moss maltekstrakt til starter?

Enig med Huub, tror jeg brukte 50g på 1/2 starter forrige uke, det fungerer helt fint!
 
Huub skrev:
jepp! jeg tror 120 ml på en liter starter. Helt i orden :brygging:
Det skal foresten være 125 gramm i følge artikelen (under 'oppskriften'):
ARTIKKEL: Gjærstarter (Av Gahr Smith-Gahrsen, med tillegg av Børge Antonsen)
« på: søn 26 jul 2009, 00:01:11 »
 
Målet er å lage en starter som inneholder rundt 10% sukker, men dette er ikke nødvendigvis et tall som må være helt eksakt. Blir starteren noe særlig svakere, får du mindre gjærvekst og trenger større volum; blir det noe særlig sterkere får du lite optimale forhold for gjæren.

På en liter vann er 100 gram spraymalt en grei huskeregel. Med flytende maltekstrakt, som inneholder litt vann, kan du bruke litt mer.
 
Moss funker som de sier helt fint. Brewmart ølsett (fra Europris) funker like bra til starter og koster halve prisen...
 
Fant ut at jeg hadde to glass med Moss Maltekstrakt kjøpt på tilbud for 6 år siden - på tilbud pga at de gikk ut på dato. (Hadde vel noen uklare ideer om å lage øl:).) Men jeg kan ikke tenke meg at gjæren bryr seg om datostempling, så nå blir det to-tre startere. La inn mørk maltekstrakt i brewersfriend, og fant ut at de 450 grammene (ett glass) gir meg 3,7 liter 1.036. Så nå lager jeg en 3-liters til en wlp004, og så blir det bare velstand og dry stout og irish red - etter hvert.

Og så er glassene sikkert midt i blinken som gjærcontainere:).
 
Fant ut at jeg hadde to glass med Moss Maltekstrakt kjøpt på tilbud for 6 år siden - på tilbud pga at de gikk ut på dato. (Hadde vel noen uklare ideer om å lage øl:).) Men jeg kan ikke tenke meg at gjæren bryr seg om datostempling, så nå blir det to-tre startere. La inn mørk maltekstrakt i brewersfriend, og fant ut at de 450 grammene (ett glass) gir meg 3,7 liter 1.036. Så nå lager jeg en 3-liters til en wlp004, og så blir det bare velstand og dry stout og irish red - etter hvert.

Og så er glassene sikkert midt i blinken som gjærcontainere:).




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Trykkte feil der [emoji4]
Moss gjærer såpass dårlig ut, at med en Og på 1036, ender Fg på starteren din fort på 1020.....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jaja - det som skjer, det skjer. Men takk skal du ha; da behøver jeg ikke fundere på hva som er galt når det ikke blir det utbyttet jeg hadde ventet:). Får heller sette et steg til, jeg har nettopp laget 10 liter 1.070-vørter, så det er ikke noe problem. Måtte bare prøve den maltekstrakten når jeg kom over den. Og jeg skal ikke bruke den gjæren før neste helg.
 
Sjekka starteren nå. Den var gått ned til 1.024, men magneten hadde av en eller annen grunn desentralisert seg i løpet av natta, så antakelig er det igjen litt ennå.

Det interessante var smaken på starterølet. Syrlig, preg av mørke frukter og hestesvette, god sødme - faktisk ikke ulikt en Duchesse de Bourgogne. Mangler riktignok litt bitterhet fra humle, men det kan vi vel fikse.

Så altså: Få tak i noe Moss maltekstrakt som gikk ut på dato for seks år siden, lag startervørter m. litt humle, og la den stå et par døgn med kontinuerlig oksygentilførsel - og vips: Et nydelig surøl:p.

edit: Testa den på Lyset i Mitt Liv.

Jeg: Var ikke det ganske godt?
LiML: Nei.
 
Tilbake
Topp