Mugg i flasker,,og StarSan.

Hei.

Hadde je***la dårlig tid når jeg skulle flaske 50 liter igår. Flaskene har tidligere blitt rengjort i sterkt zalo vann,,og flushet godt innvendig og utvendig med rent vann.

Før flasking dypper jeg hele kassen ned i et kar med starsan hvor den får stå og godgjøre seg i noen minutter.

Når jeg begynte å korke ser jeg til min forbannelse at noen av flaskene har fått noen svarte prikker inni seg,,muggsopp eller noe sånt.

Dette har tydelighvis fått utvikle seg i 2-3 flasker som jeg kunne se.  Blir ikke overrasket om det kan ligget fukt i noen flasker som også har utviklet seg til noe som ikke er synlig for det blotte øye dog.

Jeg flasket om der jeg kunne se forurensing inni flaskene.

Knekker Starsan denne type snacks ,,eller vil dette sannsynligvis medføre infeksjon i de flaskene som ikke var gode nok.

Så lurer jeg på hvilke midler og metodere andre har suksess med når det gjelder rengjøring / klargjøring av flasker.  Type vaskemiddel,skyllemiddel,klor,starsan etc etc.

Neste gang kommer jeg sannsynligvis til å gi en sprut med starsan nedi flaska før den lagres opp ned i kassene, så den er litt beskytet mot gore allerede da, for deretter å ta en ny starsan vask før tapping.
 
Det er ikke bare humle du har sett da? Jeg brygget en bitter som jeg tørrhumlet og her så jeg sorte flak som fløt rundt i noen flasker, dette var humle. Er det slik at prikkene sitter fast på flaska? Hva mener du med at du tidligere har vasket de? samme dag, uke?
 
Nei,,dette var nok den klassiske sorte runde muggprikken.....ingen humle.

Vask med zalo er for 6 uker siden,,samme emd vannskyllingen.

Så i galskapens tempo lurte jeg meg selv til å tro at flaskene var rene,,og kun trengte et dykk ned i starsan balja.

Det var ikke mange flaske rjeg klarte å se noe inni,,men ble ikke imponert da jeg så det..men,,alt er skylt i starsan før bruk.

kintii skrev:
Det er ikke bare humle du har sett da? Jeg brygget en bitter som jeg tørrhumlet og her så jeg sorte flak som fløt rundt i noen flasker, dette var humle. Er det slik at prikkene sitter fast på flaska? Hva mener du med at du tidligere har vasket de? samme dag, uke?
 
Jeg kan ikke finne noe dokumentasjon på at Star San tar knekken på mugg. Jeg ville fysisk / mekanisk fjernet muggen. Mugg må ha organiskmateriale for å vokse. Dermed er ikke flaskene ikke skikkelig rengjort.
 
Buster skrev:
Nei,,dette var nok den klassiske sorte runde muggprikken.....ingen humle.

Vask med zalo er for 6 uker siden,,samme emd vannskyllingen.

Så i galskapens tempo lurte jeg meg selv til å tro at flaskene var rene,,og kun trengte et dykk ned i starsan balja.

Det var ikke mange flaske rjeg klarte å se noe inni,,men ble ikke imponert da jeg så det..men,,alt er skylt i starsan før bruk.

kintii skrev:
Det er ikke bare humle du har sett da? Jeg brygget en bitter som jeg tørrhumlet og her så jeg sorte flak som fløt rundt i noen flasker, dette var humle. Er det slik at prikkene sitter fast på flaska? Hva mener du med at du tidligere har vasket de? samme dag, uke?

Såpass ja, 6 uker. Dvs at du ikke har vasket flaskene før tapping.

Vet ikke helt om du bør være så altfor optimistisk mtp ølet desverre  :(
 
Ja..vi får se om Starsan klarer jobben. Jeg leste fra et foredrag holdt av FiveStar (de som lager StarSan), at de kunne desinfisere noe  mindre flekker pga dårlig rengjøring.



Øla trenger vel litt tid på å utvikle infeksjon og , eller?

Får drikke batchen fort hehehe,,og notere i tabbeboka at en må gå over flaskene dagen før ordentlig :)
 
Tilbake
Topp