Brygget for første gang i går - "Allgrain" - America pale ale. Lurer på om dette blir drikkende. For det første klarte jeg ikke å holde mesketemperaturen på 66 grader, men var nede i 64,5 grader. Prøvde å heve temperaturen med mer oppvarmet vann, som fikk temp noe høyere. Deretter prøvde jeg skylling med 7 ltr vann med temp på 74 grader - glemte at det skulle være kokende vann. Resultatet ble en mesketemperatur på 64, 5 - 69,8 (69,8 de siste 15 min). Tid for meskingen ble da totalt 95 minutter istedet for 65 min og uten skylling. Var nær på å gi opp, men bestemte meg for å gjennomføre for læringens skyld.
Deretter startet oppvarmingen av 30 ltr vørter - det tok 90 min før det kokte - og da klarte jeg ikke å holde kok gjennom hele prosessen. Lå vel rundt 98 grader i toppen.
Kjøling og tapping ok. I dag gjærer det godt. Målte OG etter kjøling til 1052 (1050 etter mesking).
Mitt spørsmål er til dere erfarne: Er det håp, selv etter 50% lenger mesking og dårlig koking? Eller skal jeg bar tømme ut og prøve på nytt? Noen med tips om en rimlig og god induksjonsplate?
Deretter startet oppvarmingen av 30 ltr vørter - det tok 90 min før det kokte - og da klarte jeg ikke å holde kok gjennom hele prosessen. Lå vel rundt 98 grader i toppen.
Kjøling og tapping ok. I dag gjærer det godt. Målte OG etter kjøling til 1052 (1050 etter mesking).
Mitt spørsmål er til dere erfarne: Er det håp, selv etter 50% lenger mesking og dårlig koking? Eller skal jeg bar tømme ut og prøve på nytt? Noen med tips om en rimlig og god induksjonsplate?