Mitt første brygg

Brygget for første gang i går -  "Allgrain" - America pale ale. Lurer på om dette blir drikkende. For det første klarte jeg ikke å holde mesketemperaturen på 66 grader, men var nede i 64,5 grader. Prøvde å heve temperaturen med mer oppvarmet vann, som fikk temp noe høyere. Deretter prøvde jeg skylling med 7 ltr vann med temp på 74 grader - glemte at det skulle være kokende vann. Resultatet ble en mesketemperatur  på 64, 5 - 69,8 (69,8 de siste 15 min). Tid for meskingen ble da totalt 95 minutter istedet for 65 min og uten skylling. Var nær på å gi opp, men bestemte meg for å gjennomføre for læringens skyld.
Deretter startet oppvarmingen av 30 ltr vørter - det tok 90 min før det kokte - og da klarte jeg ikke å holde kok gjennom hele prosessen. Lå vel rundt 98 grader i toppen.

Kjøling og tapping ok. I dag gjærer det godt. Målte OG etter kjøling til 1052 (1050 etter mesking).

Mitt spørsmål er til dere erfarne: Er det håp, selv etter 50% lenger mesking og dårlig koking? Eller skal jeg bar tømme ut og prøve på nytt? Noen med tips om en rimlig og god induksjonsplate?

RDWHAHB! Øl blir det. Gjennomfører du gjæringen på en god måte blir det sikkdert godt øl også.

Selv om du har rota litt med mesketemp tror jeg dette går helt greit. 90 min mesketid er ikke uvanlig, særlig hvis tempen har vært i nedre del av sekstitallet endel av tiden.
For å få raskere kok på en billig måte, bruker jeg denne indusjonsplaten fra Biltema
http://biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Kjokken-og-hushold/Induksjonsplate-84057/ Og to av disse fra Jula
http://www.jula.no/elektrisk-grilltenner-800-w-769056 Da tar det ca 20 min å få kok på 28 liter. Tar ut grilltennerne etter kok har startet.

Thomas ML skrev:
Brygget for første gang i går -  "Allgrain" - America pale ale. Lurer på om dette blir drikkende. For det første klarte jeg ikke å holde mesketemperaturen på 66 grader, men var nede i 64,5 grader. Prøvde å heve temperaturen med mer oppvarmet vann, som fikk temp noe høyere. Deretter prøvde jeg skylling med 7 ltr vann med temp på 74 grader - glemte at det skulle være kokende vann. Resultatet ble en mesketemperatur  på 64, 5 - 69,8 (69,8 de siste 15 min). Tid for meskingen ble da totalt 95 minutter istedet for 65 min og uten skylling. Var nær på å gi opp, men bestemte meg for å gjennomføre for læringens skyld.
Deretter startet oppvarmingen av 30 ltr vørter - det tok 90 min før det kokte - og da klarte jeg ikke å holde kok gjennom hele prosessen. Lå vel rundt 98 grader i toppen.

Kjøling og tapping ok. I dag gjærer det godt. Målte OG etter kjøling til 1052 (1050 etter mesking).

Mitt spørsmål er til dere erfarne: Er det håp, selv etter 50% lenger mesking og dårlig koking? Eller skal jeg bar tømme ut og prøve på nytt? Noen med tips om en rimlig og god induksjonsplate?

Er nok ikke en av de erfarne, men jeg er temmelig sikker på at det der blir et bra øl så lenge du har vært nøye med renholdet.
Det er ikke uvanlig å meske i 90 minutter, så lengden på mesken er nok ikke så farlig.
Temperaturmessig holder du deg innenfor normen på mesking, selv om det svinger litt.
Uten skylling vil gi deg lavere utbytte, men heller ikke farlig for ølet.
Koking er derimot litt mer viktig, så det bør du nok få på plass. To tips som går igjen på forumet er å isolere kokekaret med liggeunderlag og stikk en grilltenner ned i vørteren.

Så lenge du holder kontroll på gjæringa så er det i grunn ikke noe problem.

Så for all del, ikke tøm det ut :)

Det var beroligende svar. Det dukket da opp et nytt spørsmål - "så lenge du holder kontroll på gjæringen" og "gjennomføre gjæringen på en god måte". Gjærer allerede etter en dag og har en stabil temp på 20 grader. Skal tilsette humle på dag 5. Skal stå til gjæring i 14 dager. Hva kan gå galt under gjæringen og hva må jeg passe på?

Ikke hell det ut!

Mesketid på 90 minutter er ikke uvanlig det, og selvom temperturen ikke ble helt som du hadde tenkt eller som opskriften tilsier så er den ikke så langt ut at det vil gi dårlig smak på ølet. Skyllingen kunne kanskje med fordel skjedd under noe høyere temp, men du endte jo opp med en kanskje i nederste skiktet, men helt ok OG til en pale ale. Når det gjelder kokingen så høres det ut som du kunne hatt litt mer fres på den. Det er normalt å redusere vørteren med noen liter. Det har du nok ikke gjort siden du går fra BG 1050 til OG 1052. Hadde du fått litt mer fres på koken din samtidig fått opp tempen på skyllingen, ville du endt opp med høyere OG, og dermed litt mer fylde og smak på ølet, men ikke hell det ut for du er innenfor noe som kan bli ett helt strålende øl.

Som en rimelig løsning frem til du finner kokeplaten du ønsker deg så kan du suplere varmekilden din med en slik en eller to i kjelen :http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Grill/Tilbehor/Grilltenner-46164/

m:)

Tilbake
Topp