mørk ale på 5 uker?

har fått i oppdrag å lage øl til en sammenkomst, har liten tid, 5 uker. foreslo en hvete /wit, men det falt ikke i smak. noen som har forslag til en mørk ale som er rimelig brukbar etter 5 uker? det må være ekstrakt, gjerne med spesialmalt, og våt gjær. har ikke brygget så mye enda, så synes det er vanskelig å finne/lage oppskrift. må bestille varer så fort som mulig.
 
Fem uker bør gå greit for et øl som ikke er så sterkt (OG rundt 1,050). Hva for slags mørkt øl er det du tenker på? Hva har du av ingredienser?
 
En amerikansk pale ale trenger ikke være mer komplisert enn dette:

3,6 kg lys flytende maltekstrakt
0 til 500 gram krystallmalt 20 til 120 EBC, alt etter ønske om smak eller farge.
50 g Cascade kok i 60 minutter
25 g Cascade kok i 15 m
25 g Cascade 0 m / før nedkjøling

Safale US-05 tørrgjær, 1 pose. Rehydrér i avkjølt, kokt vann. Evt. Wyeast 1056 eller WLP001. Gjæres på 18 til 20 °C.

Brown ale har jeg aldri brygget, men kan anbefale denne oppskriften på mild, som jo er en slektning.
 
ser fin ut den. ang krystallmalt. hvor lenge og ved hvilken temperatur skal jeg meske denne? blir første gang jeg minimesker. og hva betyr 20?
 
Krystallmalt trenger ingen egentlig mesk. Mal maltet, ha det i en silpose, og la det trekke i vannet mens du koker opp. Ta det ut og skyll med litt varmt vann når tempen i gryta har nådd ca. 75 C. Alternativt kan du trekke det i vann på ca 70 C i 30 min.

20 til 120 EBC er tall for krystallmaltets farge. Malt kommer i forskjellige fager (jo høyere EBC-verdi, dess mørkere vørter gir det). 20 EBC er et relativt lyst krystallmalt, 120 EBC er medium mørk krystallmalt. Mørkere typer holder typisk inntil 250-300 EBC.

Skal du ha godt øl relativt raskt, er gjæringen av spesiell viktighet. Bruk for all del nok gjær. Skell ut Jamil Zainasheffs kalkulator for å beregne gjærmengde: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
 
da prøver jeg meg på en american pale ale. se dette ok ut for 50 liter brygg?

2xWyeast 1056 American Ale ACTIVATOR (lager selvfølgelig en starter)
7,2kg Muntos maltekstrakt lys
1kg Crystal malt hel, Muntons ECB 150
200g Amarillo Blomst vacuum (hadde ikke Cascade på Petit)

burde jeg tørrhumle? fremgangsmåte? eventuelt bruke spray, er vel litt billigere.
 
Det ser greit ut. Amarillo har mye av den samme smaken som Cascade, men litt høyere alfasyreinnhold, så du bør flytte noe av bitterhumlen over til slutten.

Jeg ville ikke tørrhumlet siden du skal ha ølet så kjapt klart. Amarillo er en god tørrhumle, men kan være i overkant søt med det samme.
 
Satt en starter på 3L i går kveld med 2xWyeast activator 1056. Den er fra 10. januar, var vel heldig med den... Har prøvd å riste den med jevne mellomrom, dog ikke i de sende nattetimer. Når er den ferdig og kan settes kaldt? Hvordan ser jeg det? Smake? Måle?
 
også lurer jeg på om dette ser greit ut:

50L brygg

1kg Muntons crystal 150EBC
7,2kg Muntons light LME
500g Muntons Extra ligtt DME

Amarillo 9,2% 100g 60min
Amarillo 9,2% 100g 15min
Amarillo 9,2%  50g   5min

la inn verdiene i håndbryg beercalc og fikk OG 1051, 34IBU, 21EBC
 
La starteren din stå i to døgn før du setter den kaldt. Du vil se at gjæren legger seg på bunn, og vørteren over blir "klar".

