Modningstemperatur

Hvilken temperatur setter dere ølet på etter gjæringen? Selv gjør jeg det slik.

Flaske (naturlig karbonering):
20-25 grader i 10-14 dager.

Fat (kunstig karbonering):
2 grader rett etter gjæring.

Noen som har bedre metoder enn disse to? Ser i diverse oppskriftsbøker at det står 4-5 uker modning på 12 grader etter gjæring, noe jeg aldri har gjort.
 
Jeg setter alt i kjellern som holder 10 -14 grader
hadde jeg hat mulighet til å sette IPA'ne mine kaldere hadde jeg gjort det, men det går fint
 
Kjelleren min er ikke ideell. Den varierer mellom 10 og 18 grader gjennom året. Sånn er det bare. Jeg har så langt ikke smakt øl som var på vei mot noe bedre etter et år i den kjelleren.
 
Flaske (naturlig karbonering):
20 C i gjæringsskap 7-14 dager. Deretter i kjøleskap 4 C.
 
Jeg opplevde veldig treg modning (2-3 måneder) på mitt forrige fat (APA), som ble satt rett på 2 grader etter gjæring. Derfor lurer heg på om det kanskje hadde gått fortere, eller blitt bedre, ved modning på 12 grader i 3-4 uker(?).

Finner lite om dette på nett egentlig..
 
Det jeg heller ikke trudde, somregel er den jo best de første ukene..

Dropp "modning" av APA er mitt tips, jeg skulle spørre det samme som loebrygg, men han var rask på avtrekkeren. Etter noen få dager på flaske er friskheten omtrent borte. Det kan jo være fint, men da smaker den som en import-apa, og ikke som hjemmebrygget, som jeg selv synes er way bedre enn kjøpte humleøl.
 
Etter karbonering skal ølet settes kjølig. Romtemperatur er ødeleggende. Mener at grensa er 14 grader - men aner egentlig ikke hvor vilkårlig det er. Jo lettere og lysere ølet er, jo kaldere bør det lagres.

Hjemmebrygget øl er stort sett ferskvare. Det meste av det jeg brygger, er øl rundt 5% som i liten grad trenger modning, så poenget er å oppbevare dem på en måte som får dem til å holde seg gode lengst mulig. Mørke øl kan likevel ha godt av å stå en stund, selv om de ikke er så sterke, mener jeg å ha erfart. Helst vil jeg ha dem nede på 10-11 grader.

Undergjæret øl setter jeg i kjøleskap. Det gjør jeg gjerne med APA og IPA, også - men ikke for å modne dem, men for å sinke aldringen. Og så drikker jeg dem mens de er ferske.

De undergjærede ølene er unntaket for min del - jeg prøver å la dem få litt modningstid før jeg begynner å drikke av dem. Det skal de jo ha.

Jeg har en kjeller som svinger mellom 9-10 og 14-15 grader med årstidene. Jeg ville helst hatt den stabil på 10, men den fungerer greit. Jeg har opplevd at mørke, relativt sterke øl har greid seg godt der over tid.
 
Min erfaring med Hefes (overgjæret er poenget, men hefe er fortsatt en egen greie) er at de gjerne blir bedre ved å ikke sette de kaldt etter karbonering. For meg så tar karboneringen som regel tre dager. Har satt noen kaldt etter det, og andre ikke, og selv om hefe er ferskvare, så synes jeg at "riktig" temperatur på disse får frem mer, og mulig demper annet. Føler at kompleksiteten blir ryddigere. Nå lager jeg ikke mine hefe for å kun smake banan og litt nellik, men mye mer, når jeg først ikke driter meg ut på ITC'en. (så derfor får aldri Hefe ITC-skap lengre)
 
Hørtes relativt likt ut som det jeg gjør. Bare st jeg setter de på badet, selv om jeg har gjæringsskap tilgjengelig..

På badet er det for folksomt til å plassere øl for min del, så jeg benytter meg av gjæringsskapet ;) Da har jeg også mer kontroll over temperaturen.
Akkurat nå står det 23 L Tsjekkisk Pilsner til karbonering på 20 C i ca. to uker. Etter de to ukene begynner jeg å steppe ned tempen 2 C ca. hver tolvte time til 1 C. Så skal det få stå der en måned å godtgjøre seg. Forhåpentligvis blir resultatet bra.

