Modifisering Brattberg Kompaktbrygger Gen 2

Jeg kontaktet brygging.no, men de kunne ikke anbefale dette på grunn av noe problemer med displayet som blacker ut under koking..
 
Jeg har faktisk opplevd at displayet har blacket ut 2 ganger på min under oppvarming på vei mot koking.
Men jeg har den siste utgaven.
 
Da er det nok riktig som brygging.no sier. Jeg klarer meg godt med 5 graders intervall, men oppgraderingssyken er jo alltid til stede :) Får bli i neste omgang :)
 
Hehe... "If it's broken - FIX IT, if it isn't broken - TWEAK IT!"

@mnxnor : Har jeg enda ikke opplevd. Må vel være en garantisak?
 
Ja, det er en garantisak. Dersom det skjer en gang til tar jeg kontakt med butikken.

Men problemet har løst seg når jeg har dratt ut støpselet og satt det inn igjen. Så det har ikke lagd noen store problemer under bryggingen.
 
Hei! Mitt første foruminnlegg! :p
Er det noen som har sjans å tegne koblingsskjema for PID og Bratberg? :) Ble litt forvirret av de som stod tidligere i denne posten.. Har bygget PID, men tok ikke hensyn til at Bratbergen skrudde seg helt av når den mistet strøm... (PID ble bygget med støpsel på strøm ut).
Og regner med at en fortsatt kan beholde effektstyring med 2000W og 500W hver for seg? :beercheers:
 
Ligger opptil flere koblingsskjema på side 2 i tråden. Funker ikke å koble PID med stikk ut pga hele elektronikken skrur seg av (som du selv har observert). Du må koble PID på varmeelementene. Om du kobler deg inn på bryterne (slik jeg har vist på side 2) så kan du koble inn og ut 2000w og 500w som du selv ønsker.
 
Mini modifisering i forhold til pid styring osv osv men fikk endelig satt inn ny kran med et støre bazoka filter i bryggeren samt ekstra temp føler. Lurer veldig på pid styring men litt redd for oppkoblingen hehe 20151124_085530.jpg 20151123_203642.jpg
 
Da e neste prosjekt på Bratsberg kompaktbrygger gen 2.
Overgang fra PID til full plc styring.
Har delt bilder av ombyggingen til PID før i tråden.
Så nå blir det jammen hjemmelaget plc styring på den
Alt av innmat i kokeren er borte og er kun en pt100 sensor og varmeelement.
Gjenstår bare å skjære til front dekslet for å montere strømbryter og lcd touchskjermen. Bi spennene på neste brygg nå
 

Vedlegg

  • 14489241496261237434706.jpg
    14489241496261237434706.jpg
    161,2 KB · Sett: 324
Test kjøring av hjemmelaget plc til Brattberger'n
Funker som bare det.

Har en PID liggende som jeg kan selge hvis noen er interessert?
Så snasen ut den. Hvilke deler/programvare bruker du?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Så snasen ut den. Hvilke deler/programvare bruker du?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Denne er laget på Arduino mikrokontroller, ssr relé, justerbar ac til DC regulator. Osv.
LCD touchskjerm til Arduino.
Programvaren til mikrokontroller og LCD skjermen har jeg skrevet og laget helt fra scratch selv.

Ser litt på oppsettet hvis du klikker på bildet her.
Husker ikke eksakte navnet på alle delene men kan godt sjekke det opp igjen hvis du er interessert i hva jeg har brukt?
 

Vedlegg

  • FB_IMG_1448923578848.jpg
    FB_IMG_1448923578848.jpg
    156,8 KB · Sett: 204
Hadde det ikke vert en fordel om du kunne stille 2000w elementet opp og ned? Slik at du kunne ha konstant 1000w eller hva som kreves for å holde temperaturen eller koke?

Hei!

Har kjørt 5 batcher. Sliter med at det koker for voldsomt med 2000 W elementet inne, og for lite med 500 W. Tenkte å sette en effekt regulator på 2000 W elementet. Kan denne festes under kjelen med kjørleribbe og kjørlepasta, eller må effektregulatoren trekkes bort fra kjelen pga høy temperatur. Hører fra dere
 
Sliter med at det koker for voldsomt med 2000 W elementet inne, og for lite med 500 W. Tenkte å sette en effekt regulator på 2000 W elementet. Kan denne festes under kjelen med kjørleribbe og kjørlepasta, eller må effektregulatoren trekkes bort fra kjelen pga høy temperatur. Hører fra dere

Samme erfaring hær, 2000W er litt for heftig for meg og. Det burde gå med ei kjøleribbe og noe halvleder-greier i sokkelen.
Men, man bør være OBS og forsiktig når man vasker så det ikke kommer vann inn i sokkelen.
Siden jeg vasker med "brute-force" metoden har jeg kommet til at all regulering og kontroll bør befinne seg i avpluggbar boks ved siden av. Er man av den forsiktige og tålmodige typen så vil det nok gå med integrert løsning også..

Det man ikke må gjøre er å sette en regulator foran den orginale Bratbergern (med elektronikk og alt)
Jeg har gjort dette og ser at jeg har svidd kretskortet litt. Men den virker enda.

Jeg er rimelig lei de 5-graders-begrensningene som min har, så jeg har begynt å kikke på
http://www.seeedstudio.com/depot/LinkIt-Smart-7688-Duo-p-2574.html?cPath=122_142
I teorien kan man da kunne ha brukerinterfacet på en webserver på linuxsiden av kortet (og styre det hele fra mobil/nettbrett over Wifi), mens arduino biten tar seg av PID/temperatur.
Jeg mener at jeg kan komme meg unna med en SSR da.
Det er vel kinesisk nyttår nå, men skal få bestilt så jeg får teste.

Ellers så var bytte til en ordentlig pumpe med på å gjøre brygginga betydelig mere fredfylt, altså ei pumpe som tåler humla og litt maltrusk.
 
Sist redigert:
Endelig :) Bratberg med Braudinio kontroller. Der BratMeister er født :)

Som tidligere postet sliter jeg med "overkok". Tenker å sette inn en ssr foran 2000w elementet. Ser at disse ikke må bli for varm. Har en formening om at det å plassere ssr i bunnen av Bratberg kjelen ikke er noe god løsning. Spm til Rune er hvor han har fått tak i den flotte kontakten som på bilde 1. Må nok plassere ssr i egen ventilert box/skap eksternt. Er det andre som har tips om kontakt som kan benyttes.
 
Tilbake
Topp