modne på sekundær?

Jeg sliter mildt sagt med å la ølen få stå i fred lenge nok. min kompis og jeg brygget en summit pale ale hos han for 3mnd siden, smakte den først nå. den ble latterlig bra og jeg grønn av misunnelse over hans tålmodighet. jeg lurer på om det kan være fordelaktig for meg å modne ølet på en sekundærbeholder i 2mnd etter de to ukene på gjæringsdunken? Noen innvendinger?

runarstock skrev:
Jeg sliter mildt sagt med å la ølen få stå i fred lenge nok. min kompis og jeg brygget en summit pale ale hos han for 3mnd siden, smakte den først nå. den ble latterlig bra og jeg grønn av misunnelse over hans tålmodighet. jeg lurer på om det kan være fordelaktig for meg å modne ølet på en sekundærbeholder i 2mnd etter de to ukene på gjæringsdunken? Noen innvendinger?

Ja. Fullstendig bortkastet. Gi ølet tid til å gjære skikkelig ut (typisk to uker), ha det på flasker eller fat og la det modne der.

Den eneste fordelen jeg kan se er at ølet vil bli variere mindre fra flaske til flaske.

Det jegg spør om er om ølen vil modne på samme måte som den vil gjøre i flaska, eller er flaska litt magi siden det ender opp under trykk og med co2?

jeg klarer ikke la vær å prøvesmake på det som er flasket, litt grunnet for få, dyre flasker (klarer ikke tanken på 0.33 og kapselpressing) og litt utålmodighet, så jeg ender opp med 4-5 flasker til slutt når jeg egentlig skulle begynt å drikke av det.
Da ville det vært bedre for min del å gjemt vekk dunken i 6-8 uker FØR jeg flasker et allerede brukbart modnet øl...

Er det noe spesielt som skulle gjøre det helt bortkastet?

runarstock skrev:
Det jegg spør om er om ølen vil modne på samme måte som den vil gjøre i flaska, eller er flaska litt magi siden det ender opp under trykk og med CO₂?

jeg klarer ikke la vær å prøvesmake på det som er flasket, litt grunnet for få, dyre flasker (klarer ikke tanken på 0.33 og kapselpressing) og litt utålmodighet, så jeg ender opp med 4-5 flasker til slutt når jeg egentlig skulle begynt å drikke av det.
Da ville det vært bedre for min del å gjemt vekk dunken i 6-8 uker FØR jeg flasker et allerede brukbart modnet øl...

Nei, på ingen måte. Bare husk å tilsette frisk gjær før tapping.

Nidveg skrev:
runarstock skrev:
Det jegg spør om er om ølen vil modne på samme måte som den vil gjøre i flaska, eller er flaska litt magi siden det ender opp under trykk og med CO₂?

Nei, på ingen måte. Bare husk å tilsette frisk gjær før tapping.

Fantastisk! Da skal jeg kjøpe et par egnede beholdere å prøve. Kan betterbottle brukes, det sies jo at de er så tette (og dyre). Gjæringskar er vel heller tvilsomme. og 25L plastkanner er vel heller ikke helt gunstig?

Jeg synes du forholder deg baklengs til problemet. Slik jeg ser det er ditt problem todelt. 1: Sviktende impulskontroll, 2: For lite øl.

Løsning: Brygg mer øl, og oftere.

Hehe, har alltid øl stående. Men impulskontrollen sitter støpt i ryggmargen min, og den er feilstøpt, og som en halvprimat er det litt komplisert å holde fingrene av fatet. 100 flasker har jeg, og vil helst at disse skal være drikkeklare når de er karbonerte :)

Jeg tar halvparten av flaskene og forsegler i en eske som stues bort. Det har fungert greit, det er verre med fat, det er som regel tomt når det begynner å bli bra. Som over nevnt, må brygge mer, mer, mer. Det betyr at du må kjøpe flere flasker eller fat. Sånn er det bare. :biersmile:

Eeeeller lagre på lufttett beholder til det høver seg å flaske! med 100 flasker til, så går vel rulleringen sånn noen lunde ok tenker jeg. Midt i huskjøp, så fat og slikt må pent vente til jeg blir 55 og huset er nedbetalt ;)
Får streve med impulskontroll en stund til :D

Problemet er å få vekk luften fra beholderen. Jeg tror jeg ville stukket om etter primærgjæringen(4 dager, mange gjør jo det uansett), latt det gjære ut de neste 10 dagene og så satt dunken kaldt. På denne måten har du fjernet den verste gjærsuppen, samtidig som du har CO₂ i dunken til å beskytte mot luft. Og prøvd med en mnd i første omgang. Jeg har hatt godt øl på primærgjæringsdunken med hele gjærsuppen i 2 mnd, men etter 3 var det usmak på det som var igjen. Dette var i hine hårde dager før jeg lærte om karbonering. :biersmile:

Edit, problemet forsvinner jo selvsagt om beholderen er smikk full, at du skrur på korken når det renner over.

