Mølle hvilken type?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Vurderer å anskaffe egen maltmølle. Ser at det er mange varianter å velge mellom. De minste har ca 1 tommers ruller og de største to tommers valser. Selv monstermill har forskjellige størrelser og både to og tre valser. Er holdbarheten forskjellig på disse? Noen synspunkter?

Holdbarheten tror jeg ikke har så mye med antall ruller å gjøre. Tenker du på slitasje på selve rullene så er det vel stålkvalitet og herding som er av størst interesse. Lagerne bør kunne holde lenge uansett type.
Kjøpte en av de litt rimeligere MM med tre ruller fra Bryggselv. Har forsåvidt fungert greit. Vet ikke hvor viktig det er med tre ruller så lenge det bare er drift på den ene. Du må ha stor nok driftsmotor (saktegående med høyt moment). Med fuktet malt kan det bli litt tungt.
Hadde jeg kjøp i dag ville jeg sett etter en med drift på to ruller. Gjerne rustbestandige selv om dette ikke har vært noe problem.
Tror @Bård er fornøyd med den han har. Han sier kanskje hva den heter selv.

Cranknstein har vel drift på begge mener jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som @Forvirret sier: jeg er veldig fornøyd med Mashmaster minimill. Den har rusfrie valser (hardere stål, varer lengre) og gear, så har drift på begge valsene. Ikke spesielt mye dyrere enn de andre er den heller.

Jeg går selv å drømmer om en MattMill kompakt, ikke drift på begge men der har de snudd litt om på konstruksjonen og fått til smale valser med stor diameter. Har ikke hørt noen erfaringer med den men håper og tror den vil være veldig skånsom mot skallene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp