Mitt første brygg (Youngs American I.P.A.) Ekstrakt brygg

Hei,

Har laget et ekstrat øl fra: Youngs American IPA.

OG: 1052
FG: 1010

Gjæringsprosessen har vært på 20-22 grader. Har ikke hus til å få den under.

Ifølge instruksjonen skulle aroma humlen tilsettes 2-3 dager før flasking. Dette er gjort, jeg smakte fra hydrometerbegeret og ølet smakte ikke noe spesielt godt, kan det være at det ligger mye gjær i bunnen, som overdøyer smaken?

Eller kan det være infeksjon, det smakte ikke råttent heller?


Skal tappe ølet til flasker i dag og da lurte jeg på om en kan tappe direkte fra gjæringsbøtten til flasker med tanke på dritt i bunnen som gjør og humle?

Fargen er veldig gul, hadde trudd den hadde en mer gyllen brun farge, men kan være grumset i bunnen.
 
Jeg ville valgt å tappe fra gjæringsbøtta over i en flaskebøtte og derfra i flaskene. Da slipper du å få med all gjæren og humla.
Jeg ville ikke helt ut ølen bare fordi den smaker "rart" husk den har ikke kullsyre og den er veldig fersk det meste smaker rart da, spesielt når du ikke har smakt så fersk øl før.
 
Hei,

Har laget et nytt nå. Flasket noe av de pga den ekle samken.

De som står å gjærer nå har en my mer aksebtabel temp, så de skal ikke bli usmak av pga varme.

I denne Youngs kiten, koker enn 3 liter og tilsetter ekstrakten. Så fyller en på med kaldt vann i fra springen ifølge veiledningen. Kan vannet rett fra springen foråsake at smaken blir dårlig. Bør en koke de resterende vannet isteden og kjøle det ned og deretter tilsette dette?

Norsk springvann skal vell gå bra?
 
Hei.
Mitt aller første øl var av dette settet. Vi fulgte bare instruksjonene som fulgte med til punkt og prikke, brukte bare springvann (fra Bergen). Da vi ikke visste bedre, gjæret vi dette på kjøkkenet til en kamerat. Her var nok temperaturen noe i overkant, over 20 grader.
Vi var nøye med å desinfisere gjæringsbøtta og alt som var i kontakt med vørteren..

Vi tappet bare direkte fra gjæringsbøtta til flaskene, uten å stikke om. Grumset hadde lagt seg fint på bunnen. Vi hadde da en gjæringsbøtte med tappekran, og brukte en flaskefyller direkte på denne. Brukte Coopers drops til karbonering.

Vørteren ved tapping smakte godt, og veldig likt sluttresultatet etter modning på flaske. Med andre ord, ingenting som smakte ekkelt etter min mening.

Uansett, ølet ble faktisk overraskende bra. Smakte mye humle slik IPA skal gjøre, ble klar og fin. Fargen var ganske gyllen, nesten litt orangeaktig.
 
Hei,

Har også brukt bergens vann og et kit fra vestbrygg.

Men før jeg tilsatte turrhumlen var det ikke noe på toppen av brygget, sjekket i dag 2 dager etter jeg tilsatte humlen og nå har de dannet seg en grøt av humle. Skal ikke dette synke til bunnen? Hadde det samme sist, kankje det var derfor jeg ikke kunne smake noe humlesmak i det hele tatt når jeg tappet fra kranen siden alt ligger som en grøt på toppen?

Det stod i veiledningen at humlen skulle tilsettes 2 dager før tapping, men om den ikke synker er vell de ikke noe vits å tappe til flasker. Derfor den forrige batchen kun smakte gjær..

Er det normalt at humlen skal ligge som et grøt lag på toppen? dette er pellets.
 
hos meg har alltid pelletsen lagt seg som en grøt på toppen og den bunnfaller aldri.... helt håpløst.
så når jeg tørrhumler så passer jeg på at jeg fyller flaskene med hevert plassert langt under toppen av ølet slik at jeg ikke får med mye humle. når topp møter bunn så stopper jeg og da får jeg med veldig lite humle fra topp, og gjær fra bunn.

det virker som om humlen faller til bunns ved coldcrash.. men det har ikke jeg mulighet til. og uten coldcrash så er det ikke snakk om at den bunnfeller... jeg har i alle fall aldri opplevd det. selv ikke etter at jeg har klasket karet kraftig for å få det til å falle... humlepulveret stiger opp igjen med en gang.
 