Å flytte over ølet på et nytt kar, har noen klare ulemper:
  • Mer håndtering, gir økt fare for infeksjon.
  • Omtapping gir fare for oksydering.
  • Tapper du om for tidlig, for eksempel etter 4 dager, kan du risikere å avbryte gjæringa.
  • Det tar tid.

Jeg ville mye heller latt ølet stå på gjæringskaret et par-tre uker ekstra. Etter en måned i romtemperatur er det bare de helt spesielle ølene (surøl, imperial ditt og datt) som ikke er drikkeklare.

Vær også klar over at ettergjæringa på flaske er en gjæringsprosess som kan ta tid. En del gjærstammer kan, for eksempel, gi merkbar acetaldehyd ved flaskegjæring og trenger en periode på å bli bra. Selv om ølet er bra når du flasker, er det altså ikke gitt at det er drikkeklart så fort du har fått CO2 på flaskene.

Såfremt det er uproblematisk å la ølen stå på primærkar i 4 uker, så er jo det utmerket. Har ikke hatt noen ufinheter med øl som har stått i 3 uker. Det det hele koker ned til er å korte modningstiden på flaska, for der er jeg, og kommer nok til å være urutinert til den dagen jeg går i bakken.

Gustav rekner opp 4 punkter her, og for å lære mest mulig vil jeg tillate meg å stille spørsmål?

Punkt 1, økt fare for infeksjon, ser selvsagt den. Men ved forsiktighet bør det vel kunne gå bra likevel?
Punkt 2, fare for oksydering. Dette skjønner jeg ikke? Folk har jo luftpumper for å tilsette oksygen under gjæring?
Punkt 3, fare for avbrudt gjæring. Dette kan jeg ikke så mye om, men jeg ser jo at mange sverger til omstikking etter primærgjæring?
Punkt 4, tar tid, det er vel ikke noe som går ut over kvaliteten på ølet?

Som brygger er jeg "nysss på fjorden rodd", så jeg beklager om mine spørsmål ikke er relevante. Veldig intressant det du skrev om karbonering på flaske og modning, det var nyttig lærdom! :biersmile:

BetterBotle hvor du slipper Co2 fra gjæring over på en tom BB så har du en lufttom beholder for sekundærgjæring/lagring.
:)

Fossdal skrev:
Punkt 1, økt fare for infeksjon, ser selvsagt den. Men ved forsiktighet bør det vel kunne gå bra likevel?

Ja, det bør gå bra og gjør det som regel også, selv om risikoen øker.

Punkt 2, fare for oksydering. Dette skjønner jeg ikke? Folk har jo luftpumper for å tilsette oksygen under gjæring?

Oksygen er viktig viktig i starten av gjæringa og hjelper gjæren i vekstfasen. Jo senere i gjæringa du utsetter ølet for oksygen, jo større er risikoen for at du får oksydering.

Punkt 3, fare for avbrudt gjæring. Dette kan jeg ikke så mye om, men jeg ser jo at mange sverger til omstikking etter primærgjæring?

Det første du må lære deg er at «mange sverger til» i hjemmebryggersammenheng ikke er noen god begrunnelse. Sannsynligvis er opphavet til praksisen en beskrivelse i første utgave av «How to Brew», som er endret i senere utgaver av boka. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ide, og det er noen resultater som tyder på at det kan ha en liten, positiv effekt dersom det er gjort på rett tidspunkt og fjerner en del proteiner som er samlet i krausen.

Under gjæringa skiller gjæren ut en del stoffer (diacetyl og acetaldehyd er de to viktigste), som den sakte fjerner («spiser») igjen etter at den synlige gjæringa er ferdig. Dette er en nok en del av den modningsprosessen du ønsker og som er noe av grunnen til at opplever ølene dine som for ferske. Fjerner du for mye gjær, blir disse prosessene stoppet.

Punkt 4, tar tid, det er vel ikke noe som går ut over kvaliteten på ølet?

Nei, men det er tid du kan bruke til å brygge mer øl :)

Parker flaskene, dropp sekundærgjæring og tapp på corneliusfat etter eit par veker (ale). Kjøp nok fat til at du kan brygge opp eit lite lager med øl.

Det funkar av og til for meg, men av og til går eg tom eg også ;)

Tilbake
Topp