at denne er "i utgangspunktet en smaks og aromahumle, men den kan også brukes som bitterhumle"?

Innspill? Blir dette et godt øl?

Noen som forresten vet om basemalten på Vin og Bar er knust?
 
Erlend N skrev:
Når det gjelder humle er jeg litt i det blå, i boka står det 60 g Fuggles, 5% alfasyre, 60 min (30 IBU), deretter 30 g i 5 min. Kan jeg benytte Saaz humlepellets, alfasyreinnh. ca 4,5 % selv om det står at denne er "i utgangspunktet en smaks og aromahumle, men den kan også brukes som bitterhumle"?

Det vil helt sikkert gå bra, selv om Saaz vel kanskje brukes mest i pilsner-type øl. Til en engelsk pale ale er vel Fuggles eller EKG kanskje et bedre valg? Jeg tror det blir et godt øl med Saaz, men mulig enkelte purister mener det er et "feil" valg. Men uansett ikke noe å bry seg om til et første brygg. Hvis du likevel ender opp med å bestille fra Maltbua (se under) så har de Fuggles.

Erlend N skrev:
Noen som forresten vet om basemalten på Vin og Bar er knust?

Jeg tror ikke vinogbar selger knust, men hos Maltbua går det an å bestille ferdig knust malt.
 
Fra maltbua

Pale ale malt:
Maris Otter Pale Ale malt Thomas Fawcett knust
Golden Promise Pale Ale Thomas Fawcett knust
Pale Ale malt Muntons knust
Pale Ale GlobalMalt knust

Krystallmalt:
Crystal malt Thomas Fawcett knust
Pale Crystal Thomas Fawcett knust

Gjær:
Fermentis T-58 - er dette egnet?

Utvalget var jo veldig bra her, men hva skal jeg velge?
 
Jeg ville ha gått for Maris Otter pale malt, i hvert fall. Forskjellene på krystallmaltene kan jeg ikke godt nok, men jeg tror de lysere gir mer restsødme og de mørke gir mer smak av nøtter og rosiner.

T-58 er ein tørrgjær for spesial øl, til dømes Belgiske

Tror du skal styre unna denne hvis du skal brygge en typisk engelsk pale ale. Av tørrgjær er vel Safale S-04 og Nottingham overgjær bedre egnet.

Jeg ville ha gått for en våtgjær, f. eks. White Labs British Ale WLP 005 eller Wyeast 1335 British ale II. Det vil gi deg et bedre resultat, men krever at du kan lage en gjærstarter. Det er ikke noe hokus pokus, egentlig. Du kan faktisk bruke en 1,5 liter brusflaske til det formålet. Du trenger spraymalt, ca 1 dl pr liter. Dette kokes i ca ti min, og kjøles ned til romtemp. Tilsett i flasken (som du har desinfisert på forhånd) og ha i gjæren. Rist flasken, og legg aluminiumsfolie over åpning. Snurr litt på innholdet så ofte du kan. Etter to-tre dager bør gjæren være klar til å brukes. Den kan med fordel stå en dag kaldt slik at gjæren legger seg på bunnen og du kan helle av mesteparten av startervæsken før du tilsetter gjæren i vørteren. Startervæsken blir nemlig oksidert, og det vil vi ikke ha med i ølet vårt.
 
Tusen takk!

Dette er handlelisten. Det er ikke så nøye hvilken type spray alt man bruker da, siden startervæsken tømmes ut?
 

Vedlegg

  • handleliste.png
    48,1 KB · Sett: 362
Du bør bruke lys spraymalt til startere. Den har best utgjæring, og gir følgelig litt mer gjær.
 
Ser bra ut. Husk å bruke opp ferdig knust malt relativt raskt, den blir fort litt "slapp" hvis den ligger for lenge, særlig om den får ta til seg fukt.
 
Gahr skrev:
Du bør bruke lys spraymalt til startere. Den har best utgjæring, og gir følgelig litt mer gjær.

Kanskje et lite trådkupp, men jeg har et lite spørsmål angående spraymalt. Vin&Bar selger proteinfri lys spraymalt. Kan dette brukes til startere, eller er det noen ulemper/farer ved det?
 
Vet ikke hvor de har uttrykket "proteinfri" fra, men det er vel egentlig bare vanlig spraymalt det er snakk om, så, ja, den er glimrende til startere.
 
Tilbake
Topp