Tapp det på flasker og la det stå til. Gi den 14 dager på flaske.. Jeg tror du får øl av dette :)
 
Tålmodighet er bare noen man bør lære seg først som sist når det gjelder brygging.
Jeg har opplevd øl som smaker like godt ved tapping som etter en måned på flaske, men har også opplevd øl som smaker helt rævva ved tapping, men som etter 4 måneder smakte helt utsøkt.

Så aldri tøm ut en hel batch med mindre det er helt tydelig at det er infeksjon. Om enn det ikke blir en perfekt batch, så er det greit å ta vare på så man kan lære av sine egne feil. Kanskje brygger man samme settet en gang til, og sammenligner nye flasker mot gamle osv osv.
 
Skjønner hva du mener, men problemet er at instruksjonene i sette sa det skulle flaskes 2-3 dager etter humlen var tilsatt. Men humlen hadde lagt seg som et tykt på overflaten og ikke fått sunket inn.

Grunnen at det samkte dårlig sist var at de ikke var aroma smak i det hele tatt for humlen låg å fløt. Nå vil jeg ikke tappe før humle laget på toppen har sunket til bunnen
 
hos meg har alltid pelletsen lagt seg som en grøt på toppen og den bunnfaller aldri.... helt håpløst.
så når jeg tørrhumler så passer jeg på at jeg fyller flaskene med hevert plassert langt under toppen av ølet slik at jeg ikke får med mye humle. når topp møter bunn så stopper jeg og da får jeg med veldig lite humle fra topp, og gjær fra bunn.

det virker som om humlen faller til bunns ved coldcrash.. men det har ikke jeg mulighet til. og uten coldcrash så er det ikke snakk om at den bunnfeller... jeg har i alle fall aldri opplevd det. selv ikke etter at jeg har klasket karet kraftig for å få det til å falle... humlepulveret stiger opp igjen med en gang.

Hvor lenge lot du det stå da? Har bøtte noen dunk, men har ikke sjekket om det har sunket. Det jeg les om tørrhumle pellets er at de synker med en gang, men jeg opplever absolutt det motsatte.

Så da bør jeg kald kræsje dunken i kjøleskapet? Hvor lenge?
 
Den synker som regel etter noen dager. Men hvor mye man har i/overflate i karet, har trolig noe å si.
Bank forsiktig på karet (se på nivået i gjærlåsen hvis du gjør dette) med en finger så starter kanskje synkeprosessen.
Men har man tørrhumlet så mye at man kan stå oppi karet uten å bli våt under beina så må det nok hardere virkemidler til:)

To-tre dager i kjøleskapet kan hjelpe.
 
vel.. de synker aldri... eller, mulig selve pelletsen først synker. men den løser seg opp og det blir liggende et pulverlag på toppen... samt at noe humle flyter rett under overflaten. jeg humler på dag 7-9 og flasker på dag 14. pulveret synker aldri til bunns... det hjelper ingen ting å klaske på karet...
kjøleskap hjelper sikkert for de som har det.
 
vel.. de synker aldri... eller, mulig selve pelletsen først synker. men den løser seg opp og det blir liggende et pulverlag på toppen... samt at noe humle flyter rett under overflaten. jeg humler på dag 7-9 og flasker på dag 14. pulveret synker aldri til bunns... det hjelper ingen ting å klaske på karet...
kjøleskap hjelper sikkert for de som har det.
Det blir å prøve kjøleskapet, men når det aldri synker for deg, hvordan blir aroma smaken i brygget ditt da?
 
jeg bruker hevert som jeg fører ned gjennom pulveret og rett over gjærkaken i bunn av dunken... så tapper jeg. det går kjempefint.
det er kun de 3-4 siste flaskene som får en del humlepulver i seg... jeg stopper når topp møter bunn.

de 20 første flaskene blir perfekte... de siste 4 inneholder litt mer humle enn de egentlig skulle gjort.. og får derfor en litt mer humlesmak med det er ikke store forskjellen. humlen bunnfeller fint på flaske og ølet blir klart og fint uten rusk og rask etter noen dager i kjøleskapet.

jepp.. har du muligheten til å sette hele dunken i kjøleskapet noen dager før flasking så ville jeg testet det.
 
