Modning av lager

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hei alle sammen.
Som den "færskingen" jeg er lurer jeg på en sak.
Etter to brygg på ølsett (modifisert etter råd herfra) har jeg lyst å prøve meg på et ekstraktbrygg fra Weyermann som neste steg.
Aller helst ville jeg prøvd en lager, men her kommer usikkerheten.
Å få til 10 til 14 grader under gjæring er greit, kjelleren min ligger på 11 til 12 grader.
Men 0 til 4 grader under modning? Hvordan gjør dere det?
Kjøleskap?
Og ellers, vil dere anbefale meg en ale først for å høste litt erfaring?
 
Anbefaler deg å hoppe i det, bedre å prøve og feile, er som regel sine egne feil man lærer mest av.
Lag deg en lager først som sist, får du det til, er tilfredstillelsen ganske grei :ilike:
Du kjøper deg en UT 100 eller 200 thermostat fra Ebay (prøv på ebay.de).
Har du planer om å brygge undergjæret, er en av disse et must, kjøp gjerne 2 med en gang.
selv kjøpte jeg fra: http://stores.ebay.com/Anttronic ser ikke ut som de har inne nå, kontakt butikk på mail for tilgjengelighet.
Denne termostaten har en føler som du limer fast inni kjøleskapet.
 
Anbefaler deg også og hoppe i det først som sist.
Siden du har en kjeller som egner seg godt til gjæring er dette det viktigste. Når det gjelder modning  kan dette
gjøres billlig og primitivt ved bruk av gamle kjøleskap. Hold utkikk etter skap som gies bort eller selges billig.
Selv modner jeg Lageren minst 2, helst 3 måneder i kjøleskap før jeg karbonerer.
 
[/quote]
Jeg bruker ikke ut200, men en liknende sak. Du plugger rett og slett kontakten til kjøleskapet inn i termostaten
[/quote]
Men vil ikke den orginale termostaten, hvis den fremdeles er tilkoblet, overkjøre den nye?

Og jeg forstår, fra min erfaring med vinlegging, at lagring er viktig. Men hvis ølet må stå 3 mnd i kjøleskap, og jeg enda ikke har utstyr for fatlagring og karbonering, kan jeg karbonere det med sukker, ha det på flaske for SÅ å lagre det?

På sikt ser jeg for meg, etter å ha blitt inspirert her inne, en gammel fryser, med ekstern termostat for lagring av fat. (kanskje med tappetårn på lokket?  :ilike: )
 
Du må enten fjerne den originale termostaten, eller sette den originale termostaten på maks kjøling slik at skapet står "på" hele tiden, deretter vil det være den nye eksterne termostaten som har kontrollen og styrer hvor kaldt du vil ha det.

Lagre karbonerte flasker går greit.
 
oeng skrev:
Du må enten fjerne den originale termostaten, eller sette den originale termostaten på maks kjøling slik at skapet står "på" hele tiden, deretter vil det være den nye eksterne termostaten som har kontrollen og styrer hvor kaldt du vil ha det.
Selvsagt, så enkelt, ;D
Har et gammelt kjøleskap stående, så da er den grei.
Takk alle sammen for rådene, her blir det lager!! :skitbra:
 
Gunnar J skrev:
Denne termostaten har en føler som du limer fast inni kjøleskapet.

Lim den heller på gjæringsdunken med en liten tape bit, og gjerne litt isolering mellom tapen og føleren. Da styrer du tempen i græringskaret i stedet for kjøleskapet.
 
Hei igjenn.
Men hva vil skje om jeg lagrer ølet i vanlig kjøleskap temp?
Hvordan vil modningen gå da?
 
Så lenge du setter kjøleskapet på "Bånn Gass", og får en temp på rundt 3-5 grader vil jeg tro det skal gå bra.
 
Litt forsiktig med bånn gass  ;) Jeg har fryst øl i kjøleskapet mitt en gang  :cheeky: Anbefaler å holde øye med temperaturen hvis man drar termostaten på maks for å se hvor man ender.
 
Tilbake
Topp