Motstrømskjøler

Hei Godtfolk
Har bestilt et nytt bryggsystem med motstrømskjøler, men har aldri vært borti denne typen kjøler før. Kan noen forklare meg hvordan dette virker. Forstår at man skal kjøle ned fra kok til 80 grader ved sirkulasjon til kokekaret, med wirlpool, får så å tappe på gjæringskar. Blir liksom ikke helt klok på dette, anyone?
 
Kjøle ned til 80 grader, og så whirlpool, er bare hvis du humler på det steget i 30-40 minutter (typisk for NEIPAs).
Ellers så kjøler man jo direkte til gjæringskar om det er en skikkelig motstrømskjøler. Temperatur på vørteren som kommer ut reguleres da med flow på kaldtvannet.
Vann skal inn på den enden vørteren kommer ut, og da ut på den siden vørteren kommer inn i kjøleren.
 
Et poeng med motstrømskjøler er at det tar noe tid å få all vørteren gjennom, avhengig av mengde vørter og kapasitet på kjøleren selvsagt. Dersom vørteren i kjelen holder 90-95c i 15-20 minutt etter kokeslutt så vil isomeriseringen av alfasyre fra humlen fortsette, og gi økt bitterhet. Dermed vil det påvirke ølet. Dette kan man enten beregne seg frem til på forhånd, justere humleskjemaet, og så ignorere problemet, eller man kan forsøke å få senket temperaturen i hele vørteren til ned mot 70-75c raskest mulig. Vi sirkulerer avkjølt vørter tilbake i kokekaret de første minuttene slik at temperaturen synker nok til at isomeriseringen stopper, før den avkjølte vørteren så går i gjæringskaret.
 
@hanskr vil det da si at når dere har sirkulert i kokekar til 75-70 grader, så overføres til gjæringskar etterpå direkte?

Det stemmer. Når temperaturen er lav nok (70-75), så slutter vi å sirkulere tilbake i kokekaren og vørteren går gjennom kjøleren og i gjæringskaret.

En liten bonus med dette for vår del er at når temperaturen ikke er like varm inn i kjøleren, så slipper vi å strupe vørteren inn i kjøleren for å komme ned til 18-19 grader ut, men kan kjøre på full flow. Dermed så er ikke prosessen så mye tregere heller :)


HansKr
 
Får dere ikke med mye gugge i gjæringskaret ved bruk av motstrømskjøler?

Jeg bruker dyppkjøler, og lar alt stå 15-20 minutter etter avkjøling før jeg tapper over i gjæringskaret. Da har mye av guggen bunnfelt.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Får dere ikke med mye gugge i gjæringskaret ved bruk av motstrømskjøler?

Jeg bruker dyppkjøler, og lar alt stå 15-20 minutter etter avkjøling før jeg tapper over i gjæringskaret. Da har mye av guggen bunnfelt.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Gjør det samme sjøl, men lar det gjerne stå en times tid for bunnfelling mens jeg rehydrerer tørrgjær, og tar meg en øl eller to. ;)
 
Jeg sirkulerer alt tilbake til gryten med whirlpool til jeg har riktig temperatur. Deretter lar jeg det stå og bunnfelle en stund og tapper så klar vørter over til gjæringskaret.
 
Jeg sirkulerer tilbake i Grainfather til temp er ca 75 grader (under 80 grader) og så over i gjæringskar. Jeg bruker en sil over karet for å samle evt. grums og bruker humlefilter, men jeg er ikke spesielt redd for litt bunnfall i vørteren. Når det er sagt så er det best å unngå, spesielt om man skal bunnhøste gjær.
 
Tilbake
Topp