Motstrømskjølerløsning.

Hei, alle sammen! Har lenge gått og vurdert en oppgradering fra dyppkjøler, til motstrømskjøler. Jeg har tenkt å bestille en 230v marchpumpe fra MoreBeer, og en motstrømskjøler.

Det eneste jeg trenger litt hjelp med, er hva jeg trenger av koblinger, QD, ventiler og slanger? Antar at noen her har noen gode råd, og at jeg må bytte ut TC-Butterflyventilen på Braumeisteren min med en kuleventil. Har også forstått at en "bleed valve" kan være en fordel, noe jeg skjønner at jeg trenger en ventil til, men ellers blank.

Råd og vink mottas med takk! :)

borander skrev:
Hei, alle sammen! Har lenge gått og vurdert en oppgradering fra dyppkjøler, til motstrømskjøler.
Nedgradering kaller jeg det :)
Jeg ville beholdt tc-ventilen, og brukt tc på motstrømskjøleren også.

magne1972 skrev:
borander skrev:
Hei, alle sammen! Har lenge gått og vurdert en oppgradering fra dyppkjøler, til motstrømskjøler.
Nedgradering kaller jeg det :)
Jeg ville beholdt tc-ventilen, og brukt tc på motstrømskjøleren også.

Det er ikke enklere med QD med tanke på å få alt tett og slikt? Så at MoreBeer hadde en med TC-fittings, også. Tenkte det kanskje var vanskeligere å få koblet opp pumpe og alt.

Vel, her er hvordan vi har gjort det i hvert fall (uten at jeg har en handleliste til deg akkurat NUH):

pzgh.png

Litt mer bilder her:
http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/nytt-bryggeri-festing-av-utstyr.html
Det meste er kjøpt hos MoreBeer, bortsett fra enkelte deler som måtte nødkjøpes på Biltema/Bryggselv :)
Kan sikkert rote i gammel mail og finne frem artikkelnummer hos MoreBeer på ulike deler om det er interessant.

Vi bruker for øvrig ikke pumpen til motstrømskjøleren, da vi kjører gravity feed fra kokekjele ned til motstrømskjøler og deretter ned i gjæringsbøtta.
Pumpa brukes til flytting av vørter samt resirkulering.

Dette var noe slik jeg var ute etter. Hvis du finner handlelisten din, så skader det ikke. Men det der var til god hjelp! :)

Ok, en kjapp oversikt fra en gammel mail:

MOREBEER
Motstrømskjøler: Wort Chiller - Chillus Convolutus (Item no. WC90)
Pumpe: March Pump - Polysulphone 230V (Item no. H375)
T-koblinger: Stainless - 1/2 in FPT Tee (Item no. H621)
Nippel (mellom T-kobling og kran/ventil):  Stainless Nipple - 1/2 in. x 1 in. Threaded (close) (Item no. H610)
Kran/ventil: Stainless Ball Valve - 1/2 in Full Port (Item no. H602)
Hurtigkobling Hann: Male Stainless Steel Quick Disconnect w/ MPT  (Item no. H503B)
Hurtigkobling Hunn (med slangefeste): Female Stainless Steel Quick Disconnect w/ Barb (Item no. H507B)
Silikonslange: Tubing - Silicone (1/2 in.) - By the Foot (Item no. H985)

BRYGGSELV
Koblinger til motstrømskjøler (vann inn/vann ut): Overgang 1/2 hann NPT til US hageslangegjenger (400357) OG Overgang 1/2 hunn NPT til US hageslangegjenger (400358)

+slangeklemmer som kan kjøpes hvor som helst :)

Bjørn Petter skrev:
Motstrømskjøler ser kult ut men jeg ville lest denne før jeg bestemte meg:

http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/53-konklusjon-pale-ale-eksperiment
Særlig avsnittet som begynner med :"De som hadde den beste aromaen benyttet andre kjølemetoder enn motstrømskjøler."

Tja, man kan også lese videre:

Det er ikke dermed sagt at motstrømskjøler er fy, man må bare endre sine rutiner noe. Aromahumlen må tilsettes på et senere tidspunkt, f.eks. samtidig med at kjøleren settes i gang.

Det går vel inn i rekken blant de evige bryggediskusjoner; CDA vs. Black IPA, pitch cold/warm, osv.

glennrlie skrev:
Ok, en kjapp oversikt fra en gammel mail:

MoreBeer
Motstrømskjøler: Wort Chiller - Chillus Convolutus (Item no. WC90)
Pumpe: March Pump - Polysulphone 230V (Item no. H375)
T-koblinger: Stainless - 1/2 in FPT Tee (Item no. H621)
Nippel (mellom T-kobling og kran/ventil):  Stainless Nipple - 1/2 in. x 1 in. Threaded (close) (Item no. H610)
Kran/ventil: Stainless Ball Valve - 1/2 in Full Port (Item no. H602)
Hurtigkobling Hann: Male Stainless Steel Quick Disconnect w/ MPT  (Item no. H503B)
Hurtigkobling Hunn (med slangefeste): Female Stainless Steel Quick Disconnect w/ Barb (Item no. H507B)
Silikonslange: Tubing - Silicone (1/2 in.) - By the Foot (Item no. H985)

BRYGGSELV
Koblinger til motstrømskjøler (vann inn/vann ut): Overgang 1/2 hann NPT til US hageslangegjenger (400357) OG Overgang 1/2 hunn NPT til US hageslangegjenger (400358)

+slangeklemmer som kan kjøpes hvor som helst :)

Mange takk, da blir det shopping etter jul! Kommer besøk fra junaiten, så passet veldig bra.

Tilbake
Topp