Ølet ble gjæret i Fastferment på 12 C i tre uker, og deretter tre dager på 15,7 (diacetyl-rest). Så ble det flasket og satt til karbonering på 20 C. Hadde egentlig tenkt å la det stå på 15,7 C, men etter litt lesing rundt på nettet, endte jeg opp med 20 C. Så får vi se hva resultatet blir. Smakte allerede godt da jeg tappet det over på flasker, så da er det bare å krysse fingrene ;)
 
På badet er det for folksomt til å plassere øl for min del, så jeg benytter meg av gjæringsskapet ;) Da har jeg også mer kontroll over temperaturen.
Akkurat nå står det 23 L Tsjekkisk Pilsner til karbonering på 20 C i ca. to uker. Etter de to ukene begynner jeg å steppe ned tempen 2 C ca. hver tolvte time til 1 C. Så skal det få stå der en måned å godtgjøre seg. Forhåpentligvis blir resultatet bra.

Ølet ble gjæret i Fastferment på 12 C i tre uker, og deretter tre dager på 15,7 (diacetyl-rest). Så ble det flasket og satt til karbonering på 20 C. Hadde egentlig tenkt å la det stå på 15,7 C, men etter litt lesing rundt på nettet, endte jeg opp med 20 C. Så får vi se hva resultatet blir. Smakte allerede godt da jeg tappet det over på flasker, så da er det bare å krysse fingrene ;)

Dette fikk jeg lyst til å smake. Hos meg så ser jeg gjæring på 830/833/3470 ned til ca 3 grader, lengre ned og, men da tar det slutt fortere. Kan vi bytte øl?
 
Dropp "modning" av APA er mitt tips, jeg skulle spørre det samme som loebrygg, men han var rask på avtrekkeren. Etter noen få dager på flaske er friskheten omtrent borte. Det kan jo være fint, men da smaker den som en import-apa, og ikke som hjemmebrygget, som jeg selv synes er way bedre enn kjøpte humleøl.

Du er nok mer kresen enn meg. Jeg synes også at mye av sjarmen er borte etter ei stund - eller at ølet eventuelt må nytes for andre kvaliteter enn den umiddelbare friskheten. Men jeg har i alle fall stor glede av friskheten i mine mye lengre enn bare noen få dager. Et par måneder kanskje? Jeg har en Kniksen India Red Ale som jeg tappet 6.september, og den slår fremdeles fint fra seg. Og heldigvis er det ikke så mye igjen av den:p.
 
Sist redigert:
Du er nok mer kresen enn meg. Jeg synes også at mye av sjarmen er borte etter ei stund - eller at ølet i alle fall eventuelt må nytes for andre kvaliteter enn den umiddelbare friskheten. Men jeg har i alle fall stor glede av friskheten i mine mye lengre enn bare noen få dager. Et par måneder kanskje? Jeg har en Kniksen India Red Ale som jeg tappet 6.september, og den slår fremdeles fint fra seg. Og heldigvis er det ikke så mye igjen av den:p.

Hehe, godt mulig. Jeg er sykelig opptatt av Myrcene, type mongo-opptatt av denne oljen.
 
Bare for å få det avklart, er modning og karbonering det samme, eller to helt forskjellige ting?

To forskjellige ting. Naturlig karbonering er jo en ny gjæringsprosess. Den vesentligste modningen av vanlig øl skjer i den fasen som begynner i det hovedgjæringen er over, og altså før du tapper opp. Det er derfor det er så viktig å ikke tappe for tidlig. Gjæren jobber som bare fy med å rydde opp etter seg, men driver ikke alkoholproduksjon lenger. Det produseres mye god smak, samtidig som usmaker fjernes/reduseres.

Siden karboneringen er en ny gjæringsprosess, er det vel fornuftig å ikke sette ølet kaldt for fort - sjøl om det er godt med kullsyre etter noen få dager. Jeg gir to uker uansett, i alle fall.

Et instruktivt faktum er at ølet ofte smaker nokså ille om du smaker på det tidlig under karboneringen. Da skal man ikke bli deprimert. Gjæren ordner opp etter hvert.
 
Bare for å få det avklart, er modning og karbonering det samme, eller to helt forskjellige ting?

Det er egentlig to forskjellige ting. F.eks så vil du gjerne gi øl med høy ABV litt lengre lagringstid, for å få hele suppa av alkohol og smaker til å sette seg, rett og slett smake bedre, veldig enkelt fortalt, enn hvis du hadde drukket den ut av dunken. Karbonering er egentlig bare for å karbonere ølet, men du kan vel se på det som at karboneringstiden er en del av modningstiden. Kan ikke sette loddrette streker for hva som begynner når i en tidslinje.
 
Joda, og mye tid som går med på research av humleoljer som ikke er å lese i skrape-på-overflaten bryggerblekker. Men, jeg har roet meg litt nå, neste ting å bruke halve livet sitt på er de tyske lagerne :)

Hva med å kjøre enkel infusjon, koke en time, hive oppi et par poser 34/70 og spikre termostaten på 9 grader - og så RDWHAHB;)?
 
Tilbake
Topp