Modifisering Brattberg Kompaktbrygger Gen 2

Tenkte at vi kunne få en tråd her med planer, ideer osv for forbedringer, ombygginger av et allerede meget bra bryggeredskap.

Hiver meg frempå med mine planer:
- Montere på 10 pin multiplug som tåler 16A
- Lage T-stykke til krana med temperatur sensor i
- Lage styreskap for veggmontasje med en Brauduino kontroller så jeg får speidel oppsett på software....
- Lage 10 leder kabel til multiplugg oppsettet nevnt i første linje...
 
Jeg kappet strømledningen på min og satte inn PowerCon kontakter i stedet.
Synes det ble mye enklere når den ikke er i bruk eller skal vaskes.
http://refsahl.net/blog/index.php/2014/11/avtagbar-stromledning-til-kompaktbryggeren

2014-11-21-12.36.51.jpg


PS, den heter forresten Bratberg uten 2 T'er :)
 
Hadde det ikke vert en fordel om du kunne stille 2000w elementet opp og ned? Slik at du kunne ha konstant 1000w eller hva som kreves for å holde temperaturen eller koke?
 
Hadde det ikke vert en fordel om du kunne stille 2000w elementet opp og ned? Slik at du kunne ha konstant 1000w eller hva som kreves for å holde temperaturen eller koke?
Er vel flere som har montert en effektregulator på den for å kunne justere ned 2000W elementet litt ved kok.
 
Da har man laget PID styring til bratbergeren.

Bare sensoren i bunn av kjelen som mangler :-D
Så No klør det til å komme igang med neste brygg.. Blir enklere å holde rett temp.
Men bare gleden i å bygg/modifiser noe e like viktig :)
 

Vedlegg

  • DSC_0429.JPG
    DSC_0429.JPG
    74,4 KB · Sett: 857
  • DSC_0430.JPG
    DSC_0430.JPG
    83,9 KB · Sett: 841
  • DSC_0431.JPG
    DSC_0431.JPG
    85,8 KB · Sett: 823
  • DSC_0432.JPG
    DSC_0432.JPG
    221 KB · Sett: 837
Sist redigert:
Da har man laget PID styring til bratbergeren.

Bare sensoren i bunn av kjelen som mangler :-D
Så No klør det til å komme igang med neste brygg.. Blir enklere å holde rett temp.
Men bare gleden i å bygg/modifiser noe e like viktig :)
Nice. Kan jeg spørre om hva den ledningen som ikke er strøm er? Er det tempsensor?
 
Da har man laget PID styring til bratbergeren.

Bare sensoren i bunn av kjelen som mangler :-D
Så No klør det til å komme igang med neste brygg.. Blir enklere å holde rett temp.
Men bare gleden i å bygg/modifiser noe e like viktig :)[/QUOT

Hvor har du kjøpt kabinettet til PID styringen ? (LINK ?)

Richard
 
jepp, tilkoplet temperatur probe type PT100 med Quick Aviation Connector Plug hvis jeg greier å se riktig. Nice indeed
 
Nice. Kan jeg spørre om hva den ledningen som ikke er strøm er? Er det tempsensor?
Takk :)
Jo det er ledningen(den sølv) til PT100 sensoren som jeg skal sette inn i bunnen hvor den gamle sitter. Har laget det slik at jeg kan ta av alle ledninger på både kokeren (for lettere rengjøring) og PID boksen.

Ja jeg har brukt Powercon kontakter og Quick aviation connectors på sensoren.
:)
 
Liten oppdatering på PIDen på bratbergeren.

Den fungerer helt nydelig og veldig presis (iallefall på test kjøring med vann)
Sensoren er bygget inn i bunn hvor den gamle sto så slipper Tstykke på kranen og bare å nappe ut ledningen når det er klar for vask :)

Blir vel første test på ny oppsettet på lørdag så dette blir spennende :)

Så nå ska det bli bukt på tullet med å overskyte eller for lav temperatur. :)
 

Vedlegg

  • DSC_0435.jpg
    DSC_0435.jpg
    84,6 KB · Sett: 564
  • DSC_0433.jpg
    DSC_0433.jpg
    73,5 KB · Sett: 540
Da har man laget PID styring til bratbergeren.

Bare sensoren i bunn av kjelen som mangler :-D
Så No klør det til å komme igang med neste brygg.. Blir enklere å holde rett temp.
Men bare gleden i å bygg/modifiser noe e like viktig :)

Nice
Må nok gå for noe lignende jeg også! Hvor kjøpte du PID?
 
Nice
Må nok gå for noe lignende jeg også! Hvor kjøpte du PID?

Jeg kjøpte selve PIDen, sensoren og kablene til denne og boksen på www.auberins.com
Solid state releet kjøpte jeg på ebay.
Powercon kontaktene ble også kjøpt på ebay.
Kabelen mellom Pid og kokeren kommer fra ei gammel sirkelsag :)

Så var det bare å sette det i hop.
 
PID til Bratberg - hvordan har dere gjort det med On/Off knappen når strømmen slår seg av og på?

Noen som har satt inn effektregulator til Bratberg?
 
Sist redigert:
PID er målet... jeg var en gang relativt teknisk anlagt. I barndommen mekket jeg diskolys m.m. på 220 Volt, men nå har jeg fortrengt gamle kunster til fordel for brannsikkerhet.. Noen som har eller gidder å lage en skisse over deler og ledere i dette oppsettet?
 
PID til Bratberg - hvordan har dere gjort det med On/Off knappen når strømmen slår seg av og på?

Noen som har satt inn effektregulator til Bratberg?
Koblet PID rett til bryterne på varmeelementene. Har koblet en "3." leder til den orginale termostaten slik at det fortsatt er mulig å lese ut temperaturen på lcd skjermen.
 
Tilbake
Topp