Modningstemperatur

Finn Berger

Moderator
Jeg har to dunker - en saison og en blonde - som begynner å nærme seg slutten på den aktive gjæringsfasen. Saison'en er nede på 1.010, og blonden er på vei under 1.020 (den ligger etter fordi den gikk i stå og måtte sparkes i gang igjen.) Problemet mitt nå er at jeg ikke vil ha noen mulighet til å flytte dem de nærmeste tre ukene. Så jeg lurer: Skal jeg la dem stå i vanlig romstemperatur, eller bør jeg sette dem ned i en sval kjeller? (16-17 grader?). Jeg er litt redd for å avbryte oppryddingsfasen hvis jeg setter dem i kjelleren nå - og jeg er litt redd for å la dem stå i et rom som kanskje vil komme opp i to eller tre og tjue grader på dagen, i verste fall mer. Vil det siste være skadelig, nå som den aktive gjæringsfasen stort sett er over?

(Saisonen gjæres med Belle Saison. Blonden begynte med T-58, og gjæret i kjelleren, men gikk i stå på 1.020, så jeg stakk om saison'en og brukte gjæren derfra til å få igang igjen blond'en.)
 
la de stå i romtemperatur, ikke så farlig om de stiger til 23 grader etter at det meste av gjæringen er ferdig
 
Tilbake
Topp