Jeg ville ha byttet om mengdene på humletilsettingen på 15 og 5 min, og ventet med siste humletilsetting til du skrur av platen. Slik:

Amarillo 9,2% 100g 60min
Amarillo 9,2% 50g 15min
Amarillo 9,2%  100g 0min

Amarillo er en knallgod humle, så dette bør bli bra:)
 
Ser greit ut dette, men siden du benytter humle med relativt høy alphasyre innhold bør du vurdere å ta ut aroma og smaks humlen etter den tiden du har oppgidd, ikke la dem ligge i kjelen under nedkjøling.
Årsaken til dette er selvfølgelig at det blir ekstrahert alphasyre fra humlen selv om den ikke koker, du kan ende opp med ett mye bitrere øl enn 37IBU.  
 
Espen Unnvik skrev:
Ser greit ut dette, men siden du benytter humle med relativt høy alphasyre innhold bør du vurdere å ta ut aroma og smaks humlen etter den tiden du har oppgidd, ikke la dem ligge i kjelen under nedkjøling.
Årsaken til dette er selvfølgelig at det blir ekstrahert alphasyre fra humlen selv om den ikke koker, du kan ende opp med ett mye bitrere øl enn 37IBU. 

Det har jeg aldri opplevd som noe problem. Alfasyren må vel isomeriseres for å gi bitterhet, og da må den kokes? Eller?
 
Ølvind skrev:
Det har jeg aldri opplevd som noe problem. Alfasyren må vel isomeriseres for å gi bitterhet, og da må den kokes? Eller?

Hmmm....

Det er riktig at isomeriseringen er avhengig av temperatur, men det må ikke koke.
Det er også riktig at ved kraftig koking skjer isomeriseringspreosessen raskere enn ved lett koking, selv om temperaturen da er den samme.

Her er en liten artikkel om dette:

http://ift.confex.com/ift/2004/techprogram/paper_25787.htm
Artikkelen sier at ved 70 grader så går denne prosessen ubetydelig tregt, så tror nok at kjøleprinsippet vil spille en rolle her.

Hvis du benytter en stor kobberkveil som du legger opp i kokekarret dropper temperaturen kanskje nok til at prosessen blir blir bremset tilstrekkelig. Selv benytter jeg platekjøler, da holder nok temperaturen seg i det isolerte kokekarret rundt 100 grader C ganske lenge.


Årsaken til at jeg nevnte dette som ett mulig problem er at jeg har erfart dette, ikke på en vitenskapelig måte, men hadde problemer med at platekjøleren gikk seg tett og da ble humlen liggende lenge i kokekaret betydelig lengre ann intensjonen.

Så jeg holder fast ved teorien min, edet eneste jeg ser som kan være en brist i resonementet er at de essensielle oljene fra humleblomsten blir løsrevet fra selve blomsten raskere enn isomeriseringsprosessen, altså vil det være slik at å fjerne blomsten etter 15 miutter ikke har noen betydning for da er alfasyren der allerede, den venter bare på å bli isomerisert.
 
interessant, men vel detaljert for meg foreløpig.

har lovlig dårlig tid på brygget, og må i tillegg ut på hv øvelse fra om med tisdag. skal vel være uproblematisk å koke vørter i kveld, kjøle ned og ha det på dunk i påvente på gjær som er klar i morra?

dette er første gang jeg bruker en ølkalkis... lurte litt på verdiene her. jeg skal lage 40L øl (planen var 50 men slik ble det ikke), men er nødt til å koke vørter i 2 omganger. altså 2x20. gjelder verdiene (markert rødt) hvis jeg koker vørter på 20L med ALL malten? lurer litt på fremgangsmåten her altså. vil ha de verdiene som er oppgitt.
 

Vedlegg

  • APA.jpg
    APA.jpg
    91,1 KB · Sett: 186
Ikke noen vesentlig ulempe med å la vørteren stå til i morgen før gjær tilsettes, så lenge vørteren kjøles ned.

Å koke all maltekstrakten med 20L vann for så å tilsette 20 liter avkjølt vann ved overføring til gjæringsdunk er heller ikke ett problem,
er faktisk en ganske vanlig prosedyre, blandt annet beskrevet av J. Palmer.

