Mr Malty vil ha en utrolig stor starter

Jeg har nå fått mikka sammen en magnetrører og kjøpt en 5 ltr erlenmeyer og planlegger en lager til uka. Når jeg sjekker med Mr Malty sier den at jeg for 43 liter med OG 1046 må ha en starter på 6.4 liter og fem pakker oppi? Det blir jo voldsomt og langt mer enn jeg klarer.

Hva gjør dere i sånne tilfeller folkens? Kjøper heller 10 pakker gjær? Blir dyrt, det.

Hvis du bruker gammel gjær må du ha mange pakker og eller stor starter. Hva er datoen på gjæren du har brukt i beregningen?

Jeg satte inn starten på februar som jeg tipper de har i butikken. Men selv om jeg setter 100% blir det jo en for stor starter.  Skjønner nå at pils er vanskelig.

Lagere krever myyye gjær. Du kan prøve å steppe opp gjæren i flere steps. Så kalkulere hvor mye slurry du trenger.

Det synes jeg høres mye ut. Valgte du "Stir plate"?
Jeg får disse tallene med gjær fra 1. februar:

Vedlegg

• lager.JPG
    lager.JPG
    54,2 KB · Sett: 264
Jeg fikk disse tallene med Mr.Malty
med gjær fra 1/2-14 og Stirplate. Men ja det blir 4 pakker gjær. En god Lager krver sitt  :)

Edit: sånn da er dato riktig  :)

Vedlegg

• Uten navn.png
    Uten navn.png
    19,5 KB · Sett: 220
En anne ting er Growth factor.
På eksemplet ditt får jeg starter volum mellom 2,5-6 liter avhengig av det.
Jeg bruker å sette startere i flere omganger på lager. I dette tilfellet ville jeg satt en starter på 1 liter med 1 pakke gjær. Ved ferdig starter lar jeg den bunnfelle og heller ut ferdig vørter. Deretter tilsetter jeg 2 liter ny vørter pluss gjærnæring. Lar denne gå ut, heller ut vørter og tilsetter 4-4,5 liter ny vørter pluss gjærnæring som da skal gi omtrent nok gjær.
Mulig jeg tar feil, men har nå fungert for meg.

Roger_L skrev:
Jeg fikk disse tallene med Mr.Malty
med gjær fra 1/2-14 og Stirplate. Men ja det blir 5 pakker gjær. En god Lager krver sitt  :)

Du har satt inn feil dato i Mr.Malty, du har lagt inn 2.januar. Amerikanerene skriver måneden først og dagen etterpå.
Utgjør ikke den store forskjellen, men du trenger 4 glass gjær og en starter på 3.24l.

Kalle74 skrev:
Du har satt inn feil dato i Mr.Malty, du har lagt inn 2.januar. Amerikanerene skriver måneden først og dagen etterpå.
Utgjør ikke den store forskjellen, men du trenger 4 glass gjær og en starter på 3.24l.

Hehe ja går litt fort noen ganger :) retta opp nå

Tilbake
Topp