motoriserte ventiler

Litt heftig med 110v ventiler, det har jeg aldri sett før. Det finnes utgangsmoduler til pls som takler det, men jeg har selv aldri vært borti det (jeg jobber med pls systemer til daglig). Det vanligste er 24V.
Ventilene er nok helt topp siden de er av rustfritt, men med disse får du ingen reguleringsmulighet, de er av/på. Har selv lekt litt med tanken om å bygge et pls-styrt bryggeri, tenkte å sikre meg en pls neste gang vi demonterer noe passende på jobb :)
 
Sist redigert:
Hmmmm, det så fristende ut. Helautomatisere anlegget med noe sånt kanskje? 89 dollar ja.. jaja.. Ikke noe problem for en fattig student! :p
 
Jeg har en lignende den siste det ble linket til. Det er ut som det går greit å åpne den delvis med å eksperimentere hvor mange millisekund den får åpnings eller stengesignal. Jeg har ikke montert den inn i bryggeriet enda. Jeg har montert inn en lignende solenoid ventil på 220 VAC. Også den var ca samme pris (under 20$) og den funker glimrende. Et hovedpoeng med den er at den skal stenge dersom strømmen går mens bryggeriet mitt fyller vann. En fordel med solenoidventiler er at de trenger bare et signal fra Arduinoen (åpne). Kuleventilen trenger både åpne og lukke signal (to pinner). Det betyr at for ventiler som enten skal være fullt åpne, eller lukket så er solenoid ventiler enklest. Ellers så har jeg satt på servomotorer på noen vanlige rustfrie kuleventiler. Det fungerer utmerket og gir meget god kontroll. Også servomotorene klarer seg med en utgang fra Arduinoen.
 
Jeg har en lignende den siste det ble linket til. Det er ut som det går greit å åpne den delvis med å eksperimentere hvor mange millisekund den får åpnings eller stengesignal. Jeg har ikke montert den inn i bryggeriet enda. Jeg har montert inn en lignende solenoid ventil på 220 VAC. Også den var ca samme pris (under 20$) og den funker glimrende. Et hovedpoeng med den er at den skal stenge dersom strømmen går mens bryggeriet mitt fyller vann. En fordel med solenoidventiler er at de trenger bare et signal fra Arduinoen (åpne). Kuleventilen trenger både åpne og lukke signal (to pinner). Det betyr at for ventiler som enten skal være fullt åpne, eller lukket så er solenoid ventiler enklest. Ellers så har jeg satt på servomotorer på noen vanlige rustfrie kuleventiler. Det fungerer utmerket og gir meget god kontroll. Også servomotorene klarer seg med en utgang fra Arduinoen.

Tja. Man får fint tak i kuleventiler som kun trenger ett styresignal. Det er det jeg har, kalles stort sett CR03-wiring tror jeg. Man får også motoriserte kuleventiler med innebygget kondensator som sørger for at ventilen stenger dersom strømmen går. Det er med andre ord ikke så mye funksjonalitet i en magnetventil man ikke kan få i en motorisert kuleventil.
 
Grunnen til 110V er trolig nettspenningen i statene, så det vil trolig også finnes en 230V EU versjon.
Ville nok heller gått for en 12VDC eller 24VDC hvis den skal styres via PLS eller noe slikt.
 
Jeg er enig. Effekten her er så liten at det er ingen grunn for å bruke 220 V, så det var egentlig en liten tabbe at det var det jeg bestilte. På den annen side så må ventilene uansett gis strøm gjennom et relee (i alle fall i mitt system) så det gjør ikke så stor forskjell.
Til Bjarte: du har helt sikker rett. Jeg uttalte meg nok litt for generelt ut fra de ventilene jeg har mottatt. Dette er i alle fall et punkt folk bør være oppmerksom på og tenke over før de bestiller.
 
Jeg har disse her til $18.99. Det er uansett mye mer fornuftig å bruke DC 12V i Norge enn å gå for AC 110V.

http://www.ebay.com/itm/151206015964?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=450462660097&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

De der ser jo fine ut. Hvordan åpner/stenger de? Må man snu polariteten, eller er de "strøm av/ på styrt"? (av mangel på bedre begreper, ikke spess god på elektronikk)

Med strøm av/på styrt mener jeg: Strømmen slås på (feks av en stc 1000 over et 12v rele) og krana åpner seg, strømmen skrus av, og krana lukker seg.

Det er i hvertfall noe slikt jeg trenger, tror jeg, til glykolkjøling av gjæringstanker? eller?
 
Sist redigert:
De der ser jo fine ut. Hvordan åpner/stenger de? Må man snu polariteten, eller er de "strøm av/ på styrt"? (av mangel på bedre begreper, ikke spess god på elektronikk)

Med strøm av/på styrt mener jeg: Strømmen slås på (feks av en stc 1000 over et 12v rele) og krana åpner seg, strømmen skrus av, og krana lukker seg.

Det er i hvertfall noe slikt jeg trenger, tror jeg, til glykolkjøling av gjæringstanker? eller?

På mine er det 3 ledere. Negativ er fast koblet, og man veksler mellom åpen og lukket ventil ved å slutte enten åpne- eller lukke-lederen. Dette er CR-02.

Du kan se forskjellen på de forskjellige ventilstyringene her: http://vdusr.tkcdn.com/images/uploadedimages/brochures/2/4/3080727-201204020035244f78f44c2f1ad.pdf
 
Eller kanskje heller en solenoidventil?
http://www.ebay.com/itm/New-Electri...260?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58b8c5e9e4
Det er jo bare av/på jeg trenger, og greit å slippe å gå over 12v.

Det kommer jo helt an på hva det er du skal bruke ventilen til. Solenoid er noe dritt å rense, og de kan fort bli ødelagt om du kjører vørter gjennom. Har også hørt noen rykter om at de kan være litt for brutale når de åpner/stenger, slik at du helst ikke vil bruke dem der du har høyt vanntrykk heller. Mangler verifikasjon på det siste utsagnet, men jeg gikk for kuleventiler siden de føltes som det tryggeste valget.
 
Det er kun -18c glykol til gjæringstankene som skal i de rørene der, så ikke noe gruff fra vørter osv..
 
Hvordan styrer dere disse ventilene? har dere programerte sekvenser slik at dere trykker på en knapp for sirkulasjon av vørter eller en knapp for flytte vørter til koketank? bare noen eksempler. hva bruker dere evt til utstyr for dette?
 
Tilbake
Topp