Hvis du ønsker å treffe OG nøyaktig må du gjøre målinger under veis, kan for eksempel ta en prøve etter hot break.
BG skal jo være 1104, så hvis du ligger i det området ligger du bra an.
Ligger du betydelig under må du enten kompensere med mer malt, eller tilsette mindre vann i gjæringsdunken.

Fargen tror jeg du kommer til å treffe ganske bra, så lenge EBC verdiene for malten er riktig.
Mener å huske at Muntons Light malt extract er definert fra 8 til 12 EBC, så den verdien ser tålelig grei ut.

Bitterheten blir sikkert helt OK, Tinseth kan man stort sett stole på, han tar jo også høyde for den høye BG som du har ved å koke all malten i bare 20 liter, som du ser blir jo da utbytte av humlen dårligere.

5.1%, ja......hvis du er heldig, er ikke alltid man får FG 1013 med maltekstrakt.

Lykke til med brygging og HV øvelse....
 
Da er ølet satt. Min første gjærstarter med flytende gjær så bra ut, iallefall i forhold til FG/OG. "Ølet" som jeg dekanterte var på 1008, med start på 1040. OG på brygget ble litt høyere enn planlagt, 1059 mot 1052. Gikk tom for sterilisert vann, tok ikke sjansen på springvann siden dette er et brygg jeg lager på bestilling. (dog ikke med fortjeneste ;))

Takk for all hjelp 8)

PS: forslag til ei god maltkvern som ikke koster skjorta? Siste gang jeg står med kjevle og knuser :noway: Knuste 1kg som skulle gi 1010, men fikk bare 1005. Bommet forresten grovt med BG også, 1090 mot 1104, så måtte kjøre på med mer ekstrakt. Derfor, som nevnt, ble OG litt høy.
 
Amund_J skrev:
Da er ølet satt. Min første gjærstarter med flytende gjær så bra ut, iallefall i forhold til FG/OG. "Ølet" som jeg dekanterte var på 1008, med start på 1040. OG på brygget ble litt høyere enn planlagt, 1059 mot 1052. Gikk tom for sterilisert vann, tok ikke sjansen på springvann siden denne er et brygg jeg lager på bestilling. (dog ikke med fortjeneste ;))

Takk for all hjelp 8)

PS: forslag til ei god maltkvern som ikke koster skjorta? Siste gang jeg står med kjevle og knuser :noway: Knuste 1kg som skulle gi 1010, men fikk bare 1005. Bommet forresten grovt med BG også, 1090 mot 1104, så måtte kjøre på med mer ekstrakt. Derfor, som nevnt, ble OG litt høy.
Spesialmalt gir ikke så mye gjærbare sukkerarter til vørteren, og det er derfor de må ikke meskes. De brukes mest for smak og farge.
Hvis du ikke hadde tilsatt ekstra ekstrakt, kanskje du hadde truffet OGen da?
Jeg lurer på et par ting selv... Hva står egentlig BG for?
Slik jeg tenker, så trur jeg det beskriver gravity på vørteren før kokingen. Stemmer det?
 
Spesialmalt gir ikke så mye gjærbare sukkerarter til vørteren, og det er derfor de må ikke meskes. De brukes mest for smak og farge.
Hvis du ikke hadde tilsatt ekstra ekstrakt, kanskje du hadde truffet OGen da?
Jeg lurer på et par ting selv... Hva står egentlig BG for?
Slik jeg tenker, så trur jeg det beskriver gravity på vørteren før kokingen. Stemmer det?

Beercalc.dk ga meg 1010 på crystalen, (1005 på 40L, dvs at jeg skulle ha 1010 på 20L vørter) men jeg så på kornene at jeg ikke fikk knust alle med kjevla mi, så er derfor jeg bare fikk utnyttet halvparten tenker jeg.
Jeg måtte ha i mer ekstrakt for å få noenlunde riktig OG på 40L brygg.
Det stemmer, BG står for boilgravity og gir en pekepinn på hvor man skal ligge FØR man tilsetter vann (hvis man ikke kokker hele brygget da)
 
Tilbake
Topp