Det har vel egentlig ikke så veldig mye å si om den ligger på topp eller på bunn. aroma får du uansett. Kanskje du får litt bedre utbytte av humlen om den er på bunn. Det kan løses ved å legge humlen i en humlepose og ha noen klinkekuler i posen slik at den synker til bunn. Da er humlen lett å fjerne fra karet etterpå også. Bare løft posen utav.

Rack oppå sukkerlake i en tappe-bøtte, så får du også en fin og jevnt blandet øl.
 
jeg bruker hevert som jeg fører ned gjennom pulveret og rett over gjærkaken i bunn av dunken... så tapper jeg. det går kjempefint.
det er kun de 3-4 siste flaskene som får en del humlepulver i seg... jeg stopper når topp møter bunn.

de 20 første flaskene blir perfekte... de siste 4 inneholder litt mer humle enn de egentlig skulle gjort.. og får derfor en litt mer humlesmak med det er ikke store forskjellen. humlen bunnfeller fint på flaske og ølet blir klart og fint uten rusk og rask etter noen dager i kjøleskapet.

jepp.. har du muligheten til å sette hele dunken i kjøleskapet noen dager før flasking så ville jeg testet det.
Vurderer å prøve humlepose, men du nevnte heverte, er det mer som en sil hvor du får tvinge den end i bunnen? Om jeg får ekstra humlesmaker gjør ikke noe, for det jeg smakte på siste hadde absolutt ingenting aroma smak.
 
humlepose fungerer... men jeg har ikke brukt dette både for å få mer utbytte av humlen, samt for å gjøre prosessen enklere.
hevert er en hevert.. den brukes til tapping isteden for tappekranen. søk etter hevert på en av bryggebutikkene på nett så ser du. type autohevert anbefales.

@kanonen.... du tar ikke posen ut før tapping.. bare lar den ligge i hele tiden? virker enkelt og greit.. hvor mye ektra pellets bruker du for å kompensere for posen?
 
@kanonen.... du tar ikke posen ut før tapping.. bare lar den ligge i hele tiden? virker enkelt og greit.. hvor mye ektra pellets bruker du for å kompensere for posen?[/QUOTE]

Hvis ølen blir værende i bøtta litt lengre enn planlagt, så tar jeg bare ut humleposen når den har lagt oppi i antall dager som oppskriften tilsier.
Ellers lar jeg den bare ligge hvis jeg skal tappe det samme dagen som tørrhumlingen når sin siste dag.

Jeg kompanserer ikke for ekstra pellets.
Etter min erfaring får en like mye utbytte av humlen med pose som uten, og spesielt hvis du har noe oppi som får posen til å synke ned i ølen.
 
jeg bruker hevert som jeg fører ned gjennom pulveret og rett over gjærkaken i bunn av dunken... så tapper jeg. det går kjempefint.
det er kun de 3-4 siste flaskene som får en del humlepulver i seg... jeg stopper når topp møter bunn.

de 20 første flaskene blir perfekte... de siste 4 inneholder litt mer humle enn de egentlig skulle gjort.. og får derfor en litt mer humlesmak med det er ikke store forskjellen. humlen bunnfeller fint på flaske og ølet blir klart og fint uten rusk og rask etter noen dager i kjøleskapet.

jepp.. har du muligheten til å sette hele dunken i kjøleskapet noen dager før flasking så ville jeg testet det.
Når ikke humlen din synker, danner det seg humle smak i ølet da? Smakte du på det da du flasket og hvor lenge ventet du med å flasker etter tørrhumlingen?

Jeg smakte på det etter 2 dager ved å måle gravity som var 1013, men ingen smak til aroma eller humle smak. Kun aroma luft fra selve gjærlåsen. Så det virker ikke som de blander seg i ølet :S, skjønner ikke helt dette.
 
de 20 første flaskene blir perfekte fordi de får ikke med seg noe av humlen som flyter på toppen... de siste 4-5 inneholder mye mer humle enn de egentlig skulle gjort.. og får derfor en litt mer humlesmak men det er ikke enorm forskjell. humlen bunnfeller fint på flaske og ølet blir klart og fint uten rusk og rask etter noen dager i kjøleskapet.

angående smak så kan det være at det er litt for tidlig, eller at du har brukt for lite humle... her må man bare prøve seg litt frem.
 
Tilbake
Topp